• Izzie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Snorkis - Oj vilken tur att ni åkte in! Jag blir riktigt förbannad när jag hör om läkaren - vilka nötter det finns?! Saknar en del människor fullständigt empati och förståelse??? Kämpigt med alla förvärkar, men som MSW skriver kanske det kan vara skönt om du slipper gå tiden ut? Under förutsättning förstås att Leffelina är redo och ni slipper ligga kvar på neo i veckor... Vilken vecka är du i nu? Beräknat BF? Stor kram till dig vännen!

Muggles - Vad härligt att läsa din fantastiska förlossningsberättelse! Låter ju super att ni trivs så bra hemma också och att ni verkar så lugna och tillfreds med livet som 3-barnsföräldrar Är Moa avis nånting eller tycker hon att det mest är kul med bebisarna? Superfina namn vill jag säga med - båda står på min lista oxå!  

• Izzie

Smint - Men gud så läskigt! Fatta paniken om det hänt en själv?!!!!

• Izzie

Nästa vecka ska vi iväg på vår efterlängtade semesterresa! Ska bli såååå skönt! Men till saken hör att vi åker dit tillsammans med min bästa kompis och hennes familj, och de ska gifta sig under veckan på stranden med oss som vittnen... Hon vill ha det väldigt avslappnat och har gett mig tydliga instruktioner kring att inte go bananas med ngn form av planering (som jag annars lätt skulle kunna gå igång på, och det vet hon ju om!). Men något vill ju jag och maken ändå ge som present eller överraskning... Förslag ngn?

• Izzie

Mopedvin - Vad  härligt det låter! Tur att maken insjuknade så pass sent ändå. Supertrist om man känner sig risig redan från början...

Snorkis - Ah ok, v 35 är ju ändå helt ok. Jag har hört att de kan påskynda lungmognaden lite om det krisar (kortisonsprutor?), dvs behandla barnet under ngt dygn för att påskynda processen och samtidigt ge mamman typ bricanyl som stoppar upp förloppet lite... Många barn som föds vid den tiden klarar sig ju utan extra hjälp med. Hade en kollega som skulle haft barn några veckor efter mig när jag var gravid med Matilda men hennes barn föddes redan i v 32-33 och det barnet klarade sig utan ngn som helst hjälp. Tror hon låg i kuvös ett halvt dygn, sen var hon hyfsat fit for fight. De var kvar ett litet tag på neo för säkerhets skull, men allt flöt hur bra somhelst. Har du fått graviditetspenning så att du är hemma på heltid nu?

Nähä, dags att göra sig i ordning. Dags att åka och fira mamma! 

• Izzie

Porchez - Tack för tipsen! Ceremonin kommer vara på stranden, och sen är tanken att de ska bjuda oss på middag på kvällen. Under själva dagen finns inga direkta planer vad jag känner till. MIn kompis har fullt upp med 3 barn, ett nybyggt hus och ett krävande jobb... Innan helgen hade hon fortfarande inte inhandlat bröllopsklänningen  

September - Jag är i v 24 nu. Känns helt ok. Börjar så smått landa i att det är bebis på gång. Tänker absolut ta tillfället i akt att få lite extra hjälp att bearbeta förra förlossningen och förbereda inför nästa när jag träffar BM nästa gång... Har en ny BM som jag inte träffat ännu, så vi får väl se hur det blir. Förra helgen förlorade en kollega till mig sitt barn i 34'e veckan och sånt sätter lite perspektiv på tillvaron. Försöker skjuta det i från mig just nu, men förr el senare kommer det väl ifatt.  Japp, M ska med på resan, liksom de två äldsta av min kompis barn. Vi ska ju till Bamsehotell och all inclusive, så det blir helt på barnens villkor. Däremot ser vi nog fram mot resan lika mkt allihop, både barn och vuxna! Presenter till 3-åring - Kickboard, studsmatta, ny liten plastypool att ha i sommar, målarstaffli, lera med olika formar, fiskspel (sånt där med fiskar som gapar och så kan man meta upp dem med hjälp av ett litet minispö med magnet i änden), fejktatueringar, stora kritor att rita med på gatan (om man bor så sånt funkar förstås?), uppblåsbart platsdjur att ha i vattnet i sommar, böcker, filmer osv... Ja, det är sånt som M uppskattar iaf

Muggles - Kan tänka mig att det blir lite extra när det dessutom är två syskon att vänja sig vid. Måste vara en enorm omställning. Hade ni pratat mycket om det innan bebisarna kom, hur det skulle bli? Blir väl lättare med tiden när ni vant er vid att ha två småbarn, för då kan kanske den ena föräldern fokusera på Moa och den andra klarar tvillingarna själv ett tag. Likaså att M själv vänjer sig förstås och inte har lite höga förväntningar...

