• Oms

Välkomna till Tivoli Empatia!

Nenne - fick direkt associationer som jag inte ville ha... men det är ju så at vissa barn stoppar ALLT i munne och det upp till 1,5 år iaf ( eller är det längre? minns inte) min lilla tjej har aldrig gjort det konstigt nog så matglad som hon är men den stora...hon stoppade i sig allt möjligt. Det värsta var nog när hon smakade på en tvättlapp som jag precis torkat henne med, jag såg inte att hon fick tag i den utan hade fullt sjå med att få henne att ligga kvar och då tog hon gladelige tvättlappen och förde upp den till munnen. som tur var var den nästintill ren men fy vad äckligt det var, jag fick verkligen kväljningar

Ja tiden med stora tjejen var faktiskt jättemysig, vi gick också igenom skolan, gymnasievalet, vänner o allt möjligt dä jag satt bredvid henne i henne mörka rum mitt i natten (det var efter att hon hade kräkts såklart, innan var hon knappt kontaktbar)

• Oms

OMG - fy f-n vad äckligt!! *försöker frenetiskt få bort bilden från näthinnan*

• Oms

Jag tycker som sagt att det är ett bra förslag. Ett stängt forum tror jag gör att fler vågar prata mer än idag. Alla står ju redan Idag för vad vi säger så jag tror inte att det påverkar diskussionerna att vi där slopar anonymiteten, vi får bara tänka om när det gäller våra namn helt enkelt o det har man Gerhard på ngn vecka el två om man är flitig;)

På fb finna ingen funktion för gruppchat utan det blir som enskilda inlägg som man kan kommentera. Jag tror att vår vänskap skulle tjäna på att vi för chans att vara mer privata, alla trivs som sagt inte med att prata öppet och då känner jag att vi andra kan gå dessa människor till mötes. Även om jag personligen är rätt så öppen här med det mesta så föredrar jag självklart en sluten grupp om än att det inte står o faller med det.

• Oms

Gerhard? Vad hade jag tänkt att skriva där o varför väljer mobilen Gerhard istället? :)

• Oms
    Izzie - trist med ännu en sådan förlossning men oj så mkt starkare du låter efter denna jämför med förra, kan tänka mig att även om det var hemskt att gå igenom det än gång till så hade du ju ändå en bild av hela processen klar vilket säkerligen gör det lättare att acceptera att det händer. Dock viktigt att prata om detta efteråt med beh läkare/bm. Lycka till m lilltjejen nu!
  • Oms

Vi kan inte komma till konsensus i detta tror jag och det om ngt visar väl kanske på just dynamiken i befintlig grupp. Jag tror att det finns en stor rädsla för vad dett akan göra gruppen Men jag tror att man bara måste våga pröva ngt nytt, för att bli modig måste man utsätta sig för det läskiga.

Att vi har olika åsikter som vi utrycker här inne, en del mindre o andra (som jag själv, haha) mer, gör ju att vi utveclar tråden och för den framåt i olika riktningar. Ibland går det hetare till men vilket visar på att smekmånadfasen är över och vi anser att vi kan o vågar ha åsikter om saker o ting dvs hälsosamt för gruppens överlevnad. Det är det säkert väldigt många som kräks på just det jag skriver, antingen om ämnet jag valt eller hur jag yttrar mig i en fråga. Ngn annan gång tycker samma personer att jag har vettiga åsikter och så är det OCH ska vara tycker jag.

VI bor i ett samhälle där man fostras idag till att ha åsikter men alla trivs inte med det. Jag är en åsiktsspruta men väldigt många av mina nära vänner har sällan det intresset som jag har att tycka till och jag respekterar de lika mkt som de respekterar mig. Jag liksom många andra är inne HAR åsikter och ÄR engagerade människor! VI tar plats och vi hörs o syns på olika sätt, ibland är vi älskade och ibland så fruktansvärt irriterande (jodå jag vet med mig att det kan vara så).

Här inne är det blandat. En bra blandning. En del vill bara läsa, andra vill bara tycka till om vad andra gör, en del önskar råd och skriver inte annars och en del skickar mest runt ett gäng kramar till den som så behöver - ALLA vi behövs. ALLA vi är lika viktiga för att behålla en utvecklande gruppdyanmik där man kan känna sig delaktig i och att man faktiskt är viktig för trådens överlevnad, oavsett vart den nu kommer att äga rum..

