Läkaren anpassar dosen för dig. Jag har såpass "lindrig" ångest att jag tar kanske ½-1 tablett 1-2 ggr per dag då det är som värst.
Har man svår ångest får man en högre dos som man tar tätare; vissa äter det som en "kur" under en bestämd tid. Det är viktigt att man håller kontakten med läkaren om man äter ångestdämpande kontinuerligt, detta för att man inte ska hålla på och mixtra med doseringen själv. Äter man det som en kur (jämför med antibiotika) ska man trappa upp och sedan trappa ner medicinen; därför är det bra att ha kontakt med sin läkare.
Jag tror att ångestdämpande och antidepressiva fungerar på lite olika sätt; antidepressiva börjar ju verka först efter ett tag, medan ångestdämpande fungerar genast. Jag tror att vissa patienter får äta ångestdämpande samtidigt som de inleder en behandling med antidepressiva, detta för att man tydligen kan må sämre i början när man inleder behandling med antidepressiva.
Jag har också migrän och den blir mycket sämre när jag går omkring och spänner mig och drar ihop alla muskler (som man ju gör när man har ångest).
Ångest är inget ovanligt eller skamligt. Var ärlig och berätta precis hur du mår för läkaren, så får du säkert hjälp. Berätta att du är orolig för medicinerna och att du vill att läkaren berättar så mycket som möjligt om tabletterna för dig.
Det värsta är att gå in i mottagningsrummet och verkligen låta fasaden falla och berätta precis hur man mår. Efter det kan det bara bli bättre.
Min psykolog (inte psykiater, så hon skriver inte ut några mediciner) sa så klokt: har man brutit benet får man genast kryckor, men har man ångest/depression går man omkring och lider i tysthet.
Medicinerna botar ju inte ens negativa tankemönster, men de hjälper till när det blir som värst. Jag går som sagt hos psykolog och försöker lära mig varför jag tänker som jag gör, och hur jag ska tänka istället -- metoder för hur jag ska handskas med ångesten osv.
Lycka till!