• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Och var är fö debatten som skulle tas med SD? Den är väldigt tyst tycker jag...

PB: ditt embryo var ju lite långsamt så räkna du på klinikens RD, det blir bäst.

• muggles

Jag letade upp mitt KUB-test för Moa i helgen och uppdaterade mig på siffrorna jag fick den gången: 1/1174 för DS, och 1/49000 för de resterande två trisomierna. Då hade jag åldersrisk 1/300 för DS, nu har jag 1/100 (om jag räknar att jag snart är 40). Nu är frågan vilka siffror jag ska känna mig lugn med nästa vecka?

Förr innan jag visste att det var två tänkte jag att siffror motsvarande Moas är fine, el även lite lägre. Men nu när jag vet att vi väntar två stycker känns det ännu viktigare att de inte har DS, både för vår och för Moas skull. Och så fick jag ju höra första historien om en tjej (en bekant till en vän) som fick siffrorna 1/1000 för DS, inte gjorde FVP och sedan fick ett DS-barn... Dvs hon hade siffror i närheten av det jag fick med Moa. Gulp.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka längre... Kanske borde gått på FVP direkt ändå?

• muggles

Och jag vet ju att siffrorna eg inte säger ett skit. För jag kan ju ändå vara den 1000:e personen.

• muggles

Jaha, skrämde jag bort alla nu med politikerpratet?

• MSW

Jag har heller inget emot Mona, kanske inget direkt för henner heller, men absolut inget mot henne.. RD: har jag juh ingen egen erfarenhet av.. Och inte KUB sifror heller.. Och husdjur är gosiga, men känner mig inte redo för arbetet/anpassningen som följer med dem..

• MSW

Nu är jag på väg hem igen! Idag känner jag mig gammal och tråkig, har svårt att sätta fingret på varför bara.. Det ändrar sig nog! nu ska jag läsa "hur pojkar och flickor gör kön" och hoppas att den är så intressant som den låter!

• Parnassia

Muggles - det är svåra frågor du ställer ang sannolikheterna! Jag har inga bra "svar" mer än jag så klart hoppas att du ska få så bra siffror att du kan känna dig lugn förstås!
    Jag gjorde aldrig nåt KUB så jag har inte satt mig in i siffrorna.

Vill du ha bestämt dig innan eller kan det funka att du gör testet och känner efter sen? När du vet vilka siffror du har att ta ställning till? Jag menar så här innan blir ju de flesta resonemang rent hypotetiska.

• Parnassia

En helt annan fråga. Jag tänkte baka saffransbröd idag och i mitt recept ska man ha kesella. Jag har ingen kesella hemma men jag har ricotta. Kan man byta tror ni?

• passionsblomman

Koko, jamen det blir ju så lång tid om man räknar som CvL. TD 16 dagar efter ET med ET som dag 0, gör ju att det blir TD 19 dagar efter ÄP.

Lappis, ja visst är det helt sanslöst vad man glömmer allt det här!

Jag vill inte alls testa förresten, men när folk undrar vilken RD jag är på så har jag börjat misstänka att vi nog inte alla räknar riktigt lika.

Men enligt CvL-modellen är jag bara på 10 idag.

• passionsblomman

Vi har fått ut härket till panna och vedförugnen på gården nu.
    Om ni bara VISSTE tjejer, hur GALET mycket skit som gömdes inne i pannan!
    Jag skrapade ut minst 1 1/2 10 litershink med sot, tjära och aska och ropade sedan ut gubbarna och frågade ifall de fortfarande trodde att det nog var jag som eldade fel och med blöt ved....

...OJ! sa de. Nejmen ojojoj, det här är ju inte klokt!

Grannen fotade högarna och sa att det var det värsta hon sett. Jag kan säga som så,det är konstigare att vi fått varmt inne öht än att det inte brunnit så bra.
    OCH jag påstår att det är hur de som bodde här innan oss eldade, som är boven i dramat, eftersom de eldade blött skräp, hushållssopor etc.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!