Hemlig vigsel? Hur reagerade era familjer och släktingar?
Vi ska göra det i hemlighet med bara våra vittnen och sen på kvällen så tror dem att de kommer på kalas men det är egentligen en bröllopsmiddag :) Berätta gärna er historia :)
Vi ska göra det i hemlighet med bara våra vittnen och sen på kvällen så tror dem att de kommer på kalas men det är egentligen en bröllopsmiddag :) Berätta gärna er historia :)
Jag är inte själv gift (än) men min syster gifte sig utan att någon anade det med sin man för några år sedan.
De hade åkt på en lång resa och när de kom hem samlade de släkt och vänner till fotovisning. Men sista kortet var en total överraskning! Ett foto från deras vigsel i stadshuset (och eftersom vi satt i ett mörkt rum och tittade på bilderna på duk, hade de smusslat på sig ringarna under tiden vi tittade på bilderna :)
I deras fall var det ingen tror jag som förväntade sig att de skulle gifta sig, de hade varit tillsammans länge, men min numera svåger verkade inte så intreserad av bröllop är väl kanske inte den som står i centrum på ett bröllop i första hand. Så i deras fall var det nog ingen som kände de att de "gick miste" om ett ohemligt bröllop, för det hade nog aldrig hänt ändå... Så för dom var det det optimala sättet både att gifta sig på och att berätta det på!
Jag vet att ett problem de hade var att få släkt och vänner att förstå att de borde komma på fotovisningen... Det är oftast lättare att få folk att prioritera (och gå på) bröllop än fotovisning eller kalas... Men är det någon som har annat för sig (och man gärna vill ha med den personen) får man väl tjata lite extra i så fall!
Lycka till, det blir säkert jättebra! =)
mina föräldrar gjorde så, att dom gifte sig med vittnen bara och sen bjöd till middag bara. Och min faster blev så fruktansvärt arg så att hon grät. Saken är ju den att man gifter sig ju såklart för sin egen skull, men det är ju andra med också, ens syster kanske vill vara med och välja ut klänningen, få dona med festprogram eller iallafall prata om det innan. Ens mamma kanske vill vara med under vigseln iallafall, osv. Och jag tror många kan bli besvikna och känna sig åsidosatta, gifter sig gör man förhoppningsvis bara en gång, och man tar ju det ifrån de nära och kära som kanske vill vara med från dag ett. Plus som fårävvör skriver att det kan ju vara svårt att få folk att komma, risken är ju att folk väljer att jobba istället, eller att man stannar hemma med sjukt barn om det bara är ett kalas. Plus att många tror jag vill kanske ge något i bröllopspresent, men om man bara är bjuden på kalas så kanske man kommer med en blomsterkvast bara. Jag tror inte att överraskningsbröllop är en bra idé på något sätt, fast det är ju somsagt bara min åsikt också
Min pappa och hans fru överraskade med bröllop på min lillebrors födelsedag. Alla hade kommit dit för att fira lillebror och då överraskade de med en vigsel. Blev inte så jättemycket ståhej kring vigseln eftersom det ändå var lillebrors födelsedag och de inte ville ta all uppmärksamhet från honom. Jag minns att jag kände mig lite ledsen och besviken över att jag inte visste om det för mina styvsystrar visste, de var yngre och bodde med dem då och för mig blev det bara ytterligare en bekräftelse på att jag inte var en del av deras familj (hade dålig kontakt med pappa då). Jag var iofs vuxen, tror typ 22, men ändå, hade velat veta innan...
Min mamma och hennes man gifte sig också i hemlighet men de inkluderade mig och min äldre bror. De gifte sig utomlands och vi följde med som vittnen.
Min bm syster gifte sig också i hemlighet men hade en bröllopsfest några veckor senare för vänner och familj. Iom att de hade fest så tycker jag inte att det gjorde ngt att man inte fått vara med under vigseln. Jag är iofs inte supertajt med dem, kanske var tråkigare för deras föräldrar.
En kompis gjorde en liknande grej. Alla visste att de skulle gifta sig inom en snar framtid men de var väldigt förtegna om planerna. De åkte iväg och gifte sig, bara de två. Efteråt fick vi alla i tjejgänget ett långt mail där hon berättade om resan och vigseln. Sen skickade de ut inbjudningar till en bröllopsfest som de hade ett halvår efter vigseln. Så det kändes nästan som ett riktigt bröllop, bara att man inte fick vara med på vigseln. Dock visade de bilder från och berättade om vigseln för alla gäster under middagen, så det var nästan som att man varit där :)
Vi hade tänk gifta oss med bara närmaste i familj och släkt altså mor och farmödrar, syskon och föräldrar i hemlighet för att senare bjuda in till bröllopsfest för alla vänner och övrig släkt.