Det finns självklart många härinne som jag inte känner att jag personligen har så mkt gemensamt med, många som jag nog aldrig skulle ha träffat på IRL eller om så var fallet kanske inte ens bibehålla en kontakt med av eget val men flera av dessa personer har lärt mig massor av matnyttiga saker OCH tagit hål på massor av fördomar som jag har haft - HEEEEELT underbart om ni frågar mig!

JAg hoppas verkligen att alla som idag skriver här, o framförallt de som faktiskt yttrar sig i denna fråga och visar att de har en åsikt om ngt, blir kvar i ett stängt forum om det blir det val vi gör. Även om man inte anser sig ha tid till att kika in mer än några gånger per månad så är man liak välkommer.

SÅ tycker jag. Med 39,8 i feber har jag precis klämt ut mig detta, lustigt nog har jag inte känt mig så här klar på dagar - kan det vara så att feber är min grej?

• Oms
    Mugglan - härligt o höra att allt är bra me der och att det flyter på! att du har et lvi utnaför tråden tyvker jag är hälsosamt, och herregud du har ju 3 små att ta hadn om - all heder åt dig skönt o höra att det är lite bättre m mamma. vet via mitt arbete att det brukar fungera bra när man är medicinerad det är bara periodernadär emellan som stäler till det i de fallen. hoppas att det flyter på nu! kram till dig!
  • Oms

Lappis - skönt med pappa! hoppas att det inte tar alltför lågn tid innan han blir märkbart bättre! spännande men vad jag förstår också lite frustrerande med jobbet också, har jättedålig koll på hur det är att arbeta som säljare i dina bransh, jag är själv värdelös på att sälja in ett koncept så jag analyserar sönder det till den grad att jag ser fel o brister och då blir jag inte trovärdig.

Ego - inte blev det ngt jobb för mig idag inte, mår som en kratta med hög feber som gör mig yr. sitter nu i ett välventilerat vardagsrum, omsvept med en fleecefilt med fötterna placerade på en kudde på borden, och å laptopen i knät - lagom jobbigt för idag

• Oms
    fru AM skrev 2011-09-22 14:03:47 följande:
    Måste bara återigen bekräfta att den här tråden har vidgat mina vyer något ofantligt och lärt mig massor av saker!
    Jag var på inskrivningsbesök på sjukhuset idag inför morgondagens operation och på slutet frågade läkaren om jag också var läkare eftersom jag verkade så initierad i vissa frågor. Jag tror att det beslut som lett fram till min operation till stora delar beror på mina erfarenheter som härstammar bl a från denna tråd. Även om jag inte levt i en skyddad verkstad hela mitt liv så kan man ändå bli lite hemmablind. Jag har alltid bott på precis samma ställe och omgett mig med ungefär samma typ av människor. Den här tråden har givit mig inblick i ett mycket större spektrum av personligheter, livsöden, verkligheter och det är jag så tacksam för!
    WORD
  • Oms

ORE - bild!!! nu måste vi ju få se

i övrigt verkar det som sagt som en hög feber är min grej dårå' hahaha

nu ska jag ta tag i ngt mindre roligt, jag ska ställa en av stora dotterns lärare mot väggen och en annan ska jag meddela ansvasrfördelning till. Har tillräckligt mkt på fötter nu för att att faktiskt ha belägg samt stöd för att göra så. ev att jag skjuter på det ett liiitet tag till (läs till imorogn) av ngn anledngin är jag mer auktoritär när jag är på min arbetsplats än när jag är hemma.

• Oms

AM - ja herregud ja, det är ju faktiskt ett ingrepp också o inte bara emtionellt ställningstagande - ett lycka till från mig med, förstår inte hur jag kunde glömma detta?

nu ringde min chef o undrade var jag höll hus ngnstans... jag blir så trött och har en hel del åsikter om hennes chefskap som jag inte tar upp här o nu men snälla... vad tror hon? att jag om jag gick hem från arb 2 dgr sen, var sjuk igår då plötsligt skulle vara frisk idag och då ta mig för ngt annat istället för att arbeta? håhåjaja...

