Åh, så har jag uppfattat diskussionen. Att vissa känt sig mer och mer obekväma med att skriva på ett öppet forum, och begränsat sig mer och mer allt eftersom i vad de skriver. Och när det här med FB-rekommendationen kom var det en del av de som tidigare sett att vi var kvar här, som började svänga.
Och förändring i gruppdynamiken blev det ju redan när folk började hoppa av här, för att de inte kände sig bekväma. Redan där började förändringen. Så frågan är om man ska utesluta de som hoppat av, typ "synd för er", när det egentligen är rätt så lätt att bara byta till en annan plattform.
Jag tror att diskussionen kommer bli ungefär densamma, faktiskt. Inga större skillnader, litet mer tydlighet och inte så svepande beskrivningar ibland. Men det upplever jag som positivt, faktiskt. Mer likt hur man pratar med sina vänner irl. Angående grupperingar hit och dit, så finns ju de redan på det viset att folk träffar varandra litet här och där i olika konstellationer.
Och diskussion i tre forum är det faktiskt inte. FB-gruppen är tämligen anonym, skulle jag vilja påstå. Det är ett fåtal känsliga grejer som skrivits där, dessa kommer garanterat att kunna tas i det stängda forumet så den gruppen skulle vi nog lika gärna kunna ta bort, gissar jag. Sedan har några saker kommenterats på FB, ofta skrivs samma saker där som här i tråden så att man ibland läser här och tänker "ja, det såg jag ju på FB". Eller tvärtom. Någon gång har det dykt upp något kryptiskt, som får en att tänka att "oj, jag måste till tråden och kolla vad som är nytt".
Sedan igår är dock det stängda forumet ett faktum, och det verkar som att de flesta flyttar över dit. Jag har ju själv en gång i tiden, för rätt länge sedan, tagit det tråkiga beslutet att inte vara aktiv i systertråden här på BT eftersom jag inte hann skriva i två trådar, och att det fick mig att känna mig splittrad på något sätt... Det är jättetråkigt att inte alla vill följa med, men jag tror inte det kommer leda till två parallella diskussioner. Och hittills tänker jag verkligen inget annat än att det är tråkigt att inte alla väljer att följa med gruppen som faktiskt bara är ett knapptryck bort. För mig är det ungefär som att gå på café med min glutenintoleranta väninna. Nej, vi kanske inte hamnar på mitt favoritcafé. Någonsin. Men det känns ändå viktigare att även hon kan få något att äta... Litet samma här. Ja, största chansen att få med alla är att lämna BT. Så upplevde jag det. Och då känns det otroligt tråkigt att behöva inse att i och med flytten - som de flesta verkligen ville ha, så gick det ändå inte att få med alla.