• Oms

Välkomna till Tivoli Empatia!

Maken befinner sig i Oslo sen kl 21 ikväll... Känns sådär kan jag ju säga. Han är där m en liten delegation från gambisk katolska föreningen o de ska uppträda på sem gambiska kulturveckan som börjar idag... Maken ville inte ena åka men blev övertalade av de äldre i föreningen... Det är vid ett sånt här tillfälle som jag ogillar hans hjälpsamma sida... Jag har skällt rejält på honom under o efter hela resans gång o nu är han väldigt lågmäld i tonen - bäst för honom det, även om det är den gripne blonde norrmannen som på eget bevåg.gjort allt detta otäcka så är jag ändå inte lugn förrän min man är hemma igen... Och om jag för min vilja igenom så bör han inte vara med i ngn förening styrd av äldre gambier då han obviously inte är starkt nog att stå emot en resa till ett katastrofområde... Nu ska jag gå o lägga mig, lillskruttan vaknar samma tid som vanligt imorn...

• Oms

Inne en snabbis, har sjukt mkt att göra men följer bara nyhetsuopdateringar istället Ore- skoj m jobbet SÖÖÖÖÖÖK! Jag håller tummarna! Snartis - snart är det dags för dig, håller tummarna för det med. Vad skönt att ni är färdiga m det mesta!

• Oms

Hej på er... har ju helt kommit bort från denna tråd känns det som... inte mkt till egen tid vid datorn har det varit på kvällarna efter jobbet utan när man är hemma runt 18 sådär /hyfsat tidigt för att vara mig) så har det lagats middagar till stora dottern m kompisar som helt plötsligt kommit på att de är hungriga...och ett tu tre så är det dags att gå o sova.

facebook kan jag smidigt kila in på på vägen hem eller på jobbet en sväng men den här sidan kräver lite mer nu när jag har min gamla mobil (japp den nya gick ju sönder, ramlade från 40cm höjd och glasdisplayen gick i tusen bitar).. har varit utan i 2v nu och börjar bli liiite less om man säger så...

nu jobbar jag min 4:e vecka efter semestern och man är inne i tempot igen, men det tog nog 2-3 veckor innan jag var uppe i full speed igen faktiskt. jobbar undan så mkt jag kan och försöker också bygga upp flexen för nu på måndag börjar skolan igen och ALLT vad det innebär för mig...

nu börjar det... Stora tjejen börjar bli irriterad, skolstart närmar sig och alla måsten med den. dessutom håller vi på med medicinupptrappning som hon får biverknginar av (feber, yrsel, illamående, skakningar, irritabilitet osv) tyvär måste man fortsätta i 3-4 dagar för att se om det går över, känns ju sådär

Jag ska gå en ADHD utbildning m start nästa vecka och det är 4h i veckan mellan 9-12 så vi pratar att man måste arbeta in flex rejält. Samtidigt ska jag påbörja en adhdutb m stora tjejen (om 2v) och sen är det tillbaka till tandläkare för nästa steg i tandregleringen (nu ska hon få börja jobba med gummisnoddar... hur sjutton ska det gå? har vi inte nog att tänka på kan man ju undra) utöver det är det 2 möten i skolan,

sen ett möte med hennes läkare samt 1 med arbetsterapeuten (Som vi går hos för att prova ut olika tids och minneshälpmedel som förskrivs av landstinget)

Det är också bestämt att vi nu ska fortsätta utreda stora tjejens läs o skrivsvårigheter... logopeden som vi gått hos har remiterat oss vidare till dyslexiutredning då det visar sig at hon skattar allt för lågt på läs o skrivkunskap..... Allt detta ska hinnas med under 5 veckor utöver läxor o vanligt liv...

Jag tror jag skjuter ut mig som en kompis brukar säga... hur F-N ska jag orka med allt detta?

jag har räknat ut att pga resor mellan a och b, väntetider osv så kommer jag att använda mig av 13 h på flexen bara undet en vecka...13h... det är bara att gilla o läget och jobba 13h extra den vecka samt komma i tid i övrigt... känns ju sådär kan jag säga som inte är morgonpigg och sällan kommer till arbetet före 08.45-09.00...

så...nu har jag beklagat mig. Nu ska jag lägga en övertrött tjej här, har inte ens orkat ta tag i det förrän nu, hon borde sova nu

jag kikar in o läser igenom o kommenterar vad som hänt den senaste måanden sen, tjingeling

• Oms

men hur blev det där? jag skrev inte ihop alla rader och stycken... måste felsöka detta då jag märkt av det förut sen vi uppdaterade explorer...

• Oms

Mugglan - 3 månader redan??? du skämtar!! Har det gått så fort redan?

PB - intensiv period ni har haft med besök hit o dit och vad jobbigt för maken med dubbeljobb på kort tid.

Snartis - dig har jag redan grattat på FB men ETT STORT GRATTIS här med åt "lille"bror ska bli intressant att se din förlossnignsberättelse sen

• Oms

Många dagisinskolningar just nu ser jag

Vickan - det där lät ju inte alls bra! jag tror att jag i den situation hade skrattat med lite men lyssnat mkt noga framgent och se om det kommer nåt mer i den genren och då säga till vad jag har observerat. Det är INTE ok att i så tidig ålder kategorisera barnen, det gör de så bra själva sen

Mathilda leker bäst o främst med killar men det tro jag är för att pappa leker väldigt vilda lekar m henne här hemma. Honär liksom van att det är så man leker och det är mkt spring i benen, bollspel, klättra leka krig osv i hennes värld. JAg backar och ser förnösamt på och konstaterar att det är en liten cool tjej vi har här hemma

sen leker hon med dockor, bygger pussel lungt o stilla, leker affär och älskar rosa, hjärtan och att klä ut sig till princessa - och det gör även killarna på hennes förskola än så länge

• Oms

Ore - intervjun? vad skoj du blev kallad på intervju! hoppas hoppas att det går din väg i detta!

