• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • ingenjörsbruden

Norrskensflamman skrev 2010-11-16 10:33:26 följande:
    Hej, hej!Vi har en helt underbar strålande vinterdag här i norr: -14 imorse (något varmare nu), strålande sol och gnistrande vit snö. ÅH, att det kan vara så här fina dagar i november *förundrad* Jag får sån ÅNGEST när jag tänker på julen så jag vill bara gå och gömma mig. K har redan tjatat örona av mig om NÄR vi ska julpynta. Vad fan ska vi julpynta med???LJusslingorna som vi hade förut har dels gått sönder och dels så iom fönderbytet så försvann det lilla hålet i fönsterkarmen ur vilket en skarvsladd stack ut, till just utegran eller ljusslingor. Så jag vet inte var vi ska ta strömmen nu Vi börjar INTE borra hål i våra nya energifönster. Suck. Och det skulle krävas en lååååååååång skarvsladd från garagets uttag och den skulle ändå hamna under snö och bli liggande hela vintern. Men det är nog det enda alternativet.  Dessutom är alla långa, jordade skarvsladdar SVINDYRA och även ljusslingor som det är fler lampor i. Usch, för mig är julen bara ett enda mörkt hål av ångest. Hur ska man ha råd att ordna en "riktig" jul åt ungarna, utan att bli ruinerad?? Och hinna med bak o pyssel och FAN....   Det formligen dröser in med leksaksbroschyrer från BArnens hus och Toys'r'us och ungarna sitter hela tiden, "mamma, jag önskar mig det, och det och det och det" Och man försöker förklara att i år blir det kanske bara en lite större grej och ett par, tre s må grejer... Det ENDA roliga med julen, det är julkonsert i kyrkan med fina sånger, man får sjunga och lufta lungorna.Hej från Pessimistkonsulten och julhataren.

Flammis: förlåt...var inte meningen att du skulle få ångest. Men jag förstår dig o håller med dig.
    Skulle ni inte kunna få installerat ett eluttag som ni skulle kunna koppla in julgransslinga osv....så kan man tända o släcka inifrån.
    Borra inte i era fina nya fönster.
    Sen tycker jag det är väldigt fint med bara stjärnor eller stakar(hahahahaha såna med LJUS i ) i fönstrena. Tycker inte man behöver ha ljus överallt....*får mardrömmar o ser amerikanska överpyntade hus framför mig*

Lagom är bäst!

Jag har gett upp det där med att det ska vara si o så.....o vilka klappar man ska köpa o ungarna önskar sig si o så....i slutändan så är de gladast över att mysa o vara tillsammans med sina nära o kära o prata o äta julgodis så det står ut genom öronen!
    Ungarna struntar i "kvalitetstid" de vill ha kvantitetstid sa en kollega till mig....o jag håller faktiskt med.
    Åhh julkonsert....det är så ljuvligt! Är väl eg den största anledningen till att jag ville börja sjunga igen....har dock inte kommit iväg på fler övningar.....suck!

Såg i förgår en dokumentär om en spelman från Hälsingland....o jag blev så himla sugen på att spela igen....så jag frågade maken om han kunde tänka sig att åka till Gotland med mig nästa sommar när det är folkdansfestival!
    O så nämnde jag att en av tjejerna här från BT skulle vara hela sommaren på Gotland!
    O visst ville han det! Nu är ni "vittnen" till det!

• Daa

Aleta: skönt att det gått bra på jobbet. Kan tänka mig att du blir lite trött i huvudet.

Ingis: skönt att slippa panikprojektet nu. Helt rätt att skippa övertiden idag.
    Julklappar? Är det jul snart? Det är för mycket annat som snurrar i huvudet.
    Vad spelar du för något?

Muggles: 30+4 idag. Imorgon är det tillväxt-UL och då får vi veta hur stora de är nu. Förra gången var de normalstora iaf. Min mage följer övre kurvan för en enlinggraviditet. Den är större än den mage som Villemoa hade innan hon födde i helgen, men då hade hon en liten mage. Citat från bm i morse: "din mage är välfylld med barn", så då antar jag att den inte är stor i överkant.

