• litet hemligt bröllop

Borgerlig vigsel

Hur funkar det vid borgerlig vigsel? Står alla par runt en och kollar eller hur funkar det? Pussar man varandra som en del av akten osv? Berätta era historier om hur det gick till :)

• Svar på tråden Borgerlig vigsel
  • Jojjo82

Man kan utforma sin borgerliga vigsel precis som man vill! Vi hade en borgerlig vigselförrättare som lät oss pussas tre gånger under vigselakten Vi hade vigseln på en strand där min pappa snickrat ihop bänkar för gästerna (ca 60 st) att sitta på och vi tågade ut (eller egentligen in ) till tonerna av starwars throne room under två lasersvärd som min syster och makens bror höll i. Som sagt en borgerlig vigsel gör ni vad ni vill med, det som passar just er.

• Kattpoet

Vi hade den i en pampig sal i  Skottland, eftersom vi gifte oss enligt Skotska lag pga karl är skotte. 

Så jag vet inte hur man gör här exakt men iden är att ni kan få göra som ni vill och bli gifta en då.

Dock är det inte som i Amerikanska filmer där paren står och väntar på att första paret ska bli klart, det är mer privat.

• litet hemligt bröllop

vi kommer gifta oss i stadshuset :)

• Fröken T

Vi kommer att gifta oss i en trädgård. Tänker låta gästerna stå. Fast det finns trädgårdsmöbler så den som vill/behöver kan ju sitta. Vi kommer att ha festen i samma trädgård.

Har en tanke om att jag och min bm ska gömma oss inne i huset medan gästerna kommer. När alla har kommit och är ute i trädgården så går vi ut ur huset på andra sidan, alltså gatusidan och går sedan in i trädgården via en grind i staketet. Gästerna kommer att ha gått in via huset så de kommer nog inte ens veta att grinden finns där. Lite svårt att förklara :) (Vi ska vara på www.ekermanska.se ) Tänker då att musiken börjar spela precis innan vi kommer in. Antingen har vi trubadur eller så spelar vi upp musik, beror på ekonomi.

Exakt hur vigseln ska utformas vet jag inte. Antar att det beror lite på vigselförättaren. Om man tar nån politiker så blir det väl lite mer mallat kan jag tänka men om man anlitar någon som man betalar så utformar man väl vigseln i samråd med den personen? Tänker i alla fall att jag vill ha åtminstone en sång under vigseln.

• litet hemligt bröllop

låter jättefint :)

• Burre Präst

Så trevligt med någon som stavar rätt

Aukt Språkpolis och Messerschmitt

• litet hemligt bröllop

Vad har jag stavat rätt? :)

• Fårävvör

Tror han syftar på "borgerlig", det verkar vara ett svårt ord att stava rätt...

Vi ska ha vår borgerliga vigsel i ett orangeri i en park. Gästerna (ca 40-50 st) ska få sitta ned (stolarna står i rader med en gång i mitten) och jag ska ha vit klänning mm. Så det blir ganska likt en kyrklig vigsel, men utan den religiösa inslaget. Jag är nöjd!

• Helcore

Vi skall oxå har borgerlig vigsel. Skall gifta oss ute i Hjuvik den 4 juni 2011. Vi hyr en boulbana bredvid lokalen där vi sedan skall ha festen. Vi kommer att ställa ut stolar och ha en gång i mitten av en röd matta och blommor på pelare bredvid. Vi kommer även hyra ett tält, kan kännas både vid regn och vid stekande sol. Jag kommer att ha vit brudklänning med släp (finns i mitt galleri) slöja och tiara:) Jag vill känna mig som en riktig brud! Min bror kommer att spela gitarr och en kompis sjunger två låtar. Det är ju superkul att kunna forma det som man vill. När alla gästerna kommit och tittar ut mot havet kommer vi dyka upp i en båt, stiga av på bryggan bakom och sedan gå upp på den röda mattan.

Det upp-lägget passar oss:)

• Moemoe

Vi kommer förmodligen ha vår vigsel i ett lusthus i naturen, i närheten av lokalen där vi ska ha middag och fest. :) Det blir bara släkt för vår del som kommer stå omkring oss och sedan går vi tillsammans och har brudskål dit de andra gästerna kommer, vigseln kommer förmodlingen vara ungefär 10 minuter, vi vill gärna att vigselförrättaren ska läsa en dikt utöver det som ingår i vigselns "långa" version.

Om du menade hur det går till i Stadshuset så ska fövisso inte vi gifta oss där, men jag kollade upp det lite innan vi bestämde en annan plats. Man får ta med 15 personer in i rummet där man vigs (utom barn), och de andra paren som ska gifta sig är inte med inne utan man går in ett bröllopssällskap i taget. Det finns kort och långversion, tror den korta är 2 minuter och den långa är 5-7 minuter. Tycker rummet där man gifter sig är jätte fint, men det var tyvärr mer än 15 personer som vi ville ha med oss in så det gick inte. Hoppas ni får det jätte fint!

Hoppas jag fatta fågan rätt här, är lite trött såhär på morgonen. :) Lycka till!

Svar på tråden Borgerlig vigsel