• Oms
    AM - jag ser förhållandevis få sådan ingrepp anmälda till oss om än att det förekommer. Det man oftast då anmäler är att laparaskopin konverteras till en öppen operation utan anmälaren vetskap. Detta är ett rutiningrepp och går fort att genomföra. OM man konverterar ingreppet gör man det oftast för att man inte ser ordentligt i kroppen pga ärrvävnader efter tidigare op/kejsarsnitt etc. De som anmäler det anser dock att op var onödig och de vill inte ha ett extra ärr. Du kan dock själv välja om du önskar att op konverteras av ovana angivna skäl eller om du då hellre vill avstå ingreppet. meddela då läkarna det före operationen.
  • Oms

PB- bra idé ang storsonen, tycker att det är alltför många föräldrar som glömmer sin stora barn nör det kommer till att få i sig näring under dagen.. Det finns massor av oliak bars att köpa som innehåller bra m energi för att hålla honom uppe på torsdagarna. iom att det bara är 1ggr i veckan skulle jag nog satsa på barer istället för att sätta igång ett projekt att hitta ngn variant själv som fungerar. speciellt nu när du själv ska sätta igång med så mkt nytt o stort för dig själv. Ta inte på dig för mkt nu när du har funnit ny energi (by knowing your self you know others )

TInga - Ett Stoooort grattis till middagsframgången! så underbart det måste ha känts för er alla! jag minns hur lycklig jag blev när Mathilda kunde börja äta bitar utan att kräkas direkt (1år) eller när hon kunde äta efter kl 17 utan att hon sen kräktes runt 21 (då var hon drygt 2 år)... det är en underbar känsla! smart där med att ge honom pytte pyte bitar i små mängder så att han får känna att han lyckas - det är precis så man uppmuntrar ett nytt o gott beteende! (sånt pratar man om på ADHD-utbildningen)

Liten - jamen förstår du, det är ju det jag alltid har sagt, jag är inte gjord för kalla temperaturer (Vilket är konstigt för min egna grundtemperatur har alltid varit 36,4 grader dvs lågt) eller så kanske det är därför, jag vill alltid bli varmare...bikramyoga skulle helt klart kunna vara ngt, även för min astma då det är fuktigt också vad jag förstår. men just nu ligger all träning på is, det går inte att prioritera det med för då VET jag att jag kommer att braka ihop av alla måsten iom att det är tiden som problemet här

• Oms

EFo jag är såååååå glad! min storas medicin visar sig fungera!!!

igår gjorde vi läxor i 4 timmar. eller det var det VI inte gjorder. det var HON som gjorde läxor. jag satt på nätet och surfade runt medan hon satt tvärtemot mig och skrev ned alla engelska glosor, hittade former att förhöra sig själv och att minnas dem på. hon läste igenom och skrev upp NO-läxan (allt om hormoner) och hoppade mellan dessa läxor, kollade lite på tvn, tog ngt telefonsamtal osv men kom hela tiden tillbaka till läxan. hon lyssnade på musik UTAN att byta låt hela tiden. hon konstaterade att hon fick skrivkramp men skrev ändå. hon fick ett sms som hon sa att det där tar jag sen...

Detta är heeeelt otroligt! hon har aldirg ngnsin skrivit så mkt som hon gjorde igår. aldrig. max ½ sida efter tjat från mig. att öva på glosor själv? när o hur lärde hon sig teknik för det? jag förstår inte, var är min dotter och vem är denna tjej som jag såg igår. Att se henne koncenterera sig på en uppgift längre än 2-3 min åt gången är bara det otroligt men att hon sen fortsatte med detta i flera timmar, trots att det var andra skaer som pockde på uppmärksamhet måste ha varit otrolig för henne också. Tänk att få känna sig som alla andra. tänk att för en gångs skull iaf få chans till samma förutsättningar (ja hon har ju de bara när hon e på medicin)

Jag fick igår svar från engelska samt NO läraren som märker en stoor skillnad mot perioden utan medicin (dvs i våras) och även SO-läraren har sett flera fördelar. sen att flera av de tror att det har att gör amed mognad, att hon då skulle ha mognat men snälla, hon har aldirg varit direkt omogen på ett sådant sätt, det är ju itne så att hon har valt att bli påverkad av yttre stimuli och att dagdrömma på lektionerna...

hoppas hoppas att detta håller i sig, jag vill så gärna att hons ka känna glädje i att gå i skolan och att utbilda sig!

Nus ka jag maial min chef (höll på att skriva fröken men hon känns ju som en, haha) och ta la om att jag inte kommer in o jobbar övertid imorgon för då blir jag inte frisk.

