Oms, touché!
Du har alldeles rätt, jag får inte ramla i "nu ska jag göra om hela mitt liv på enkvart-fällan" det är lätt att tänka ut tusen bra saker och sedan sitta och känna sig misslyckad när man inte lever upp till ideal-planen, istället för att göra små förändringar och vara stolt över det man genomför. Väldigt vanligt tror jag, både med vikt-projekt och annat.
De där barsen, barerna baaaaaaaaar-grejorna som finns, provade han en igår och tyckte väl var OK. Men jag tycker de är så dyra och så tänkte jag att apropå chokladbollsbakande, så vore det kanske en idé att experimentera lite med sådana där istället, så kan han fixa med det själv småningom. Som ett led i att jag håller på att försöka lära honom laga lite själv. Ser han vad han står och hackar i för nötter etc, så lär han sig ju något för egen framtida matkultur. Och så gör vi en sak tillsammans, apropå det här med äldre barn och att mötas i små stunder i vardagen.
Bananer är min egen storfavorit alla kategorier, och avocado med för den delen! Där förpackade vår herre rätt smarta och fina grejor rakt av bara sådär.
Men, för sonens del går bananerna ner i smoothies, tillsammans med hallon och yoghurt.
Det här med snabbt socker är ju en utmaning när det kommer till mellanmål. Lite tycker jag vitsen på sätt och vis är att det kan få vara lite snabbare än maten i övrigt, som frukt tex, är ju snabbt. Just för att det bara är ett mellanmål. Men samtidigt kan man ju diskutera och ha åsikter om kräm, nyponsoppa och sötad yoghurt etc etc och konstatera att även sådant som under min uppväxt säkert ansågs som underbart mellis, som mammas rabarberkräm, idag hamnar under "Dödssynder" i katalogen.
Vi har aldrig O´boy eller sockrade yoghurtsorter hemma. Däremot vet jag att Ore nog skulle kasta vår fling-och müslipaket om hon fick , min man älskar Crunchy, med röda bär och yoghurt-och han tar alldlees för mycket av müslin i förhållande till yoghurten. Sonen vill ha flingor med röda bär. Jag tänker då, jaja, han har i varje fall inte den sockrade yoghurten, utan den är naturell. Låt gå.
Likaså gillar han att göra mackor i mackgrillen. Det är inte lika nyttigt med sådant toastbröd eller att äta rostmackor som han gillar, som att äta grovt bröd. Men jag tycker att en sådan macka och en smoothie är helt ok ändå. Bättre än de där vedervärdiga Gorbys-pirogerna och pizzorna som jag ser ungarna plocka på sig på ICA, vill jag gärna tycka. Och så pass mycket som han tränar och rör sig, så vill jag inte bli värsta jäkla mack-och flingpolisen heller. Sambon älskar Skogaholmslimpa, och det lär aldrig gå över.
Iallafall; det jag har bryderi runt just nu, är hur jag får i honom något som snabbt ger lite extra energi precis innan handbollen, just eftersom jag tror att
gympalektion kl 13:00-13:50
mellanmål hemma (smoothie, macka och liknande)
dans 16.30-17:30
handboll 18-19:30
Middag 20:00
inte blir så lyckat.
Usch! Det ser inte alls bra ut, nu när jag ser det så här uppställt...
Och han kan ju inte trycka i sig macka eller så, för då kräks han väl på handbollen istället. Det behöver ju vara något som gör att han kickar igång och orkar kuta den där sista träningen också. Och han tycker inte alls om bananre då i sin naturliga form som sagt. Annars hade det känts så självklart. och det är vad jag själv kommer att ha med mig-för JAG kommer ju också att behöva befinna mig i granntätorten ända från 16:30 till 19:30. och jag har ju lovat dem på vårdcentralen att jag ska äta något var tredje-fjärde timme, så med mellis hemma vid 15, behöver vi ju fylla på med något båda två. Särskilt om jag ska utnyttja handbollstiden till att gå elljusspåret.
Där får man förresten inte ha hunden med sig, såg jag en skylt om igår. Är det så där ni andra bor med?