Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Vi förväntar oss inga direkta summor utan vet att vi kommer få hjälp med småsaker som att förbereda maten, dekorera, städa m.m. då bådas föräldrar redan har sagt att de gärna hjälper till med sånt.
Vi är 4 systrar på min sida och han har 4 bröder så jag tror inte direkt att våra föräldrar har råd att stå för 4 respektive 5 bröllop.
Min pappa har dock erbjudit sig att ta en "weekend" i tyskland där han betalar resan dit och så medans vi betalar alkoholen han köper där. Han tyckte att "ja men jag har ju aldrig varit i Tyskland så det kan bli roligt :) Men något mer i direkta summor tror jag inte det kommer bli.
Jag tycker inte det är okej att förvänta sig att föräldrarna ska betala något men erbjuder dom så kan man i vissa fall tacka ja beroende på om dom tycker att dom får bestämma över bröllopet för att dom har betalat.
Jag förväntade mig verkligen inte att någon av våra föräldrar skulle hjälpa oss ekonomiskt. Men så fort vi berättade att vi skulle gifta oss sa min svärfar att han skulle betala bröllopsnatten + drycken till maten. Nu blev det så till slut att vi har middagen på en restaurang och mina föräldrar betalar all mat. I och med detta slipper vi ta kuvertavgift av våra gäster och våra föräldrar slipper agera serveringspersonal. Jag är otroligt lycklig över all hjälp vi har fått av våra föräldrar. Trots all ekonomisk hjälp så lägger dom sig inte i själva planeringen vilket jag uppskattar!
Vi hade inte förväntat oss att våra föräldrar skulle vara med och betala. Visst hoppades vi på bidrag, men vi tänkte inte fråga eftersom det var vårt beslut att gifta oss. Men när vi berättade att vi skulle gifta oss sa min mamma direkt att de skulle vara med och betala. Då fästmannens föräldrar fick veta detta ville de också vara med och bidra.
Så, våra föräldrar betalar festen och det som är runt omkring den och våra kläder. Vi står för inbjudingarna, tårtan, blommor, fotografen, hotellet, ringarna och accesoarer.
Vi kommer inte få någon ekonomisk hjälp. våra föräldrar har båda sagt att de inte tänker hjälpa till eftersom vi är båda vuxna människor (25 och 30).
Jag skulle inte vilja ha någon hjälp heller, skulle inte riktigt kännas osm det var vårt bröllop. Nej nu kan jag styra och ställa helt själv ;) och behöver inte ha dåligt samvete för att det är med någon annans pengar.
Vi budgeterar med utgångspunkt att vi själva betalar allt och för mig är nog det även lite en fråga om stolthet och självständighet. Sambon är student (kommer va nyexeminerad då) och jag har ingen dunderlön men vi har en strikt plan utifrån vad vi kan och vi har en stor summa att få ihop. Men vi är redan en bit på väg...
Vi vill dessutom ha fullt inflytande och bestämmanderätt hela vägen (vilket nog blir en utmaning) och vill att våra föräldrar ska vara uppskattade och viktiga GÄSTER på bröllopet, inte de som står bakom bröllopet.
Sen kommer det dyka upp ett antal perfekta tillfällen för dem att bidra lite punktvis om de vill (men inget vi kommer förvänta oss). Trippen till tyskland tex, är liksom lite pappas (och mammas) grej som har mkt kontakter där, både i jobbet och via släkt. Helt givet att vi åker dit tillsammans med vår strikta alkoholbudget. Skulle bli mkt förvånad om mina föräldrar, som gillar bra viner, inte erbjuder sig att bidra med den biten.
Tänker även ha en liten weekend tillsammans med de två svärmödrarna när inpå bröllopet, en liten lyxkväll på nåt hotell ägnat åt min klänning. Jag har beställer den utomlands så vi får inte den där stunden i brudaffären, ni vet med "the oos and the aahs". Men vill att bara de två ska få se den innan och under lite "högtidliga" formen (inte hemma i vardagsrummet...). Återigen ett perfekt tillfälle om de vill bidra med denna treat, annars betalar jag förstås den själv.
Och om de öppet säger att de vill bidra med pengar, kommer vi hinta till en resa, något vi annars inte kommer prioritera.
Jag förstår inte detta med att man skulle ha dåligt samvete för att man får från sina föräldrar!
Jag skulle ge min dotter detsamma.
Vi är och hjälper våra föräldrar gratis med så mycket, särskilt min sambo som är snickare och gör mycket för dom och deras hus. Varför skulle vi då få dåligt samvete om dom vill hjälpa oss tillbaka?
Det är inte alls så att vi kräver det. Men får man hjälp så är det väl bara att tacka och ta emot.. Vi hjälper ju tillbaka och får inget helt gratis tycker vi.
Som svärmor säger så hjälper dom gärna oss ekonomiskt medan dom lever istället för när dom är döda.. Och så tycker hon att man förtjänar att få lite betalt i gengäld mot alla tjänster vi gör dom! Fel med det?
Sen så kommer verkligen ingen av våra föräldrar att styra och ställa över vårt bröllop. Vi gör som vi själva vill och det har dom gjort helt klart för oss. Dom gör detta för oss och inte för dom själva. Tror inte många föräldrar gör det för sin egen skull..
Vi är med vuxna människor - men vi får ekonomisk hjälp och vi är jättetacksamma. Vi hjälper till tillbaka. Vi är ju inga bortskämda ungar för det heller...
Jag tror att det är ganska vanligt, många föräldrar ser nog bröllop som en famlijeangelägenhet och bidrar nog mer än gärna om de har den möjligheten.
Våra föräldrar är med och betalar vårt bröllop och vi är jätteglada och tacksamma för det. Att föräldrarna är med och betalar betyder verkligen inte att de anser sig ha någon rätt att vara med och bestämma, de tycker att det är vår dag och vi ska få ha den som vi vill. Mamma kommer till exempel betala min klänning och hon kommer vara med när jag köper den men det är ju fortfarande jag som bestämmer vilken klänning.
Håller med dig till fullo!!!
OJ, här vart det verkligen en massa olika svar=)
Vi kommer tacksamt nog att få hjälp av våra föräldrar! Inget vi har bett om, det har bara blivit så...=)
Ca 25 000 var lägger dom och vi ca 70 000 kr
Vi är aändligt tacksamma, utan den hjälpen hade vi inte kunnat få vårt drömbröllop!!!!!!
Men, det hade säkert blivit bra ändå så klart!