• Oms
    Lapinette skrev 2011-09-23 13:35:21 följande:
    pb - instämmer gällande dialekterna. Blir så förvånad för när jag läser så pratar ju alla stockholmska!
    hahaha jamn precis! tills man träffar dem. numera läser jag oliak personer inlägg å oliak dialekter. det går automatiskt. det jobbiga är om jag tex läser på mobiln och inte har justerat storleken så att jag inte ser avataren, då kan jag ibland fundera på vem skjutton är det egnetlgien som skriver, det här "låter" ju inte småländsk tex...haha
  • Oms
    Ore skrev 2011-09-23 13:43:13 följande:

Grattis till köavancemang för Lappis, viktnedgång för PB, baföratt till Nenne...

Själv har jag varit på möte med chefen. Och eftersom han släpade med sig sin chef till mötet, och gjorde mig nervös, så kontrade jag med att ta med mig min kollega. Blev väl på sätt och vis ett någorlunda bra möte, även om jag bröt ihop. Min kollega plockade upp bitarna av mig på ett föredömligt sätt, chefens chef var faktiskt litet mer lyhörd än chefen och det framgick väl synbart att jag inte mår så bra i mitt jobb i alla fall. Återstår att se hur vi går vidare med det. Äsch, nu blir jag gråtfärdig igen bara av att skriva det här...

Men förhoppningsvis så leder det framåt, på ett eller annat sätt.

BRA ORE!! det är jättejobbigt men man MÅSTE står upp för sig själv då ingen annan gör det! vad bra du är som fann styrakn till detta och bra av dig att ta med en kollega. så gör vi facklgia jämt när vi möter ledningen, vi ser alltid till att var lika många eller än hellre än mer. mtk psykologiskt.

jag hålelr tummar o tår för att det ska fungera för er dig! KRAM!

• Oms

Grattis PB till viktnedgång och LAppis till köframflyttning - nice!!!

här snörvlas dt för fullt, blir ingen övertidsinsats imorn inte, borde ( vaddå borde??) göra massor av saker här hemma men gör ingenting... orkar inte ens gå o kissa så ändrar ställnig hela tiden istället, haha

har dock mailat de 2 lärare (teknik/fysik samt bild) som inte fattat detta med att dela upp uppgifter till dottern och jag gick på riktigt ordenligt ( japp Liten, jag ska nog ha en högre temp helt enket ) Vi får se hur de reagerar men jag måste ju agera nu, jag kan inte vänta tills det är dags för alla dessa brandkårsutrcykningar.

SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL! *sträcker mig långsamt mot bordet och försöker ignorera den överfyllda blåsan då jag dricker en klunk vatten*

• Oms
    Mopedvin - välkommen till galleriet! kul att se nya ansikten
  • Oms

Nu har jag anmält mig till det stängda forumet tror jag, minns inte ens vilken emailadress jag angav där då jag gjorde det samtidigt som jag debaterade med dottern och kompis samt stekte pannkakor.

Cissi - jättekul med nytt jobb och självklart ska du skryta på!! Det är alltid ngt man ska/Får vara glad över i min värld då det är så pass stort för ens egna välmående att jobbet fungerar. och gör det inte det behövs peppningen till att hitta nytt och om man hittar nytt så tycker jag att man ska lyckönskas! så heja dig!!

Ang bebisbubbla så ska ni alla vara glada att ni inte har barn med en västafrikan Då pratar vi maximal uppvaktning exakt 1vecka efter förlossningen! Japp, då är det en namngivningsceremony och man har i de bästa fallen bara de närmaste 50 personerna hos sig i ca 8 timmar ( och ca 10 till i ytterliggare 8h då det ska lagas mat o städas osv) i värsta fall pratar vi stor lokal och flera hundra gäster som droppar in när de känner för det mellan 12 på dagen till typ 3 på natten.... Då finns det ingen tid för att vara blyg, pryd, besvärlig etc utan det e bara o köra på "go all in" har nog aldrig varit ett lämpligare uttryck då det är det man måste vara för att det ska fungera.

Jag har haft tur, med stora dottern hade vi festen på annan ort. jag var med i ca 9 timmar och sen åkte jag hem m lilltjejen vi var ca 100st. mina föräldrar o syskon var med och det var jättetrevligt. med lilltjejen hade vi det hemma. vi var nog runt 30 pers men de sista gick vid 21 på kvällen så det var heeeelt ok faktiskt. sen var det städning och sortera alla presenter man fick, samt att frysa in bakverk o mat som man inte hade lyckats ge bort till gästerna när de gick hem

nä, nu ska maken betala lite räkningar så over and out

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!