Fråga prästerna 13
Prästen ringer, men tycker man det dröjer för länge kan man alltid själv ta kontakt.
De vanligaste in-och utmarscherna är väl Wagner och Mendelssohn. Man kan lyssna på ett gäng olika marscher etc på www.kyrkomusik.se
Prästen ringer, men tycker man det dröjer för länge kan man alltid själv ta kontakt.
De vanligaste in-och utmarscherna är väl Wagner och Mendelssohn. Man kan lyssna på ett gäng olika marscher etc på www.kyrkomusik.se
Jag känner inte till förhållandena i Piteå - kanske är det samma församling men olika distrikt? Jag sökte på församlingens hemsida http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=548482 men hittade inte så mycket som kan ge klarhet i detta. Kanske du hittar något?
Aha, där har vi nog lösningen! Vilken tur att Wikipedia finns när kyrkans representanter slirar på målet
Oj, jag har ingen aning!
Jag tror nog att kyrkan eldar på med ljus i alla tillgängliga ljusstakar under den mörka decembertiden - det är i alla fall min erfarenhet. Brudparet ska inte behöva stå för ljusen. Vill man ställa in extra ljusstakar kan det kanske bli värre - men det kan bara personalen i den aktuella kyrkan svara på.
Oj! Ja, det är uppenbarligen olika - så rådet att höra med den aktuella kyrkan var nog klokt!
Haha, samma här Fast jag har en ganska trevlig telefonröst
Lägga till en fadder går bra, däremot är det värre att ta bort en fadder. Ordentligt invecklat, faktiskt.
Den förklaring jag har fått (också av en stiftsjurist, förmodligen inte samma...)är att förteckningen över faddrar ska ses som en bild av hur det var vid doptillfället, alltså tas inga faddrar bort - om en fadder dör tas inte heller denna bort. Om man dock vill ha en anteckning om (radering går alltså inte, fick jag höra) att faddern inte längre ska ha det uppdraget, måste såväl föräldrarna som faddern infinna sig personligen hos kyrkoherden för att gemensamt "avfaddra" faddern. Då kan kyrkoherden anteckna detta.
Det finns inga begränsningar vare sig "uppåt" eller "nedåt". Jag tror att det största antal faddrar jag har träffat på var fyra.
Det beror på om det är en populär vigselkyrka eller ej, och hur noga man är med ett speciellt vigseldatum. Vissa kyrkor kan behöva bokas ett år i förväg, andra kan bokas med ett par veckors varsel.
Om han är hungrig!
Allvarligt talat, om du menar om prästen ska bjudas på middagen så är det absolut inte nödvändigt, om ni inte känner henne/honom personligen. Jag tackar alltid nej om jag får frågan eftersom jag hellre gör annat än sitter i flera timmar och äter tillsammans med människor jag inte känner. Många präster (men inte alls alla) gör som jag.
Silver lining: Det känns ju lite opsykologiskt av prästen att så tydligt signalera att hon inte har tid - men jag vet ju inte på vilka grunder hon agerar som hon gör. När jag har vigselsamtal går vi igenom ritualet för vigsel, väljer psalmer och bibeltexter. Jag brukar också, för vigseltalets skull, fråga hur paret träffades och vad de tycker om att göra tillsammans. jag brukar också be dem beskriva varandra. Finns det önskemål från paret så får de öva på att läsa löftena och eventuellt provgå altargången upp. Det är vad jag gör, det brukar väl ta ungefär en timme. Jag har aldrig repetition med mina brudpar.
Även om det inte varit någon sjudande och sprudlande aktivitet i den här tråden på det senaste så kanske det fortfarande finns obesvarade frågor till prästerna. Eftersom den här tråden snart stänger så startar vi en ny. Välkomna med nya (och gamla) frågor!
Ny tråden hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3865023.html