• Izzie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Parnassia: Usch vad jobbigt med nattsömnen - eller bristen på nattsömn - är väl kanske bättre formulerat. Sömn är så grundläggande så blir man utan slutar man till viss del att funka. Nu sover ju Matilda bra, men jag minns ändå hur jävligt det kunde vara ibland när hon var yngre och man aldrig fick sova mer än nån/några timmar i sträck. Ibland blev jag rädd för mina egna tankar... Skickar stor kram! Vet inte riktigt vad jag ska råda till heller. Olika saker funkar väl för olika föräldrar och barn. För oss funkade det inte alls att samsova, det var nästan värre än tortyr. Napp har M aldrig tagit, så det problemet har vi heller inte haft. Ibland var det enda som funkade att ge henne välling, och det var flera gånger vi fick backa på nattmålet trots att vi vant henne av med det. Men ibland har nöden ingen lag. och som du själv skriver - nån dag vänder det! Hur gammal är Lilla nu?

Muggles - Grattis till v 22! Någon skrev att att andras graviditeter går så fort, och så känns det i ditt fall tycker jag. Fatta att du gått mer än hälften! Så skönt! Nu får vi bara hoppas att de stannar kvar så länge som möjligt och att allt flyter - du är verkligen värd en "räkmacketid" nu framöver! Var iväg med jobbet i veckan så jag kom aldrig åt att gratulera på födelsedan, så här kommer ett JÄTTEGRATTIS i efterhand! Fick du nåt kul?

Oupsie - Stor kram vännen! Hoppas att det går fort nu på slutet, jag har förstått att du har det jävligt! Nä, graviditet är sällan nån dans på rosor, men vissa verkar tyvärr drabbas hårdare än andra. Men nu är det verkligen inte långt kvar! Du kommer iaf få nåt fantastiskt som tack för besväret!

HAttis - Shit vad obehagligt med bruna spår! Men det är som alla andra sagt, det behöver ju inte betyda något alls! Brunt betyder iaf att det inte är ngn färsk blödning. Har du testat det digitala Clearblue-testet som talar om hur många veckor in i grav man är? Det borde kunna ge en fingervisning om ifall hormonvärdet ligger hyfsat rätt i tid, tänker jag? Om inte, när får du VUL tror du? Håller tummarna för dig!

Själv kastas jag lite mellan hopp och förtvivlan. Kände mig väldigt lugn och säker innan jag testat, för jag kände att det inte var som vanligt och jag hade den där speciella gravidkänslan i kroppen (som jag hade med Matilda, men inte förra gången som sen oxå slutade med MF). Men efter testandet kom osäkerheten tillbaka. Ett jäkla nojande och jag letar ständigt efter symptom. Glad de dagar då jag känner av illamående och ledsen de dagar då jag " känner mig som vanligt". Inga som helst spår av brunt el rött, så det finns inget påtagligt som skulle indikera på att det inte är som det ska, men efter alla motgångar, inte minst här i tråden och sen mitt egna MF förra gången, gör att jag lite tappat tron...  Nu har brösten börjat ömma en del i helgen, så just nu känns det lovande, men som sagt, det svänger fort. Tänker ringa BM runt v 9 tänkte jag. Finns ingen anledning att göra det tidigare tycker jag. Jag blir ju inte mindre gravid för att jag väntar. Nåt VUL lär jag ändå inte få. Tiden får utvisa läget... Men jag vill, jag vill, jag vill!!!

Förresten har jag letat efter våra gamla trådar (tänkte se om jag hittade hur det kändes när jag var gravid med M, symtom och så, men jag hittar dom inte. Nån som vet om de går att få tag på? Den möjligheten kanske försvann efter att de bytte utseende på sidan???

Nähä, nu vaknade en liten tjej... Klagade över att hon hade ont i örat innan, hoppas det inte det som stör nattsömnen. Återkommer!  

• Izzie

Hej hej! Här kommer ett livstecken från mig. Är inne i min mest galna jobbperiod så just nu finns det inte mkt över. Går samtidigt en internationell ledarskapsutbildning som både tar tid och energi (även om den såklart ger energi med), så just nu är i princip bara överlevnad som gäller.

Har varit inne och läst några sidor här och där lite sporadiskt, men hoppas på att kunna få tid att vara lite mer aktiv igen om ngn månad eller så.

Grattis PB till en liten pälsboll!!! Så söt! 

Hattis - Vad roligt med bra värden! Stort grattis! Har illamåendet släppt?

Muggles - Har läst mig till att även dina tjejer verkar må bra! Så roligt att höra! Såg din fråga ang kejsarsnittet. Ja, att vända sig i sängen, eller ännu värre, att försöka ta sig upp ur sängen, var en utmaning. Man får liksom häva sig upp och rulla från sidan.  Det tog ett tag innan jag kände mig som vanligt, men å andra sidan var det stor skillnad bara på några dagar jämfört med hur det var precis efteråt. Du verkar ju vara vältränad och har ju en nätt kroppsbyggnad, så förhoppningsvis återhämtar du dig fort!