Flamman: Jobbig känsla. Ingis skrev ett klokt inlägg, tycker jag. *kramar om och hoppas att adventsfriden ska infinna sig snart*

Blommis: en stor och varm kram för ännu en dag.

Gick igenom morgonens besiktning hos bm. Inga bakterier, alltså ingen UVI. De ökade sammandragningarna kan mycket väl ha ett samband med att mina stackars tarmar emellanåt får jobba som tusan för att få gjort det de vill: magkniiiiip! (härliga detaljer återigen...) Det stämmer med tiden i alla fall.
    Bm kommenterade att jag ser piggare ut nu och inte lika grå som sist, så halvtidssjukskrivningen har nog gjort mig gott.

• Ankan80

Daa:
    Skickar de iväg urinen också? 
    Det finns en bakterie (GBS) som inte inte syns på stickan som måste odlas fram som kan ge sammandragningar

• Norrskensflamman

Ingis; Ingen fara, det är inte ditt inlägg som får mig att få ångest. Det har jag redan, butikerna är ju fulla med julgrejs redan nu. Blir det inte tidigare och tidigare för varje år??
    Nej, Vi kommer nog inte låta någon installera uttag i år (för dyrt att leja någon och nu är det redan vinter o kallt). Men till sommaren ska jag höra med en som jag vet är elektriker om han kan göra det, så vi har till NÄSTA år. Bara det att flickorna ser så mycket blink-blink i affärerna och vill ha än det ena än det andra, och så känner man sig så kass när man inte kan ge det till dem.
    Josåattvettu' samma gamla julstjärnor och adventsljusstakar får väl åka upp i år igen. Samma gamla julgardiner i köket. Öht så ska jag byta gardiner, för de tunna sommargardinerna känns så kalla nu...
    I år skulle jag faktiskt vilja hinna baka lussebullar och pepparkakor med flickorna.

Vi brukar, tillsammans med brorsans familj, ge mor o far presentkort på fotvård eller revybiljetter eller nåt sånt. Jag o brorsan köper sedan länge inga julklappar till varann.
    Vi köper till hans son och barnbarn. Till brorsonen brukar det bli en tröja, kallingar, strumpor etc, för det behöver han alltid, och han brukar bli glad för det. Till brorsans barnbarn brukar det bli något lämpligt spel (ej data) och kanske nåt i klädväg.
    Värst är att köpa till maken, för han köper alltid nåt stort o dyrt till mig, fastän jag inte vill ha det, och förväntar själv sig något stort och ordentligt. I hate it. Det vore roligare om han blev glad för något litet. Jag är en sån som blir glad för shampoo i en vacker flaska t ex.

I år var det inte många klämdagar utan bara en massa jobbdagar mellan jul och nyår. Vi kanske får gäster så jag kanske tar ledigt någon av dagarna. Men maken tar nog ut semester och är med flickorna och gästerna. Tomten i Rovaniemi tror jag ska få sig ett besök

• ingenjörsbruden

Daa skrev 2010-11-16 11:50:03 följande:
     Vad spelar du för något?

Muggles: 30+4 idag. Imorgon är det tillväxt-UL och då får vi veta hur stora de är nu. Förra gången var de normalstora iaf. Min mage följer övre kurvan för en enlinggraviditet. Den är större än den mage som Villemoa hade innan hon födde i helgen, men då hade hon en liten mage. Citat från bm i morse: "din mage är välfylld med barn", så då antar jag att den inte är stor i överkant. Flamman: Jobbig känsla. Ingis skrev ett klokt inlägg, tycker jag. *kramar om och hoppas att adventsfriden ska infinna sig snart*Blommis: en stor och varm kram för ännu en dag. Gick igenom morgonens besiktning hos bm. Inga bakterier, alltså ingen UVI. De ökade sammandragningarna kan mycket väl ha ett samband med att mina stackars tarmar emellanåt får jobba som tusan för att få gjort det de vill: magkniiiiip! (härliga detaljer återigen...) Det stämmer med tiden i alla fall. Bm kommenterade att jag ser piggare ut nu och inte lika grå som sist, så halvtidssjukskrivningen har nog gjort mig gott.