För egen del blev det inget Morsdags-firande idag. Mamma ringde och ställde in vår middag. Mormor är superdålig och ligger på sjukhus, de var osäkra på om hon skulle klara dagen så mamma åkte dit för att vaka. Var inte alls förberedd på det. Min mormor är en fantastisk kvinna och verkar vara gjord av stål annars. Hon har inte haft det så lätt i livet, men har alltid fixat allt som kommit i hennes väg, dessutom med stil. Beundransvärd på så många sätt. Gullig och social, koll på omvärlden trots sin höga ålder och ja, jag har liksom alltid tänkt att hon ska finnas där. Jag förstår såklart att livet har sin gång, men just nu känns det supertungt. Håller tummarna för att hon ska bli lite bättre att de kan operera henne, då finns chansen att hon kan vara med oss ett litet tag till... 

• Izzie

Nu är vi äntligen så gott som färdigpackade inför resan! Skönt! Har varit på personalfest med familjen nu på kvällen med, så det blev lite tajt med tid... Men men, nu återstår bara en skön natts sömn, sen är vi iväg! Nice!

Önskar er alla en skön helg med värmebölja! Hoppas på goda nyheter från Snorkis att Leffelina är ute hos er och myser när jag kommer hem om en vecka!

Kram till er alla! 

• Izzie

YES!!!! Hurra hurra för familjen Snorkis!!!!!!!!!! Fantastiska nyheter! Längtar efter att få höra fler detaljer!!! stor kram till hela familjen 

• Izzie

Heeej PB! Dina kloka & välformulerade inlägg har jag saknat! Kul att höra om hur du har det (mindre kul med Truls förstås, skönt att han repade sig). Stor kram!

Nenne - Kram till dig med! Tror absolut att det tar tid att vänja sig, både vid att få barn och vara ifrån jobbet och sen omvänt tillbaka när det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. Ge det lite tid! Det kommer nog kännas bättre framöverfår vi hoppas!

Hattis - Jag flög ju till Mallorca förra veckan så nu blir det ingen mer utlandsresa för oss. Blir nog mest västkusten senare i sommar.  

• Izzie

Usch, jag känner mig som värsta smygläsaren. Är inne ganska ofta, men hinner oftast bara läsa de senaste fem sidorna och sen blir det sällan en kommentar pga trötthet och meck med att logga in via mobilen... Det blir nog skärpning på mig när jag har slutat jobba igen

Snorkis - jag har ju läst de andras svar och alla har ju sina poänger. Det är svårt det där med släkt och bebisar. Det är på något sätt det mest privata man har, samtidigt som det också är det som andra tycker sig ha rätt till en liten bit av... Sen är vi alla olika och sinnesstämning och omständigheter avgör väl till stor del hur vi sen reagerar på vår omgivning. Jag hoppas iaf att du kan samsas med sina känslor och att människor i din närhet är lyhörda nog att lyssna. Man glömmer så fort hur det är att vara nybliven förälder och med er bakgrund blir det väl extra svårt att sätta sig in i hur det kan tänkas kännas. Det är väl också en orkan av känslor i en salig blandning där man knappt vet vad man egentligen vill. Åtminstone vet jag att jag kände så i början. Jag kände faktiskt inte igen mig själv och det var en obehaglig känsla för jag är rätt stabil annars. För första gången i mitt liv kände jag mig... jag vet inte, men "ickekapabel", är det ord som dyker upp. Nära till gråt och ett behov av att ha maken nära. Så ha inte dåligt samvete för att du känner som du gör. Jag tror att de flesta är rätt känsliga under den här perioden, man kämpar med att hela ens prioriteringsordning snabbt har förflyttats, trötthet, smärta, glädje, oro... ja vad du vill... Stor kram vännen!

Tinga - Håller med Oupsie, vilken överjävlig tid ni har haft med era små... Herregud. Jag blir oxå matt.

Ngt jag har funderat över - vad använder man torrschampo till egentligen? Emellan duschdagar?  

