LisaEleonor skrev 2010-09-22 18:05:53 följande:
Jag åt naturläkemedel ett tag för depression. Jag hade ganska mycket ångest och var mer därför jag tog dem. Det var johannesört som jag köpte i en hälsokostaffär. De fungerade riktigt bra, kändes som det fanns en gräns som gjorde att jag kunde må dåligt, men bara till en gräns. Jag vågade inte gå till läkaren, vilket säkert är ett bättre allternativ. Men johannesört fungerade bra för mig
Johannesört påverkar vissa läkemedel, så börjar du med sånt (eller andra naturpreparat): berätta det för din läkare!
Jag känner mig absolut inte som en knarkare när jag tar mina ångestdämpande tabletter; jag känner att jag tar läkemedel som är utvecklade för att hjälpa mig komma ur ett känslotillstånd som är väldigt jobbigt.
Visst, mediciner passar inte alla, och det är väldigt individuellt hur man reagerar på olika läkemedel, men att döma ut samtliga för att "man känner sig som en knarkare" är att gå FÖR långt. Tät kontakt med en duktig och engagerad läkare + psykolog är det som fungerar bäst.
TS: ta kontakt med en läkare och berätta öppet om dina problem. Var inte rädd för att ta mediciner, läs inte om alla ev. biverkningar, utan testa den dos läkaren föreskrivit och se hur det känns för DIG. Skäms inte för dina problem, de är vanliga och läkaren dömer dig inte! Dessutom är det ju ingen annan än läkaren och du själv som vet vad du berättar.
Det finns en viss ärftlig benägenhet för att utveckla depression; det är förstås inte 100 % ärftligt, men det finns en viss benägenhet för depression om det ligger i släkten, precis som vissa människor har en benägenhet att utveckla diabetes typ 2 när de blir medelålders. Arv och miljö samverkar och det är svårt att säga vilken som är den avgörande faktorn. Man kan bli deprimerad fast hela släkten är/var muntergökar och aldrig kände sig nere, och man kan få diabetes fast alla ens släktingar kunnat proppa i sig godis varje dag.
Här kan du läsa Vårdguidens text om ångest och dess behandling:
www.1177.se/artikel.asp