Förutom att jag spelar apa mellan varven *hoppar upp i lianen o svingar runt, kliar mig i armhålan o apar rundor*...... så spelar jag fiol....eller spelade.....det är ett tag sen jag spelade nu....spelade då tillsammans med min lillebror o mamma...men det går inte nu längre när lillbrorsan aldrig vill se mamma mer.
    Trist för vi hade rätt roligt ihop! Spelade till folkdans o var iväg ibland på spelamansstämmor o spelade med andra spelmän....

Har aldrig varit ngt fantast av att träna.....men spela tillsammans med andra... DET är roligt! Men för att det ska blir roligt så måste man kunna låten o därmed oftast träna lite....hrmm

Skönt att allt är bra i den välfyllda ettan! Håller med Ankan.....hur är det med GBSen?

• Norrskensflamman

Daa: härligt att du gick igenom besiktningen Och att du är lite piggare. Så skönt att du kan jobba halvtid. Och snart borde du väl få börja gå på havandeskapspenning eller hur funkar det?

Ikväll ska jag jobba över. Blä. Men det är utbildning, så det är bara att bita ihop. Imorgon är det Lek o Plask med lilla K och då ska jag passa på att simma.
    T ska på kören.

Maken åker bort tors em och kommer hem sön kväll, så jag är gräsänka. Fullt upp mao. T ska uppträda med Streetdance-gruppen i vårt köpcentra på lördag och själv hade jag tänkt hinna gå på oritentalisk och zigensk (heter det så?) dans både på lördag och söndag, om det inte krockar. Mina härliga ry väninnor har redan gått en omgång, och nu är jag själv sugen. Tror det skulle vara jättebra för mig att få skaka mage och rumpa och hela kroppen med detta härliga, glada gäng. Tror en massa nyttiga endorfiner skulle frigöras i kroppen HÅll tummarna att logistiken klaffar!

• Norrskensflamman

ingenjörsbruden skrev 2010-11-16 13:00:39 följande:
      Förutom att jag spelar apa mellan varven *hoppar upp i lianen o svingar runt, kliar mig i armhålan o apar rundor*...... så spelar jag fiol....eller spelade.....det är ett tag sen jag spelade nu....spelade då tillsammans med min lillebror o mamma...men det går inte nu längre när lillbrorsan aldrig vill se mamma mer.Trist för vi hade rätt roligt ihop! Spelade till folkdans o var iväg ibland på spelamansstämmor o spelade med andra spelmän....Har aldrig varit ngt fantast av att träna.....men spela tillsammans med andra... DET är roligt! Men för att det ska blir roligt så måste man kunna låten o därmed oftast träna lite....hrmm Skönt att allt är bra i den välfyllda ettan! Håller med Ankan.....hur är det med GBSen?

Jag har också spelat fiol! Men det var bara 3-4 år. Tyckte aldrig det blev så kul, för jag hade så lång väg att åka och träna och aldrig nån att spela med.
    Men jag älskar fiolmusik, både klassisk och folkmusik.
    Jag såg också den där dokumentären om spelmannen från Hälsingland. Gud vilken spelglädje! Jag blev också så himla sugen på att åka på nån spelmansstämma, även om jag själv inte spelar. OCH så är jag sugen att lära mig folkdans. Fy fasiken så kul det var när vi hade det på gympan i skolan. Nu har man glömt allt, men skulle gärna lära mig igen. Det är enormt bra för kondisen också!

