• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-29 20:39:32 följande:
    De ska skicka en ny klänning, som är rätt och jag ska ha den inom två veckor har de lovat. Jag får dessutom behålla denna som blev fel. Kommer det ingen ny klänning eller om den också är fel, så kommer jag gulla med min "mormor" och se ifall hon kan fixa snörning på denna klänningen.

Tycker dock att det inte är mer än rätt att de fixar till sitt misstag.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Men vaddå "om den också är fel"?? De ska fan i mig rätta till det KORREKT! Vem har du köpt av?
  • fru2011kanske
    Skumboll skrev 2011-06-29 11:50:48 följande:
    Härligt med bröllop på blidö, blir det i kyrkan?

Vem skulle göra buketten?
    Har tips på florist i norrtälje om du vill ha annars, hon har sagt att det går alldeles utmärkt att hämta buketten dan innan och låta den stå i vatten bara.

Japp! Den är ju så fin! Vid vattnet och allt!

En klasskompis till mig (som jag inte träffat på typ 15 år), men jag känner att jag blir helt stressad av att hon bara svarar sporadiskt.

Vore toppen med sånt tips, då kan jag ringa henne och höra.. Bor i Sthlm och är inte så ofta i Norrtälje..

• fru2011kanske
    SnartFruSir skrev 2011-06-29 14:50:20 följande:
    Jag är väldigt nojig över att folk ska bli fulla redan under middagen, så vi kommer inte ha vin som flödar. Vi har serveringspersonla som fyller på, men i regel innan glasen blir tomma. Vår tanke är egentligen max 1,5 glas per måltid, så det kan ni ha i åtanke:

Till maten räknade vi med 84 gäster varav 70 är alkoholmogna och först serveras en alkoholfri bål och lite tilltugg innan vi kommer, men sedan har vi köpt:
    24 flaskor mousserande vin - en flaska räcker till drygt 5 personer = 15 cl/glas = 120 glas.
    24 flaskor vit vin (förrätt) - en flaska räcker till 4 personer = 18- 20 cl/glas = ca 96 glas
    24 flaskor rött vin (huvudrätt) - en flaska räcker till 4 personer = 15 cl/ = 96 glas
    16 flaskor porlande vin (alltså väldigt lätt kolsyrat och sötare, men inte lika sött som t.ex. Asti, till efterrätt) - en flaska räcker till drygt 7 personer = 10 cl/glas = 112 glas

Vi har även köpt 2 flaskor whisky (2x1 liter) och 1 flaska Xanté (1 liter) till avecen lite senare. För de som dricker alkohol, men inte vin, har vi köpt Staropramen på flaska (48 st)

Sedan har vi köpt alkohol till vår bar också, men känner att detta blir lite långt, så säg till om du vill ha den informationen också :)

Tack!! Vi kommer inte bar, utan kommer bara servera öl, vin, alkoholfritt och ev cider.

Men nu har jag något att utgå ifrån!

• SnartFruSir
    Skumboll skrev 2011-06-29 17:12:29 följande:
    SnartFruSir: Indesign fixar du! Det är inte så svårt som man kan tro! Jag använder i princip aldrig word eller liknande längre, gör allt i indesign, mer lättjobbat tycker jag. 
    Jag är ju grym på paintTungan ute Och har jobbat lite i PS så det löser sig nog. Nu med regn på ingång, så har jag väl hela helgen på mig. Tror dock inte jag kommer upp på din nivå... har ju sett bild på dina trycksaker :D
    bruden skrev 2011-06-29 16:53:18 följande:
    De är ganska enkla men grymt bra. Finns inget bättre om man ska göra något snyggt (säger jag som är grafiker...)
    det låter ju onekligen väldigt hoppfullt :) Jag får väl hojta till om det är något jag inte förstår helt enkelt!
  • SnartFruSir
    fru2011kanske skrev 2011-06-29 22:27:27 följande:

Tack!! Vi kommer inte bar, utan kommer bara servera öl, vin, alkoholfritt och ev cider.

Men nu har jag något att utgå ifrån!

Min blivande har nu deklarerat att vi måste köpa mer rödvin i alla fall. Han har ångrat "oss", så säg 32 flaskor istället...

Han har även ångest över att de 25 liter sprit vi köpt in inte kommer att räcka, (det blir 500 drinkar) eftersom hans släktingar oftast dricker ren sprit. Jag har försökt förklara att detta inte är ett kalas utan ett bröllop. Men om det är så han känner så får vi väl köpa mer då. Även om jag tror att hans oro är obefogad så vill jag inte att vårt bröllop skall bli ihågkommet som det där alkoholen tog slut.

Min mamma flyger till London på fredag så hon kan kanske konka hem lite mer. Sicka besvär man kan ha...
  • Sassabrassa
    Skumboll skrev 2011-06-29 17:29:38 följande:
    Formgivare. Men jag jobbar inte på en byrå utan för ett "vanligt" företag där jag formger alla deras trycksaker. 
    Kul. Jag jobbar som kommunikationsansvarig på ett företag, men formger alla våra trycksaker. Perfekt att kunna sånt nu när man planerar bröllop. Och ha tillgång till bra skrivare :)
  • Sassabrassa
    SnartFruSir skrev 2011-06-29 23:29:12 följande:
    Min blivande har nu deklarerat att vi måste köpa mer rödvin i alla fall. Han har ångrat "oss", så säg 32 flaskor istället...

Han har även ångest över att de 25 liter sprit vi köpt in inte kommer att räcka, (det blir 500 drinkar) eftersom hans släktingar oftast dricker ren sprit. Jag har försökt förklara att detta inte är ett kalas utan ett bröllop. Men om det är så han känner så får vi väl köpa mer då. Även om jag tror att hans oro är obefogad så vill jag inte att vårt bröllop skall bli ihågkommet som det där alkoholen tog slut.

Min mamma flyger till London på fredag så hon kan kanske konka hem lite mer. Sicka besvär man kan ha...
    Förstår ert dilemma. Det där är svårt. Vi har faktiskt gjort så att vi bjuder på dryck till maten och sen har stället en bar öppen i lokalen där gästerna får köpa mer efter middagen.
    Anledningen är att jag har sett bröllopsfester med öppen bar spåra ur totalt. Halv urdruckna glas som stått överallt och folk som blivit stupfulla. Att hålla med en egen bar orkade vi inte så därför gör vi på detta sätt. Nu kommer det inte vara hutlösa priser i baren så de som vill dricka mycket kommer att göra det ändå, men då bekostar de det iallafall själva. Jag har faktiskt inte lust att betala för någons dyngfylla.
  • bumbibjörn

Vi tänker precis lika...bjuder på dryck till maten o så får man köpa öl/vin till självkostnadspris i baren. Vill inte ha ngn 'fyllefest' o blir väldigt dyrt om vi skulle bekosta all dricka hela kvällen! detta känns som ett jättebra upplägg för oss. Min svåger har varit i Tyskland o va snäll o handla alkoholen, men toksvårt att veta hur mycket man skulle handla. F

Svar på tråden Augusti 2011 - del 2