Lappis - i mitt fall var jag inte "reiseleiter" själv, utan blev anvisad bussarna. Fast det tog inte 1.5-2 h när jag åkte, utan bara ca 1 h. Finessen är ju också att man kommer direkt till hotellet och slipper leta sig dit från en tågstation. Vet heller inte hur priserna på tåget är; ibland är ju tåg från flygplats till centralen snordyrt (tänker på Arlanda Express och snabbtåget från Heathrow i London). Fast jag var lite fel ute tidigare; ca 270 kr/enkel kostade bussen.
Vi har kollat upp färjealternativ till Gdansk också, men antingen får man åka till Sassnitz i Tyskland och har sen 60 mil till Gdansk, vilket enligt Map24 tar 9 h, vilket jag antar beror på de dåliga vägarna. Alternativet är att köra till Karlskrona och ta färjan därifrån, men då är det nattfärja och priset blir då ungefär detsamma som att flyga, så ingen vinst där.
Fast jag är lite tveksam när det gäller tipset du fått om Warszawa; jag har nämligen hört att det är en grå betongbunkerstad. Krakow ska däremot vara trevligt, lite i stil med Prag vad gäller vackra byggnader och liknande, åtminstone vad jag hört.
Tack för tipsen om västkusten; ska kolla upp dem.
Anne - S:t Petersburg vill jag också åka till, men det tror jag att vi tar antingen när barnen är lite större och man vågar ta med dem till Vinterpalatset utan att oroa sig för att de ska riva ner någonting eller när vi kan ha barnvakt en långhelg, så att bara maken och jag åker. Men S:t Petersburg är den stad som står överst på min storstadssemesterlista nu, även om det känns lite läskigt med Ryssland nu, med tanke på de terroristdåd som varit det senaste året.