September - men det är ju snart dags för dig nu, herregud vad tiden går fort! jungfru som jag själv ä så gillar jag ju alla sena augusti tidiga september barn

• Oms

Angående fritidsaktiviteter så visst är det svårt, tycker ni inte det?? Hur vet man att man valt rätt, såväl till barnets förutsättningar som till vad barnen tycker om på kort och lång sikt? jag har haft en lååång resa med min stora tjej ang detta, mång atidigar mornar, mång amackor som fixats och sena kvällar som man väntat på att passen ska bli klara och idag...idag gör hon ingenting... så tråkigt;-(

Stora tjejen har ju prövat mkt och det första var friidrott och simning som hon började på när hon var 4 och det höll hon på med i några år. I Friidrotten blev hon jätteduktig och vi åkte runt på klubbar och var med i tävlingar som hon oftast vann - jättekul och man var såååå stolt som förälder. Men så en dag då hon var 9 år fyllda lade hon av. Då tränade hon för Spårvägen och då med 13-åringar eftersom de inte hade ngn grupp för hennes ålder. Hon kom med i den gruppen på sina meriter då hon ansågs vara oerhört begåvad, men det sket sig direkt när alla andra var äldre och längre... synd...

mellan 8-10 års ålder var det också gymnastik som gällde o då med Stockholm Top Gymnastic, hon tränade 2 ggr i veckan och blev duktig där med och jag blev väl lite kaxig som förälder och sa att den här ungen e ju en naturbegåvning och det här måste ju ändå vara hennes gren... 2 ggr senare slutade hon då det blev känt att hon skulle byta till en mer avancerad grupp och det var läskigt...

dans påbörjade hon när hon var 9 år fyllda- mitt i terminen-, efter 3 lektioner hade de uppträdande och hon stod längst fram osh satte hela koreografin. Jag filmade det och visade det stolt till en dansare som jag känner, hon sa att herregud hon måste satsa på dansen, jag fixar en audition för Lasse Kuyler (?) sagt o gjort men Stora tjejen vågade inte, hon ville inte sticka ut. började dock på en annan dans som satsade lite mer på sian elever oc efter en termin var det audition för nästa klass vilket gick jättebra.. hon älskar att dansa men tyvärr så missade hon 4 gånger då vi var utomlands så då -vid 13 års ålder - ville hon inte fortsätta av rädsla av att inte kunna lika mkt som de andra...

Sen hann hon med Karate en termin på sthlms främsta dojo, eller halv termin var det för hon blev ordentligt osams med tjejen som hon gick med och då hoppade hon av, efter 4 gånger ville tränare att hon skulle gå upp för gult bälte under helgen som kom då hon tydligen där också var en naturbegåvnign med total musklkontroll, kordination och en otrolig styrka (gjorde armhävningar på fingertopparna som 10-åring). När hon slutade ville han kalla till ett möte och reda upp allt detta med kompisen då han sa att hon inte får kasta ivöäg en talang sådär... men nej...

Sen har hon ju sjungit i kör under många år och uppträtt uner örfetivaler, under högtider i flera kyrkor runt sthlm, men när hon skulle fylla 14 så hoppade hon av då det inte var så mång akvar i hennes ålder längre. hon sjöng bla Händels Messiah och jag var så stolt så stolt...

Jaa, som ni ser så är det inte lätt att lotsa de rätt till en sport som stimulerar, utvecklar och motiverar dem, iaf inte om de har ADHD -det är också ADHD som man tror gör att hon blev så bra på allt så länge det var roligt då de ger 100% hela tiden oavsett tid på dygnet och hälsotillstånd samt att de lär sig bäst genom att observera vad de andra gör.

I vårt fall så har jag alltid låtit henne pröva på de sporter hon har velat, jag har själv sportat 4-5 dagar i veckan upp till 20 års ålder och det var bra och nyttigt för mig. mina föräldrar lät mig prova på allt jag ville, och det gjorde jag sen självklart har vi gjort det så att hon inte får gå 2-3 gånger o sen hoppa av efter att man betalat för en termin då det kostar en del i innerstan, utan antingen har hon fått gå klart terminen (därav många sporter samtidigt ibland) alt att hon fått avdrag på sin månadspeng med en symbolisk summa.

• Oms

ADHD's framsida är passionen, glädjen, nyfikenheten och att ge ALLT när motivationen finns

ADHD's baksida är att motivation kan försvinna helt av ngt så banalt som att det är stökigt i omklädningsrummet. vidare så gör bristen på uthållighet och impulskontroll att de väldigt sällan slutför en uppgift utan hoppar vidare till andra... så oavsett hur duktiga de är vecka 1 så kan allt var borta vecka 2...

sådärja, nu har jag bombat tråden med flest egoinlägg idag tror jag så jag lägger ned nu och hoppas att ngn annan tar vid snart

• Oms

HAR läst lite till---fasiken så mkt ni har skrivit den senaste veckan

LAppis - en STOR kram till dig, f-n vad trist med besked från adoptionscentrum!! hoppas hoppas att det rasslar till snart i ngn annan kö så att folk flyttar sig så att ni är bland e första som får ett barn när det drar igång i höst igen.

Porchez - grattis till löneförhöjning och en STOR kram till dig också! fy vad trist att du träffar på sådana skitstövlar i ditt liv! så himla jobbigt och orättvist!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!