• ingenjörsbruden

Norrskensflamman skrev 2010-11-16 12:56:56 följande:
    Ingis; Ingen fara, det är inte ditt inlägg som får mig att få ångest. Det har jag redan, butikerna är ju fulla med julgrejs redan nu. Blir det inte tidigare och tidigare för varje år??Nej, Vi kommer nog inte låta någon installera uttag i år (för dyrt att leja någon och nu är det redan vinter o kallt). Men till sommaren ska jag höra med en som jag vet är elektriker om han kan göra det, så vi har till NÄSTA år. Bara det att flickorna ser så mycket blink-blink i affärerna och vill ha än det ena än det andra, och så känner man sig så kass när man inte kan ge det till dem. Josåattvettu' samma gamla julstjärnor och adventsljusstakar får väl åka upp i år igen. Samma gamla julgardiner i köket. Öht så ska jag byta gardiner, för de tunna sommargardinerna känns så kalla nu...I år skulle jag faktiskt vilja hinna baka lussebullar och pepparkakor med flickorna. Vi brukar, tillsammans med brorsans familj, ge mor o far presentkort på fotvård eller revybiljetter eller nåt sånt. Jag o brorsan köper sedan länge inga julklappar till varann. Vi köper till hans son och barnbarn. Till brorsonen brukar det bli en tröja, kallingar, strumpor etc, för det behöver han alltid, och han brukar bli glad för det. Till brorsans barnbarn brukar det bli något lämpligt spel (ej data) och kanske nåt i klädväg. Värst är att köpa till maken, för han köper alltid nåt stort o dyrt till mig, fastän jag inte vill ha det, och förväntar själv sig något stort och ordentligt. I hate it. Det vore roligare om han blev glad för något litet. Jag är en sån som blir glad för shampoo i en vacker flaska t ex. I år var det inte många klämdagar utan bara en massa jobbdagar mellan jul och nyår. Vi kanske får gäster så jag kanske tar ledigt någon av dagarna. Men maken tar nog ut semester och är med flickorna och gästerna. Tomten i Rovaniemi tror jag ska få sig ett besök

Hahaha byta gardiner....ja jag tänkte en tanke på det i september.....slängde en flukt på nätet nu i början på november o la därmed ner projektet.....vem f-n ska sy upp panelgardinerna? Inte jag i allafall!

Jag funderar på att ta maken i kragen o gå o köpa något tillsammans till oss. Visst tråkigt men där är några saker som vi pratat om att köpa. Nya köksbestik tex..... handdukar, o nya sängkläder.

Jag är ledig from 23/12 tom slutet på januari....ska skola in busan....from 17/1....har 2 veckor på mig...men hur funkar det med försäkringskassan? Man vet ju inte hur lång tid sånt tar? Om det går fortare eller tar längre tid...vad gör man?
    Tror att det kommer att gå galant....men ja....någon som vet?

• ingenjörsbruden

Norrskensflamman skrev 2010-11-16 13:08:08 följande:
    Daa: härligt att du gick igenom besiktningen Och att du är lite piggare. Så skönt att du kan jobba halvtid. Och snart borde du väl få börja gå på havandeskapspenning eller hur funkar det?Ikväll ska jag jobba över. Blä. Men det är utbildning, så det är bara att bita ihop. Imorgon är det Lek o Plask med lilla K och då ska jag passa på att simma.T ska på kören. Maken åker bort tors em och kommer hem sön kväll, så jag är gräsänka. Fullt upp mao. T ska uppträda med Streetdance-gruppen i vårt köpcentra på lördag och själv hade jag tänkt hinna gå på oritentalisk och zigensk (heter det så?) dans både på lördag och söndag, om det inte krockar. Mina härliga ry väninnor har redan gått en omgång, och nu är jag själv sugen. Tror det skulle vara jättebra för mig att få skaka mage och rumpa och hela kroppen med detta härliga, glada gäng. Tror en massa nyttiga endorfiner skulle frigöras i kroppen HÅll tummarna att logistiken klaffar!

Dansa är toppen! Massor med endorfiner o så är det jäkligt roligt!
    Önskar att det fanns någon kurs nära o på bra tider!

Skulle så himla gärna vilja gå o simma osså...men det är så omständigt....får bli när loppan börjar på simskola tror jag!

*håller tummen för logistiken*

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans