Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Min jobbcoach ni vet, har ett nyhetsbrev hon skickar ut. Idag var det detta som kom:

Livskraftnytt!

Ibland kan det kännas som att livskarusellen snurrar alldeles för fort. Men så kommer det dagar som är som solvarma gläntor att vila i. Plötsligt så öppnar sig mörka vardagsskogen och solen lyser på en liten plätt av lycka. Dagar som är riktiga guldkorn att vila i. Utan egentlig yttre orsak så är glädjen och närvaron där. Det bara finns där som solglitter över en stilla liten glänta i tillvaron. Återhämtning, frid och ro. Tillvaron tar en paus, inget är längre bråttom, måstena har lagt sig till ro och nuet är njutbart.

Det är lätt att missa livets gläntor när vi flåsar fram över blåbärsris och mossiga stenar på jakt efter nästa kontroll i livets orientering. Måste hinna, får inte missa, måste bevisa... Det är då det är extra viktigt att lyssna på varningsklockorna och aktivt och medvetet söka upp sina livsgläntor.

Alla har vi olika rytm, olika varningssignaler och olika sätt att hitta våra gläntor. Men lika för alla är att det viktigaste är att ta varningssignalerna på allvar. Verkligen lyssna på dem när de dyker upp och inse att det är dags att sätta sig ner där i gläntan. För det är det som är vårt bästa vaccin. Ett helt naturligt och biverkningsfritt skydd. Att försätta oss i ett tillstånd som innebär härvarande, närvarande och nuvarande. Låta dåtiden och framtiden, måstena och kraven pausa en stund. Komma till punkten där vi hittar balansen igen. Landa i stillheten och hinna tänka tankarna färdigt, lyssna på längtorna, och återigen kunna ta ut kompassriktningen så att vi vet att vi är på väg åt rätt håll. För vad hjälper det om vi springer fortast av alla – men åt fel håll?

Sannolikheten att vi tar rätt väg och kommer fram till rätt kontroll är definitivt större om vi med jämna mellanrum aktivt söker upp våra gläntor. De ger oss mer än bara påfyllning i stunden. De förser oss också med en kapacitet och utväxling som är långvarig och hållbar. En optimering, istället för en kortvarig maximering. På så vis får vi ut det mesta och det bästa av oss, utan att skada våra möjligheter att hålla långsiktigt!

Önskar Dig en november full av gläntor!

Marie Sandgren

Livskraftcoaching www.livskraftcoaching.se sandgren@hogsby.net Tfn. 070-3960649 Vid vidarebefodran av detta nyhetsbrev, ange gärna källan. Vid avbokning av nyhetsbrevet: maila ovanstående.

• passionsblomman

Jag är väldigt glad över att jag hittade en coach som stämmer så väl med hur jag själv värderar och vill leva. Kanske någon annan också kan läsa det med glädje.

• passionsblomman

I´m Yours! Hallå i lådan!!! En ny man? Inflyttningsfest? Jamen herregud, när när när??? Whaaaaaaaa vad kul att höra av dig.
    BERÄTTA mer om mannen!

• passionsblomman

Hvidbrud skrev 2010-10-28 21:27:39 följande:
    Fick varken tid till ekofrissan eller massör i morgon, så jag blev inspirerad av flamman, så det blir simning och bubbelpool. Och inköp av nya vardagsskor. Mina är totalt uppslitana. Totalt! Sulan smög sig ut genom baklappan idag... I regnet.. Kul..

DÅ är det dags att unna sig nya!

Och fler gläntor åt folket!

Fru Bygg, var RÄDD om dig! Ställ in saker om det behövs! Krya på dig!

Har någon pratat med EA? EA? Hallå! Hur är läget?

• passionsblomman

Flamman, jag SA ju det! Du måste verkligen se till att göra plats för allt du behöver ösa ur dig, så du inte går sönder. Du har kommit till en gräns och det vet du. Och allt handlar inte om hur maken ska hantera framtiden, utan det du bär på måste du kunna lägga bakom dig. Du kanske inte behöver vända varje sten, men plocka var och en ur säcken och bygga en gravhög över det gamla och räta på dig på er väg mot allt det nya.

Det är därför jag tror på kognitiv samtalsterapi. För att det är mindre rotande och mer verktyg och nycklar för hantering det verkar handla om i den formen.

Ni klarar det! Men du behöver också hjälp, med det som värker i dig.

• passionsblomman

Heloise, gött att se dig! Ta det varsamt med er alla och krama varandra från mig!
    -Nu fic vi inte ses i Uppsala trots allt. Det var ju bra....

• passionsblomman

Jättefina texter Flamman. Musik är ett helande balsam för hjärtat och själen.
    Klart det värker. Men det är bara kroppens sätt att göra dig uppmärksam.
    Du har kraften inom dig att ta dig framåt och läka. Det vet jag.

Men det är bra att du tar det, och du behöver göra det nu, för det där samlandet du har hållit på med har bidragit till obalansen mellan er.
    Jag tror ni är något stort på spåren.

Sov gott min vän, fast du inte gillar att sova själv. Nu ber vi om en natt med god söm och en utvilad morgondag!

• passionsblomman

Villemoa, tack bra!

Eller, en viss seghet finns här, eftersom det verkar omöjligt att kunna sova på själva natten var och varannan natt. Men efter att ha legat i sängen halva dan så känner jag mig stabil och lugn under omständigheterna (vilket vi ju vet lika gärna kan sno till det rent otsatta när som helst....) Jag vilar just nu i att vi vet hur denärmsat dagarna ser ut och att det blir ett ÄP.
    Sa jag det igår eller postade jag det bara i granntråden?

För säkerhets  skull:
    CvL ringde igår och sa att blodprovet kommit fram och att värdena såg bra ut och stämmer väl med folliklarnas storlek. Jag ska dock ta sprutorna ända tom söndag och sedan ÄL-sprutan på måndagkväll. Tisdag ska vi åka iväg till Västerås för att sedan kl 9.30 på onsdag infinna oss på CvL i Uppsala för att plocka äggen. Hon var ful av lugnande ord om att inte ge upp och att det ser bra ut trots att äggen inte är så många och att nu ska vi hoppas på toppkvalité.

Så nu blir det ÄP på onsdag, nervös väntan och besked på torsdagen om antal befruktade och så förhoppningsvis något tillbaka på fredagen.

Det här innebär ju att allt vårt läskiga kommer att vara i samma veva som EA har testdatum väl? Och är det inte typ dag 12 eller så idag EA? Hur har du det?

• passionsblomman

Hahah, ja jag tror att jag bara postade där! Nu ett par dagar har det varit så mycket som skrivits i båda trådarna som jag tänkt kommentera men så kommer man lite på efterkälken och hinner inte skriva utan kanske bara kasta in något som då verkar helt ego, men jag har ju läsat allt och bryr mig såklart om allt som pågår i allas liv ändå.
    Men med all sömnbrist, huvudvärk och oro och svängarna längs vägen så blir jag lite disträ också märker jag.

• passionsblomman

Daa, nä, när vi fick veta att det bara var tre blåsor först och sedan inte mer än fyra, så kändes det som att risken att de skulle ringa upp och säga "detta är tyvärr lönlöst för proverna visar bla bla bla" var ganska stor.
    Nu vet jag från bla andra tråden att man mycket väl kan få toppägg från få och kassa ägg från många och alla varianter däremellan, men de där personliga, individuella värdena man får, är ju faktiskt helt omöjliga att veta innan de meddelar.

Det blev lite stressigt i går em för jag insåg plötsligt att vi ju för tusan måste in till apoteket för att hämta ut de sista medecinerna. Dessutom hade gyn här tagit i i snålaste laget, så under em igår väntade vi först på besked om värdena, sedan blev hon tvungen att återkomma om huruvida de ampuller jag hade på recept skulle räcka eller om vi skulle behöva suttit idag och jagat ett större apotek där det preparatet möjligen kunde finnas hemma-här måste det förbeställas. Man blir ju smånervös när man står inför att "fan, hela skiten kanske går åt pipan nu, bara för att det fattas två ampuller här!"
    Så jag skrev nog inget till er alls mitt iallat det där...

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans