Välkomna till Tivoli Empatia!
Ore skrev 2011-09-19 21:36:55 följande:
Trädgård: Jag har visserligen ungefär lika ogröna fingrar som Oms, eller möjligen något litet bättre. Jag brukar nog klara de flesta kruxväxter i närmare 3 veckor, minst
Men jag vill ha en trädgård ändå. Här har trädgårdsarkitekten varit vääääldigt viktig. Vi har alltså en trädgård ritad där det ska gå en självgående gräsklippare. I den mån vi har häck, så ska den inte behöva klippas så ofta. Rabatterna görs så ogräsbefriade så möjligt, med markduk täckt med stenkross. Och/eller växter som breder ut sig rejält.
Precis. Det är så jag uppfattar att väldigt många känner och det är väl därför det finns en marknad för att sälja färdiga trädgårdar så att säga? Om alla verkligen vore superintresserade, så skulle man kanske söka mer egen kunskap och dessutom gärna göra jobbet själv? Som min mamma, som verkligen njuter av att vara i trädgården och greja. Det var det som var min poäng-att jag inte tror att Oms är så värst ensam om att inte tycka att just trädgård är ett nöje eller intresse.
När jag gick min floristutbildning, var det inte alls många som hade trädgård som intresse. Förvånande kanske? Många hade istället mer intresse av just färg och form, hade likaväl kunnat bli make-up artister, dekoratörer etc. "
Krukväxter och deras skötsel" tyckte de flesta var ap-tråkigt. Många florister köper enbart hem snittblommor-snitta, ställ i vas, kasta när de gjort sitt. enkelt och utan möda.
Hittills vet jag inte så många alls i vår tråd som är så värst intresserade av trädgård?
Snorkis och Parnassia typ? Och jag. Det är nog fler som älskar resor, matlagning, shopping, träning och inredning inomhus, för att bara nämna några exempel.
Vore det inte en viss bredd på vad folk sysslar med på fritid, i jobbet osv, hade det nog blivit rätt trist härinne. Jag gillar våra olika liv.
Jag gillar att se framför mig hur alla gör sina olika grejor på alla olika platser vi finns på. Och genom att läsa om vad ni andra gör, får jag liten del av det jag med.