• Junibrud2011

Hur långt innan bröllopet skickar man inbjudningskort

Vi har inte talat om för någon att vi ska gifta oss utan vill överraska dem med ett inbjudningskort i brevlådan. Har varit förlovade i 12 år så det syns inte på fingrarna heller ;)

Hur lång tid innan bröllopet skickar man ut inbjudningskorten? Eftersom ingen vet så vill vi skicka i god tid. Dels för att berätta, tror att man ibland ska spricka av lycka som jag nu "bara" delar med min älskade och dels för att våra gäster inte ska hinna boka något annat.

• Svar på tråden Hur långt innan bröllopet skickar man inbjudningskort
  • Niini
    mattiasFästmö skrev 2010-09-26 16:53:58 följande:
      problemet är om du skickar dom så sent är ju att många kanske redan är uppbokade. Har du låt oss säga 50 gäster så är ju risken stor att någon har bokat en resa den helgen, någon annan har en stor hockeytävling och ytterligare någon har planerat att åka ner till någon vän över en helg. Med så kort tid på sig så finns det ju inte mycket utrymme att boka om något, inte heller att lägga undan lite pengar om man kanske måste resa, bröllopsgåva och kanske en klänning.
    Inte speciellt många bland de bjudna som reser o semestrar har inte kommit igång där ännu. Dessutom vet de flesta om datumet redan så vi är inte så väsrt oroade om att nån skulle ha annat. Sen är det ju också lite hur man prioriterar, åker man hellre till en vän bara sådär annars än på en annan väns bröllop så kanske det var lika bra de inte kom ;)

Men men, allt sånt beror ju helt på hurdana de bjudna är o de e ju individuellt för alla :)
  • Niini
    Junibrud2011 skrev 2010-09-26 16:56:15 följande:
    Ja själv har vi Pingst helgen och det är en riktig konfirmation och bröllopshelg, när många kan va bokade på annat håll. Är det lika roligt att få ett spara datum kort som en riktig inbjudan?
    Ett spara datumet är ju bra om det är en populär helg man valt. Men personligen tycker jag nog en riktig inbjudning är roligare att få :) I vår vänkrets har det inte funnits några spara datumet, däremot har en del sagt vilket datum de ska ha muntligt så man får skriva upp.
  • mattiasFästmö

Niini skrev 2010-09-26 17:01:30 följande:
    Inte speciellt många bland de bjudna som reser o semestrar har inte kommit igång där ännu. Dessutom vet de flesta om datumet redan så vi är inte så väsrt oroade om att nån skulle ha annat. Sen är det ju också lite hur man prioriterar, åker man hellre till en vän bara sådär annars än på en annan väns bröllop så kanske det var lika bra de inte kom ;)Men men, allt sånt beror ju helt på hurdana de bjudna är o de e ju individuellt för alla :)

Okej, ja men om du redan uppgett datumet för dom så är det ju en annan sak. jag utgick från att de fick reda på det med inbjudan eftersom att du skrev "Vi har inte talat om för någon att vi ska gifta oss utan vill överraska dem med ett inbjudningskort i brevlådan". Och visst är det kanske så, hur aktiva gäster man har som gör olika saker och ang. att prioritera, om jag skulle få reda på bara ett par veckor innan att ett par skulle gifta sig, och jag hade någon resa inbokad sen tidigare, kanske att jag skulle åka ner och bo hos mina kusiner över en helg, så beror det helt på hur nära man var då förstås. hade det vart min syster eller liknande hade jag såklart ombokat. Men hade det varit någon som vart längre ifrån hade jag tyckt att man inte kan släppa allt man har planerat bara för att några väntar länge med att säga till att man ska gifta sig. men det kanske bara är jag

• Mariabridetobe

Junibrud2011: Jag tycker inte att det är tråkigt med först ett save the date kort och sen den riktiga inbjudan närmare bröllopet! Vi gifter oss 28 maj och har muntligt talat om för de flesta, men kommer skicka ut inbjudningarna i januari, och ha ett ganska kort osa datum. Vi gifter oss i en stad som är ett turistställe året runt men mest vår-sommar tid. Så att alla gäster har en chans att hitta ett boende som passar dem kostnadsmässigt!

• Pullan88
    Junibrud2011 skrev 2010-09-26 16:56:15 följande:
    Ja själv har vi Pingst helgen och det är en riktig konfirmation och bröllopshelg, när många kan va bokade på annat håll. Är det lika roligt att få ett spara datum kort som en riktig inbjudan?
    Det är JÄTTESKOJ att få ett spara datum kort tycker jag :D

som sagt, vill man vara säker på att alla kan komma och osa ordentligt är spara-datum-kort en jättebra lösning :)

Dessutom gjorde vi fantastiskt vackra spara-datum.kort :)

Alla blev jätteglada när dom fick sina :)

Dom kommer ju självklart få riktiga inbjudningar med.. Så varför skulle det vara tråkigt? man får ju två snygga kort istället för ett ;)

• Junibrud2011
    mattiasFästmö skrev 2010-09-26 17:09:41 följande:
      Okej, ja men om du redan uppgett datumet för dom så är det ju en annan sak. jag utgick från att de fick reda på det med inbjudan eftersom att du skrev "Vi har inte talat om för någon att vi ska gifta oss utan vill överraska dem med ett inbjudningskort i brevlådan".
    Nu var det mej du citera men det lät som du riktade det till niini. Vi har inte talat om för någon utan vi vill överraska dem allihopa på en gång.
  • Karamellen
    Niini skrev 2010-09-26 14:07:20 följande:
    De e väl rekomenderat 2 månader före och osa 3-4 veckor före :)
    Jasså, är det???
    Oj, vi bestämde oss väldigt nyligen (tidigare i veckan) för att gifta oss redan i år (11 december) och vi ska försöka hinna få ut korten i helgen så de kan postas på måndag. Har en liten klump i magen över att det är alldeles för nära inpå!!

Vi fick i januari inbjudningkort till bröllop i juni! Det tyckte jag var tidigt, man hann glömma bort det många gånger. OSA var dessutom i mars redan vilket jag tycker är tidigt! Vi har begärt OSA 2 veckor innan...

• Fröken T

Varför göra det så krångligt? Nu när vi bestämt datum så berättar jag för alla jag träffar, har även berättat det på Twitter och Facebook och mailat till folk. Så de flesta på min sida vet redan om det. Ska uppmuntra Mannen att börja sprida det till sina vänner också.

Vad gäller när man ska skicka ut inbjudan så kan man väl göra som man vill och som passar bäst för en själv, sina gäster och sitt bröllop. Det är ju många faktorer som spelar in som gör det ena bättre än det andra. Finns inget rätt eller fel!

• mjlove
    Fröken T skrev 2010-10-09 08:38:52 följande:
    Varför göra det så krångligt? Nu när vi bestämt datum så berättar jag för alla jag träffar, har även berättat det på Twitter och Facebook och mailat till folk. Så de flesta på min sida vet redan om det. Ska uppmuntra Mannen att börja sprida det till sina vänner också. Vad gäller när man ska skicka ut inbjudan så kan man väl göra som man vill och som passar bäst för en själv, sina gäster och sitt bröllop. Det är ju många faktorer som spelar in som gör det ena bättre än det andra. Finns inget rätt eller fel!
    Jag håller verkligen med! Så otroligt många löjliga "regler" som finns om hur och när man ska göra vissa saker. Gör bara det som känns rätt för er, det finns absolut inget MÅSTE om att man ska skicka ut korten 2 mån innan. Har ni gäster som ska resa långt så skicka långt innan, vill ni inte de så skicka 2 veckor innan.

Man kommer ju att få en hjärtinfarkt innan det är dags om man ska haka upp sig och stressa upp för småsaker som dessa. Känn efter och skicka så långt innan som känns bäst för!

• Wedding2012

exakt vad menas med "save de date" kort?

• Emblas Mamma
    Wedding2012 skrev 2010-10-09 09:48:37 följande:
    Kort där man skriver liknande såhär:

"Spara datumet (save the date)

Den xx/xx xxxx gifter vi oss

xxxxxx Kyrka

Formell inbjudan kommer senare"

Eller vad man nu vill skriva.

Tycker det är himla bra faktiskt, fast man gör ju som man vill,

men vill poängtera att det är för att folk ska komma ihåg att man gifter sig då, särskilt bra är det att göra om man nu ska gifta sig i semestertider för då måste korten ut ganska tidigt..

annars får mna räkna med att många kanske inte kan komma.

Inbjudan kommer vi skicka 3 månader innan med osa kanske 5 veckor innan bröllopet ..

Wedding2012 skrev 2010-10-09 09:48:37 följande:
    Kort där man skriver liknande såhär:

"Spara datumet (save the date)

Den xx/xx xxxx gifter vi oss

xxxxxx Kyrka

Formell inbjudan kommer senare"

Eller vad man nu vill skriva.

Tycker det är himla bra faktiskt, fast man gör ju som man vill,

men vill poängtera att det är för att folk ska komma ihåg att man gifter sig då, särskilt bra är det att göra om man nu ska gifta sig i semestertider för då måste korten ut ganska tidigt..

annars får mna räkna med att många kanske inte kan komma.

Inbjudan kommer vi skicka 3 månader innan med osa kanske 5 veckor innan bröllopet ..

mjlove skrev 2010-10-09 09:26:10 följande:
    Jag håller verkligen med! Så otroligt många löjliga "regler" som finns om hur och när man ska göra vissa saker. Gör bara det som känns rätt för er, det finns absolut inget MÅSTE om att man ska skicka ut korten 2 mån innan. Har ni gäster som ska resa långt så skicka långt innan, vill ni inte de så skicka 2 veckor innan. Man kommer ju att få en hjärtinfarkt innan det är dags om man ska haka upp sig och stressa upp för småsaker som dessa. Känn efter och skicka så långt innan som känns bäst för!
    Självklart måste man inte göra någonting.

Man gör som man själv vill och passar en själv bäst.

Men jag tycker inte det är några "löjliga regler" eftersom det just inte är regler.

Inte så roligt att folk glömmer att osa.. t.ex som det gjorde på min systers brölop, av dom 90 bjudna gästerna svarade kanske 21 st på osa bara för att dom hade skickat så himla tidigt..

inte så smart med andra ord.

• Houdini

Karamellen skrev 2010-10-09 06:32:33 följande:
    Jasså, är det???Oj, vi bestämde oss väldigt nyligen (tidigare i veckan) för att gifta oss redan i år (11 december) och vi ska försöka hinna få ut korten i helgen så de kan postas på måndag. Har en liten klump i magen över att det är alldeles för nära inpå!! Vi fick i januari inbjudningkort till bröllop i juni! Det tyckte jag var tidigt, man hann glömma bort det många gånger. OSA var dessutom i mars redan vilket jag tycker är tidigt! Vi har begärt OSA 2 veckor innan...

Vi bestämde oss nog samtidigt som er och samma datum.

Jag gjorde ett evenemang på FB först och där skrev jag att snigelpostinbjudan kommer.
    Vi fick iväg våra inbjudningskort i tisdags.

Närmsta familjen ringde vi det är några som den enda kontakten är pappersinbjudan.
    Och de flesta har redan svarat ja. Det var två som fick inbjudan på fb som direkt tackade nej så dom behövde vi ju inte ens skicka papper till.
    Vi stte OSA till den 26/11

• GeneralElectric

Vi ska skicka ”spara datum”-kort i god tid, 5-6 månader i förväg. Men behöver vi göra det till alla på gästlistan?

Vi tänkte skicka detta främst till de som bor i andra länder och behöver planera sina resor och som vi inte ändå träffar så att vi kan nämna bröllopet informellt, samt till några ofta upptagna personer som vi är extra angelägna ska komma.

Vänner som vi räknar med att träffa har ändå ett hum om när bröllopet blir. Fast det är ju tråkigt om folk på gästlistan tror att de inte är bjudna, ifall de hör att gemensamma vänner till skillnad från dem fått ett ”spara datum”-kort..!?

Alltså: bör man behandla alla gäster lika vad gäller ”spara datum”-kort, eller räcker det med ett urval sådana?

• Karamellen
    Houdini skrev 2010-10-09 13:04:22 följande:
      Vi bestämde oss nog samtidigt som er och samma datum.Jag gjorde ett evenemang på FB först och där skrev jag att snigelpostinbjudan kommer.Vi fick iväg våra inbjudningskort i tisdags.Närmsta familjen ringde vi det är några som den enda kontakten är pappersinbjudan.Och de flesta har redan svarat ja. Det var två som fick inbjudan på fb som direkt tackade nej så dom behövde vi ju inte ens skicka papper till.Vi stte OSA till den 26/11
    Ja, nu vet alla inbjuda redan tid och plats. Endast två st kvar att berätta för vilket vi gör imorgon då vi träffas. Fastän alla vet allt muntligen känns det ändå lite kul att skicka inbjudningkort
  • Emblas Mamma
    GeneralElectric skrev 2010-10-09 15:29:59 följande:
    Vi ska skicka ”spara datum”-kort i god tid, 5-6 månader i förväg. Men behöver vi göra det till alla på gästlistan? Vi tänkte skicka detta främst till de som bor i andra länder och behöver planera sina resor och som vi inte ändå träffar så att vi kan nämna bröllopet informellt, samt till några ofta upptagna personer som vi är extra angelägna ska komma. Vänner som vi räknar med att träffa har ändå ett hum om när bröllopet blir. Fast det är ju tråkigt om folk på gästlistan tror att de inte är bjudna, ifall de hör att gemensamma vänner till skillnad från dem fått ett ”spara datum”-kort..!? Alltså: bör man behandla alla gäster lika vad gäller ”spara datum”-kort, eller räcker det med ett urval sådana?
    Vi skickade bara till släkten och de som bor långt bort..

Vännerna kan man informera via facebook eller dylikt numera :)

• Houdini

Vi har skickat pappersinbjudan till alla, det var ju lite kul att pyssla med det

Svar på tråden Hur långt innan bröllopet skickar man inbjudningskort