Piggelin - Grattis till bröllopet! Såg era jättefina bilder på FB. Vad fin du var i den frisyren!

Snaily - Lycka till med flytt o vaccinationer! Det går säkert bra med lilla Yngla, de växer ju i perioder de små liven.

Smint - Vad skönt att H blivit friskförklarad! Hoppas ni klarar er från elaka virus!

Kängu - Ah, kan ju knappast vara det grannen hade förväntat sig heller... Var tillståndet allvarligt?

Har läst väldigt sporadiskt de senaste veckorna, så jag har tyvärr inte så mkt som kommer ihåg att kommentera. Lovar bättring framöver  

• Izzie

Vickan - japp, så gjorde vi! Kollade vilka dagis som hörde till vårt rektorsområde och sen åkte vi dit på studiebesök. Valde det som låg längst ifrån, för de verkade mysigast med barnen (personalen alltså). Jag är supernöjd med valet (fast det kanske jag hade varit om jag valt ngn annan förskola oxå?). 

Fru E - Grattis till första vårturen! Motorcyklar känns som ett riktigt bra vårtecken och sådana är jag fullkomligt svälfödd på nu. Vill ha vår NU!

Snartis - Fy stackars dig! Det är ju så jobbigt med bihåleproblem... Prövat Nasonex (tror jag det heter)? Det är en kortisonspray som brukar funka. Tror det är ok även för gravida. Men den är nog på recept. Rhinocort som Liten tipsade om är eg mot allergi, men kan funka ändå. Det finns ngn variant som är receptfri... 

Som sagt, har noll tid just nu, men jag läst ngt inlägg om att det skulle vara ok att hoppa in utan att hinna kommentera allt...

Själv mår jag helt ok, såg efter mitt förra inlägg att ni tyckte jag var lite snål med info Mår ff rätt illa, hoppas det ger med sig snart. Inväntar KUB-testet med spänd förväntan. Gjorde aldrig det med M, så lite läskigt känns det. Däremot var det superfullt i UL-kalendern så jag har först fått en tid nästa vecka. Känns rätt sent eftersom jag är i v 14 då, men det kanske är vanligt? 

Nä, bäst att hoppa i säng. Imorgon bär det av på ytterligare en tjänsteresa... Trist!

kram på er! 

• Izzie

Cicci - Shit, att du orkar!!! Själv är jag ju helt väck om jag varit ute och festat. Skulle adrig fixa att gå pp så tidigt och än mindre jobba dagen efter... Beundrar din energi!!! Härlig semester ni verkar ha haft förresten. Har sett lite bilder på FB...

Mugglan - Grattis till v 30! SÅ skönt att du har kommit så långt nu!

Snartis, Sept o Hattis - Grattis till era positiva besked! Vad roligt att allt går som tåget för er allihop! 

AM - Svårt läge med bloggtjejen. Man tycker att hon borde må dåligt själv över att leva ett sånt dubbelliv. Någonstans kan man ju fundera över om det ändå inte är upptäckt hon vill bli eftersom hon ändå väljer att skriva om sina riktiga känslor på den hemliga bloggen? Kanske behöver att någon annan påpekar vad hon egentligen håller på med och att hon förstör både för sig själv och för killen? Valet är ju alltid hennes, men valet att läsa det hon skriver är ju ditt. Kanske skulle vara bra för henne att höra att du inte tycker att det känns bra att delta i hennes dubbelliv... Kan ju lika gärna ge noll effekt, men då har du iaf gjort vad du har kunnat för att hjälpa henne. För det är ju det det handlar om - ingen kan må bra av en sådan situation i längden...

Klockarbol - Skönt att ni fick snabb hjälp av rörmokaren! Nu får det ju räcka med elände för din del! kram!

Lappis - Grattis till nya jobbet!!! Modigt beslut! Alltid jobbigt när man varit länge på ett ställe och när man vet vad man har men inte vad man får. Samtidigt är det viktigt för enss egna utveckling att våga hoppa och oftast blir det bra! Du har ju pratat ganska länge om att du varken utvecklats eller blivit utmanad där du är nu, och då är det väl perfekt läge att ta språnget! Modigt är det hursomhelst! 

• Izzie

BS - Oj, vilken chock! Skönt att ni har fått komma hem nu iaf och kan diskutera i lugn och ro. Att få barn är ju i mina ögon utan tvekan det största man går igenom i livet och lika fantastiskt som det kan vara när man verkligen vill lägga ner all energi och sin själ i det, lika svårt måste det vara när man känner att viljan inte finns där. All förståelse från min sida oavsett vad ni beslutar! Kram till dig vännen!