Egoupdate: Vickar för högsta chefen under hans semester, så just nu är det hyfsat mkt jobb. 3 veckor kvar att jobba nu innan semestern. Hoppas på lite mindre kvavt väder, för just nu svetttas jag konstant. Tål värme rätt dåligt i vanliga fall (fryser i princip aldrig), och nu vet min kropp inte hur den ska kyla ner mig... Varmt ute, varmt inne - känner mig riktigt ofräsch. Men men, det är ju bara att härda ut. Annars är det bra med mig. Om en vecka är det dags för förlossningssamtal och så får vi se hur det blir. Blir det jobbigt sätter de nog upp mig på kö till Aurora (eller vad det heter nuförtiden). Jag har ju bytt BM (den "gamla" har gjort ett jobbyte) men hon hade skrivit i min journal att hon ville att jag skulle träffa läkare i v 36 för att då ta en diskussion om hur jag ska förlösas. Är barnet stort kan det vara bättre att gå på snitt direkt. Tycker det känns jätteskönt om de kan ha den inställningen. Jag ställer in mig på att föda vaginalt, för även om jag är trång i bäckenets ingångsparti, så kan det funka ändå och det är givetvis läkarnas förstahandsval. Men det känns skönt att kunna ta en diskussion om barnet är stort. Just nu ligger SF över snittkurvan. Vi får se som sagt. Jag vill iaf aldrig uppleva en liknande förlossning igen, den saken är FULLSTÄNDIGT klar. Dags för glukosbelastning nr 2 snart oxå. Blä för det. Klarade ju första utan problem och med bättre värden än med Matilda, hoppas på samma goda resultat denna gången.
    Får se hur det blir med tråddejt för mig, det är ju i BF-tider så tiden får väl utvisa... Vore kul annars!

Nähä, dags för sängen!
    kram på er! 

• Izzie

September - Jobbigt med sammandragningar och minskade fosterrörelser! Skönt att det kom igång igen! Det är för övrigt samma här. Vissa dagar är väldigt lugna för att sen ha dagar då det rör sig jättemycket... Varför ska du på UL nästa vecka förresten? TUL?
    Ang potträning försäkte vi med Matilda i omgångar. Hon kissade på sig hela tiden. Vi försökte under sommaren för det tyckte vi var en lämplig period, men då var hon uppenbarligen inte redo. Sen väntade vi ngn månad eller två och försökte igen. Samma problem då. Då la vi ner det hela och tog upp det i novemer igen, då gick det helt plötsligt bra. Kissar bara på sig om hon väntar för länge och då blir det ofta springandes på väg till toa. När hon väl fick det att funka på dagen och det gick som sagt jättefort sista gången vi försökte, och då blev hon torr på natten direkt. Vi hade blöja på natten några veckor men hon var alltid torr, så efter tag plockade vi bort den med. Hittills ingen olycka alls, och då har hon ändå varit utan blöja i 7-8 mån nu... Så skönt!

Vickan - För oss har det oxå gått bra att resa med Matilda. Sen hon föddes har vi varit i USA två gånger, första gången vid 9 mån, andra gången 2,5 år. Sen var vi i Turkiet när hon var 1,5 och nu på Mallorca vid 3,5. Alla gånger har det funkat bra. Man får ju förbereda med lite nya leksaker, böcker och snacks, men för oss har det funkat. Sen har vi en portabel DVD och den har varit guld värd de två senaste resorna.

Vänner - Tack för beskrivning av torrschampot! Låter som ngt för mig! Har du testat ngt bra märke?

Piggelin - Japp, dags för förlossningssamtal nästa vecka! Nu ska det bearbetas! Började lipa hos BM förra gången bara vi nämnde det, så det verkar välbehövligt. Men jag har tänkt mkt på det efteråt och det känns som jag kommit en bit på vägen rent tankemässigt. Hoppas att nästa veckas samtal blir bra. Såg att du hade en fråga ang M o dagis. M kommer få gå på dagis 15h/v. Tror det är tis-tor 8,30-13,30...

Apropå det - hur har ni andra gjort när ni gått hem innan förlossningen? Min plan är att gå hem ca 2-3 veckor innan, och då ta lite semester, men då får ju inte M vara på dagis? De byter barngrupper efter sommaren och jag vill att hon ska komma in i de nya grupperna och inte bara vara hemma med mig. Jag tänker nog att jag kan behöva lite vila med Har ni haft era barn hemma? Vårt dagis verkar vara stenhårda med att har man sem ska barnet vara hemma. Det köper jag absolut om vi pratar sem i vanlig bemärkelse, men i det här fallet tar jag ju ledigt för att jag inte riktigt orkar jobba ändå in på födseln... Har ni andra börjat ta dagar för det nya barnet för att åtminstone få några timmars dagistid? Eller det kanske man inte får så tidigt?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!