Fråga prästerna 13
Jag tror inte att det är helt ovanligt. Har dock själv aldrig varit med om det.
Jag tror inte att det är helt ovanligt. Har dock själv aldrig varit med om det.
Ska vi puffa lite igen?
Förhoppningsvis är er vigselpräst en normalklok man eller kvinna och inser, att om vi bara skulle viga/begrava/döpa uttalat kristna människor i kyrkan skulle den snart avfolkas. Självklart förstår vi att inte alla som gifter sig i kyrkan är troende.
Vi ska inte gradera någons tro, Du ställer upp på kyrklig vigsel för din mans skull. Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att det är kärleksfullt gjort. Så länge du accepterar ritualet för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan, och inte försöker byta bort psalmer, böner eller bibeltexter så är du i din fulla rätt att komma till kyrkan och gifta dig.
Som sagt, man kan lämna pengar som prästen då ska lägga i kollekten.
Jag vet faktiskt inte om det finsn något särskilt konto, men det pågår ju ofta insamlingar och liknande. Kanske har församlingen samarbete med någon hjälpförening. Man får helt enkelt kontakta sin församling och kolla hur man bäst går till väga.
Kanske kan du få svar på dessa frågor här http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=641238
I princip går det bra att vigas utomhus, i en klosterruin, kyrkoruin etc (dock skulle jag nog undvika minneslunden). Det är upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej till en sådan ceremoni.
Jag tror, som Klockarbol, att det bara är begravningar i kapellen på Skogskyrkogården. Jag har haft begravningar där och kan väl säga att jag inte riktigt delar era uppfattningar om kapellens skönhet Men smaken är som baken och jag har inte varit inne i alla kapellen.
Man kan inte gifta sig två gånger. Om ni gifter er borgerligt nu så kan ni få en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap i kyrkan i sommar. En sådan välsignelseakt kan utformas väldigt vigsellikt, med psalmer, böner, bibeltexter, intåg etc. Dock ska frågorna, löftena och tillkännagovandet utelämnas eftersom detta är den juridiska delen av vigseln, som ni alltså då redan har klarat av.
TillkännagIvandet ska det förstås vara