• Izzie

Gomorron i tråden!

Grattis Snorkis till lilla Leffelina! Så härligt att läsa ditt inlägg! Jag hoppas så att du kan få fortsatt täta kontroller så du kan hålla oron i schack. Stor kram till dig!!!

PB - Stackars lille Truls! Hoppas hans små öron kan må bättre nu! Det där med plånboken har jag oxå lyckats med några gånger - lika pinsamt varje gång... Sist fick jag lämna hela plånboken i pant på konsum, hade lagt visakortet i jobbbyxorna - en riktig klassiker...

MSW - Hoppas du piggar på dig! Det är verkligen urledsamt att vara sjuk. Många verkar ha supersega förkylningar med många dagars feber. Min bästa kompis C är inne på sin tredje vecka nu med feber, har bihåle- och lunginflammation oxå. Men nu börjar det gå mot vår och då kommer nog förkylningarna så småningom ge med sig ska du se! Krya på dig vännen!

Hej Vänner! Vart har du varit på semester?

Hattis - Skönt att känner dig piggare men trist att oron ökar. Det är ju knäppt när man nästan föredrar att må lite pyton bara för att få signaler om  att det är ngt på gång därinne, men jag förstår dig - jag är likadan! Det är säkert bra ska du se - vi är ju inne i de där spökveckorna nu... Snart kommer den där magen, det kan gå snabbt som sjutton... kram!

Parnassia - Hur är det med dig? Jag har ju bara hunnit läsa lite sporadiskt de senaste månaderna, men förra gången jag läste inlägg från dig hade ni ett mindre helvete med sömnbristen. Har det vänt???

EGO - Har lite sovmorgon idag efter mitt mastodontpass på jobbet igår på 13 intensiva timmar. I vanliga fall jobbar jag sådana pass utan att blinka men med graviditeten och förkylningen jag har nu, känner jag mig helt slut... Idag är det dags för KUB-UL... Är skitnervös helt ärligt. På ngt sätt har jag blivit mer orolig under åren när man förstått hur mkt som kan gå fel och med M gjorde jag aldrig KUB så jag är nervös för hur jag ska hantera eventeulla låga siffror. Eller tänk om det inte är ngt därinne - hemska tanke... Ja, jag nojjar. Big time. Vill bara ha det överstökat, men först blir det några timmar på jobbet... Om allt går bra idag är det dags för sockerbelasningstest imorgon. Ser jag inte fram emot...  

• Izzie

Tittar in snabbt bara för att säga att allt gick toppen idag! Pyret var så fin och vi fick titta länge och väl för att BM skulle få en chans att mäta i rätt vinkel. Så söt! Det lever verkligen någon därinne! Känner mig så glad och tacksam! Vi fick låg sannolikhet gällande siffrorna också så det känns bra. Egentligen var jag inte mest nervös inför siffrorna utan mer för att veta att hjärtat slog och att allt såg bra ut. Och det gjorde det ju! Heja pyret!!

• Izzie

Tack för grattis! Jo, du har rätt PB, jag har inte skrivit så mkt om graviditeten. Ville ligga lågt tills jag fått lite positiva bekräftelser på att allt var ok. Idag har jag gjort glukosbelastningstest och det gick över förväntan. Jag var glukosintolerant under förra grav och fick göra glukosbelastningstest 3 ggr då. Eftersom jag har fler kilon nu, så var förväntningarna att jag skulle få värden som förra gången, eller ännu sämre. Pappa har dessutom blivit diabetiker nu så jag har det uppenbarligen i släkten. Men peppar peppar, mina värden var bättre än någonsin. Helt inom normalspannet! Så skönt! Risken vid grav diabetes är ju bla att man kan få stora barn, och eftersom jag har ett trångt bäcken vore det inte toppen. Det kan förstås öka risken för ytterligare komplikationer även vid nästa förlossning, och en sån som jag hade förra gången har jag verkligen inga planer på att ha igen... Men men, nu såg ju allt bra ut och så skjuter jag tankarna på en förlossning lite längre fram...

Muggles - Låter bra att bara ta det lugnt! Vad är en Belly bandit?

PB - Trist att må risigt och dessutom bli av med en massa pengar... Böter gällande fordon och trafik (tex felparkering el fortkörning) är bara överjävligt dyrt nuförtiden. Hoppas ni piggar på er!

Parnassia - Vad skönt att ni fått lite bättre nattsömn nu! Sånt är bara så mycket värt. Man blir inte människa utan...

Ore - Grattis till produktionshöjningen! Kul att dessutom få lite bonus för det!

Lappis - Vad härligt med Rom och Toscana! Det låter verkligen inte som ett dåligt alternativ! Juni måste vara fantastiskt därnere!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!