Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Daa skrev 2010-11-02 20:39:01 följande:
    Hej Blommis. Skönt att ni är på plats. "Buckliga djur" Det har blivit något av en klassiker i min värld.

Daa, Mugglan i granntråden har just varit på UL och fått besked att hon väntar.....tvillingar!!! Det blir tvillingmorsor i båda trådarna samma år!
    Och hon som har ivf:at precis som jag, utan resultat, sedan skulle göra FET, men ställde n för cyken var konstig och sedan insåg att hon var gravid på den naturliga vägen så att säga. Och nu är det TVÅ!!!

Innan dess har hunnit med ett MA dessutom. Hon är lika gammal som jag och den här resan harvarit deras syskonförsök. Istället för paniken att inte få bli tvåbarnsmor innan tiden rinner ut, blir det nu trebarnsdito. Ganska stor omställning i skallen....

Skulle tro att ni två har ett och annat att dryfta framöver.

• passionsblomman

Norrskensflamman skrev 2010-11-02 21:19:25 följande:
    Wow!!! säger jag bara Vilken lycka!!!  Voj, voj... man måste ju bli helt chockad ju!  

Ja, och just precis idag är det nog ganska blandade känslor. Dels med tanke på den jättesvåra tid som Tinga fick med sina pojkar som pga komplikationer blev tvugnaa att plockas ut ännu tidigare än Elise och dessutom allt vi IVF:are matas med av att man INTE inte inte vill "riskera tvillingbörder" för att man inte ser det som en chans utan en risk. Då blir man ju rätt skrämd kan jag tänka mig. Typ, vad är oddsen att få ETT friskt barn på normalt vis och i rätt tid utan fuck-ups längs vägen, och hur blir då riskerna med TVÅ....

• passionsblomman

Nu ska ju inte jag sitta här och anta vad just Mugglan känner, men så hade nog jag känt ifall det var jag, från noll till hundra och så addera all info man numera har i karusellen. Plus allt man INTE vet,för att man aldrig behövt ta reda på det...

• passionsblomman

TinkerBelle skrev 2010-11-02 22:31:17 följande:
      Tog ett tag innan polleten trilla ner innan en oinvigd förstod vad f*n du surrade om. Tant är någon med ICA kort. Jag tycker maken din gör rätt inget mera FL!!!

Det är precis det och en del annat som gör det värt att veta att detta och granntråden inte är Tanttråden, även om den blivit rätt invaderad av tanterna. Och att kanske kanske alla de som inte är Tanter känner sig lite överrumplade av denna tantvåg.
    Nu är tjejrena hr vad jag vet ett välkomnande och rart gäng, men mitt i ruvande och tester, barnförtvivlan och oro så kan det nog kännas lite konstigt att från att varit en liten och intim tråd plötsligt vara massor av folk.

Detta säger jag alltså inte för att på något vis sjasa bort någon eller få någon att känna sig ovälkommen. Bara lite uppmärksam även på dem som inte kommer från Tantgänget. -Och absolut inget personligt riktat till dig Tinker, utan tanken ar salagit mig flera flera ggr senaste tiden.

• passionsblomman

Flamman, en tvillingbörd är inte "värre" för att den sker via IVF. Men man vill inte uppnå tvillingbörder, då det är mycket, mycket större risker med en sådan än med enlingsgraviditet. Och tidigare hade man väldigt höga siffror för tvillingbörd just när man gjorde IVF. Det är därför man slutat att rutinmässigt sätta tillbaka två embryon-vilket man gjorde förr.

Risken (man pratar alltså inte alls om chans utan ser det helt som risk) för två är dels större pga hormonbehandlingarna. Pergotime tex, ökar klart risken för att man lossar två ägg istf ett, och delsfinns ju risken att ett ägg råkar dela sig till två.

Jag själv tänkte förut, vaffan de får sätta tillbaka ett gäng, jag ta rhellre fyra än inget "typ. Men riktigt så tänker inte doktorerna... och när de frklarar gör man inte det själv heller¨!

Värt att notera är att trots att man slutat sätta tillbaka två i taget, så är resultatet för fullbordade graviditeter BÄTTRE nu än då.

• passionsblomman

Flammangumman! herregud, du har verkligen hängt länge nog i den här tråden för att vara stammis hördu! Och det är ju sannerligen inte bara barn vi pratar här heller (shit vad trist det skulle bli).Däremot behöver man här inte be om ursäkt för att barn-vare sig födda leller öfödda tar upp ens värld.  Det är liksom en frizon just för allt man grubblar över. Och just eftersom allt kommer en så nära när det är de största sakenrna man delar med varandra, så kan det kännas lite skört bland tror jag när tråden växer. det är iaf min erfarenhet från granngtråden. Och det är helt klart därför som de som kikar in därifrån jämt skriver saker som *tassar in*, för att man vet att trots att det är ett helt öppet forum, så är den här typen av trådar djupt personliga och inte lika lättinhoppade som "vanliga" trådar. ÅTERIGEN hoppas jag att ingen känner sig avspisad.

• passionsblomman

Fast det är inte så konstigt ändå Flamman, eftersom man hela tiden blivit bättre och bättre på att välja ut de bästa embryona att återföra, hitta bättre nivåer på hormonerna och mer kunskap om allt möjligt. Speciellt detta med varje pars egna individuella förutsättningar och behov tror jag säkert man vet mer om idag än förr.
    Och ett riktit toppembryo har ju större chans än två halvdana, så ju mer man kan om urskiljningen bland dem, desto bättre bör ju resultaten bli.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans