Jag vet precis hur du känner TS! jag ville också att m2b skulle fria! Och fy vad jobbigt det var att vänta och hoppas...som du skriver...varje semester,Alla Hjärtans dag osv...Jag hade sagt att jag ville att han skulle fria.
Men så fick jag nog och frågade förra sommaren om vi skulle förlova oss...och då sa han: "Men jag trodde du ville att jag skulle fria?" "Jo men du gör det ju aldrig" sa jag. Han berättade då att han visst ville fria men att han "inte vet hur man gör" ??? Och att det blev sån press på honom att det skulle vara romantiskt och "bra", men att han visst ville båda förlova sig och gifta sig och tänkte att vi skulle förlova oss som nu i somras och sedan gifta oss efter 1-2 år. Och jag frågade "Men NÄR?" Vi hade tidigare pratat om förlovning och bröllop, att efter 3-4 år skulle vi vi förlova oss och sedan gifta oss efter 1-2 år och vi har varit ihop i 4 år i år så jag ville ju veta att han fortfarande ville det.
Han ville först ha fast jobb för att känna sig mer säker ekonomiskt innan vi planerar bröllop. Jag kan förstå resonemanget även om vi faktiskt redan då hade pengar både till förlovning och bröllop. Men jag vet också att m2b mår extremt dåligt när han är arbetslös. Förra sommaren var han arbetslös 2 månader så jag tänkte att det kanske inte skulle kännas så jobbigt för honom, men även en ganska kort tid av arbetslöshet tar väldigt hårt på honom. Då bestämde jag mig för att försöka vänta utan förhoppningar inför varje semester,födelsedag etc och att försöka att inte fråga och undra och tänka på det.
Men så i vintras kände jag "Men va tusan...nu har han fast jobb...jag vill inte vänta mer nu" det var bestämt att vi ska förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar?" så jag frågade om han fortfarande ville förlova sig i sommar och gifta sig efter 1 år eller 2 och att giftermål är viktigt för mig, att för mig är det en juridisk, social och känslomässig bekräftelse på att det är vi och jag tryckte lite extra på det juridiska. Jag var tydlig med att det inte är "en prinsessdag" jag vill ha utan en man, att det är det juridiska och den känslomässiga och sociala bekräftelsen jag vill ha. Och han sa:"Ja, jag trodde att det bestämt att vi ska förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar."
Min reaktion var ju såklart : "WHAT? När bestämde vi det???" Och han svarade:"Men vi har ju ALLTID sagt att vi ska förlova oss efter 4 år och sen gifta oss, att vi ska börja planera bröllop direkt efter förlovingen"... Jag vet än i dag inte hur han kan ha tyckt att det var BESTÄMT och liksom BESTÄMT PÅ RIKTIGT...men i HANS värld så var det så.
Jag kan tänka nu i efterhand att det inte spelar någon roll att det var JAG som tog upp frågan för i hans värld var det på nåt märkligt,kanske typiskt manligt?, sätt "bestämt" att vi ska förlova oss och gifta oss eftersom, som han själv sa:"Men vi lever ju ihop, vi bor ju iho, vi har lägenhet och bil ihop och har katter ihop och renoverar sommarstugan och är lyckliga ihop...då är det klart att vi ska leva ihop och gifta oss...om jag inte ville leva med dig resten av livet och gifta mig med dig...då skulle jag inte vara ihop med dig överhuvudtaget..."
Typiskt manlig logik...I hans huvud är det mer viktigt vad han GÖR..dvs vi är ihop, vi bor ihop, vi planerar en framtid ihop och då är det "bestämt" att vi ska leva ihop resten av livet...Förlovning och bröllop är "bara" bevisen för nåt som egentligen inte behöver bevisas. Han sa någon gång: "ALLA vet ju att det är vi,att vi ska vara ihop för livet, ingen kan ju tro nåt annat eftersom vi är ju ihop...och vi bor ihop och har "saker" ihop..." I hans huvud är förlovning och bröllop viktigt men VEM som tar initiativet till det spelar ingen roll för det är redan "bestämt" så det handlar mer om vem som "hinner först"...
Så i våras tog HAN initiativet till att beställa ringar. Det visade sig att han inte visste NÅT om förlovning. Han visste inte att man graverar in datum i ringarna, inte att det kan ta lång tid att få ringarna.... Då insåg jag också att allt runt omkring var OKÄND mark för honom. Jag trodde att ALLA visste såna saker, men icke! Och han visste inte nåt om bröllop heller, inte hur man bokar kyrka eller att man inte måste ha en viss bordplacering....Han är NYBÖRJARE ha ha ha ha!
Kort sagt, TS, forska lite i hur han ser er framtid.Var tydlig med den juridiska skillnaden mellan gift och sambo- det manliga släktet kanske inte förstår symboliken och den känslomässiga sidan men den juridiska delen...Jag tror att det tog skruv på min karl att jag sa att: "Om jag dör innan dig så har jag inga problem med att du får mina saker. Jag tror inte att mina föräldrar skulle ta saker ifrån dig om jag dog eller att dina föräldrar skulle bli knäppa om du dog...Men sorg kan göra folk tokiga och arga och göra att dom slåss om sånt som inte betyder nånting egentligen, men saker och pengar är det enda man har kvar då....jag vill inte att du ska behöva bråka med mina föräldrar om det skulle hända nåt...Om vi är gifta så ärver du mig och har laglkig rätt till mina saker, annars har du inte rätt att få nånting."
TS, det spelar ingen roll VEM som tar initiativet. På film verkar det så romantiskt...att KILLEN köper en maffig ring och faller på knä...Jag ville också ha det! Men egentligen..varför ska killen välja tid och plats? Varför ska killen vara den som bestämmer när, hur och varför? Jag vet att man som tjej vill känna sig SPECIELL och UTVALD och uppvaktad....men det är du ju redan! Han ju redan valt dig! Han valde dig för länge sen! Annars skulle han ju inte vara ihop med dig ( min m2b's logik
) Och glöm den där idén om att ringen "ska" vara värd ett visst antal kronor...Det sitter inte i värdet på ringen. Det sitter inte det VEM som tar initiativet heller. Ur ett jämställdhetsperspektiv kan jag tycka att det är MER romantisk att tillsammans bestämma att förlova sig, välja ringar, tid och plats och datum. Jag tycker inte (inte längre
) att det typiskt amerikanska film-sättet är mer romantiskt eller bättre än vårt "svenska" sätt...Här är kvinnorna inte satta på piedstal och sitter och väntar passivt på att bli valda att bli någons fru....Vi har en längre tradition av jämställdhet och tar vad vi vill ha och här bestämmer man tillsammans och kompromissar sig fram.