Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Vi planerar utifrån att klara oss själva ekonomiskt. Jag är alldeles för självständig (och obstinat) för att räkna med hjälp. Mina föräldrar såg det som en självklarhet att hjälpa till ekonomiskt, men då har de möjligheten så som deras ekonomiska situation ser ut. Vi tar tacksamt emot den hjälp vi får, men pengar har inte varit något vi bett om.
Vi la budget efter att vi skulle betala allt själva. Sedan så erbjöd sig båda våra föräldrapar och de kommer nu att betala en liten summa var, men i sammanhanget är det en spottstyver. Dock är vi väldigt tacksamma för det gjorde att vi kunde välja dyrare ring, klänning och fotograf men i övrigt förändrade det inget i hur själva bröllopet kommer att genomföras.
Jag kommer få och förmodligen min sambo med. Men hur mycket har jag ingen aning.
Men de vet också att vi vill inte ha ett "värstingbröllop" och att vi vill ha pengar till resa så de kanske ger pengar till det istället.
Får se helt enkelt, tänker inte räkna med det i budgeten eller så :)
Om det här med att inte vilja ha från sina föräldrar. Min mamma har hjälpt mig otroligt mycket, när hon haft råd. Hon vill och gör det gärna. Jag kommer göra det samma för mina barn, känner ingen skam eller skuld i det. :)
Tycker också det beror lite på vart i Sv man bor. På mindre orter är det oftast MYCKET billigare att fixa bröllop (har sj jämfort med en mindre ort på öland och det var drygt 50% billigare!!). Här i sthlm är det svårt att få en normalstortbröllop, 3 rätters sittning med fest under 100 000. Då kanske man MÅSTE få bidrag av sina föräldrar.
min mamma betalar min klänning mina blivande svärföräldrar har sagt att de kommer ge oss 5000euro, men det är inga pengar vi räknar med, utan vi budgeterar som om vi betalar allt själva, så får pengar som ev blir över gå till resan efteråt. Mina tärnor betalar sina egna klänningar och har hjälpt mig att tillverka egna inbjudningskort, så vårt bröllop kommer inte att kosta oss skjortan direkt men är heller inget snålbröllop
Måste? Ska ni tvinga dem :P
Nä självklart kan man tacksamt ta emot bidrag! Absolut! Men då förutsätter man ju inget utan föräldrarna själva föreslår det
Eftersom min morsa tjänar mindre än vad jag gör och har två hemmaboende barn skulle jag aldrig komma på tanken att be henne om pengar, och jag tror inte hon skulle erbjuda sig heller. Det är liksom inte så vi gör i vår familj.
Sambons mamma med man sa att vi kunde få ett litet bidrag om vi ville, men vi tackade nej eftersom vi inte tyckte att det skulle kännas bra att använda någon annans pengar till nåt vi ska göra.
Sen har vi rätt bra ekonomi och har redan lyckats spara ihop pengarna vi planerat till budgeten och lite till så det känns skönt. Speciellt som det fortfarande är 10 månader kvar.