Anledningen till att vi gör på detta sätt är att min m2b vill ha ett litet och intimt bröllop. Han hatar att stå i rampljuset och skulle vi ha ett stort bröllop skulle jag nog få dra ett levande lik fram till altaret, jag vill ju gärna att han ska komma ihåg vigseln efteråt =)
Min dröm är den motsatta med ett stort bröllop för alla vänner. Så det får bli en kompromiss.
Mitt råd till dig är att ni ska göra precis det ni känner för, det är er dag och känner sig någon stött så får dom väl bli det. Man kan inte anpassa sig för att göra andra nöjda. Så resonerar iaf vi.
Vi hade tänkt ha en fest på ettårsdagen för alla nära och kära :) är som någon skrev rädd att folk känner sig åsidosatta och besvikna.
Jag tror att det kan vara skillnad på familj och vänner...och på nära vänner och ytliga vänner.....alltså så här: om min syster skulle gifta sig hemigt så kanske jag skulle känna mig mer åsidosatt än om en vän gjorde det. Om det är en ytlig vän skulle jag inte känna mig lika "utanför" som om det vore en nära vän. Hänger ni med? Självklart ska brudparet göra som dom själva vill, men om det går kanske man kan förvarna sina närmaste och kanske ha en mindre fest/ bjuda på fika vid ett senare tillfälle? Fest/fika behöver ju inte vara något avancerat/dyrt/pampigt...Det måste ju inte ståhej med massor av människor om man inte vill, menar jag. Sen kan det ju vara så att brudparet har släkt/familj/vänner som dom vet inte skulle respektera deras önskan att få gifta sig själva, det finns ju märkliga männsikor som skulle kunna dyka upp vid vigseln utan brudparets "tillåtelse" och då kan jag förstå att man gifter sig hemligt.
Vi gifter oss nästa år och bjuder bara våra familjer och närmsta vännerna, inga ytliga vänner, inga kollegor etc. Vi kommer bli 30-35 personer max. Ingen släkt, alltså inte kusiner,farbröder,mostrar etc. Det skulle bli alldeles för svårt för mig/oss att bestämma vilka som ska komma från min sida. M2b har liten släkt så där skulle vi inte behöva göra någon avgränsning men min släkt är stor (30 kusiner, 40 kusinbarn etc) och där skulle vi behöva skära i listan.....Om vi skulle bjuda alla i hans släkt och alla i min och våra familjer och vänner skulle det bli närmare 200 personer och det tycker vi blir för stort.
Så vi gifter oss "litet" men inte hemligt
Vår tanke är att gifta sig på dagen och sedan bjuda till kalas då vi båda fyller år och så kommer enbart familjerna på bröllopsmiddag :)
Är rädd att folk ska bli besvikna bara men som ni säger, det är ju vår dag. Vi ville inte ha ett stort dels pga att jag inte har så bra kontakt med min pappa och min sambo ville bjuda släkt bara för att han kände sig tvungen.
Jag är i precis samma situation. Vi gifter oss inte hemligt men bara med familjen och sen har sambon gått med på en stor fest ett par veckor efteråt, men han vill inte ha alla gäster med på cermonin. Vi är öppna med att vi gifter innan själva festen. Jag skulle inte vilja göra mamma ledsen med att hon inte fick vara med.
Vi kommer att gifta oss hemligt utomlands.Sen kommer vi att ha en fest hemma. Mina två systrar gifta sej förra sommaren och jag gjorde det mesta på deras bröllop..så jag tror inte att dom blir förvånad att vi smyg gifter oss.Då pratade vi oxå mycket om att man måste respektera hur andra vill ha sitt bröllop.
Sen på festen kommer vi att visa en film när vi gifter oss och vi kommer att ha på våra bröllopskläder.
Tror absolut inte att nån kommer att bli arg eller lessen.
hoppas inte det :)
Imorgon ska jag ringa stadshuset *nervös*
Mina föräldrar gifta sig med varandra efter 25 års förlovning, (jag 24 år gammal) varken jag eller min bror viste något utan fick ett varsitt mms senare på kvällen med en bild på den efter vigseln.
Till en början var jag ganska besviken över att vi inte hade fått veta något, men som tur var så valde dom att gifta sig under svenska kyrkans och power meet i Västerås "drive in bröllop" där det blev ett väldigt pådrag i tidningar i hela landet och mina föräldrar var ett av paren som blev mest uppmärksammade Så bilder fick vi massor av.
Nu i efterhand så känner jag att dom gjorde rätt i att göra så, det var verkligen dom och troligen hade dom aldrig gift sig om detta inte hade arrangerats. Så jag är glada för deras skull, men lite besviken över att man inte fick veta så man kunde närvara. Men tycker definitivt att man ska göra som man vill med sitt eget bröllop.
sådär nu är datumet bestämt =) 11/12 :D hihi så lycklig!!!