• JT2010

Tackkort, när?

Sitter och funderar på hur vi ska göra med våra tackkort. Vi gifte oss 12 juni och har fortfarande inte beställt några tackkort. Detta pga att vi inte fick våra börllopsbilder förrän för ca en månad sen och nu har det hänt tråkiga saker i släkten så det är inte så passande att skicka ut tackkort på ett tag...

Hur långt efter bröllopet skickade ni ut era tackkort? Hur långt efter bröllopet är det ok att skicka ut tackkort?

Vad skriver man i ett tackkort till frisör och make-up-artist???

• Svar på tråden Tackkort, när?
  • Maxiander

Vi gifte oss 21/8. Vi skickade ut hälften av alla tackkort i förra veckan och resten kommer denna vecka, detta pga att vi inte fått kuvert så det räckte. Vi använde samma kuvert som till inbjudan, samma format och samma stil på allt, ink vigselprogram mm.

Jag tycker att vi var väldigt sena men har hört folk som skickat efter ca fyra månader. Det finns nog inga rätt och fel egentligen utan det är ju en smaksak.

Vi tackade varje gäst vid namn och för den gåva och eventuell hjälp mm vi fått från just denna med en personlig text till alla. Tog lite mer tid men det är så jag hade blivit gladast för som gäst så då ville vi göra desamma för våra gäster :)

www.maxiander.se

• JT2010
    Maxiander skrev 2010-11-08 21:37:32 följande:
    Vi gifte oss 21/8. Vi skickade ut hälften av alla tackkort i förra veckan och resten kommer denna vecka, detta pga att vi inte fått kuvert så det räckte. Vi använde samma kuvert som till inbjudan, samma format och samma stil på allt, ink vigselprogram mm. Jag tycker att vi var väldigt sena men har hört folk som skickat efter ca fyra månader. Det finns nog inga rätt och fel egentligen utan det är ju en smaksak. Vi tackade varje gäst vid namn och för den gåva och eventuell hjälp mm vi fått från just denna med en personlig text till alla. Tog lite mer tid men det är så jag hade blivit gladast för som gäst så då ville vi göra desamma för våra gäster :)   www.maxiander.se
    Oj nu känner jag mig superstressad, vad snabba ni va!

Ingen annan som är sent ute som oss?????

• pyrro

Sorry at sätta mer press på dig:)
    Vi gifte oss den 14 aug och skickade ut tackkorten förra veckan. Jag tycker nog inte att man ska vänta alltföd länge.

Vet inte vad som hänt i er släkt, men vet inte igentligen vad som skulle göra det olämpligt att skicka ut ett tackkort. Även om man haft dödsfall i ssläkten så skulle då inte jag ta illa upp!

• Optimia

Maxiander skrev 2010-11-08 21:37:32 följande:
    Det finns nog inga rätt och fel egentligen utan det är ju en smaksak.    www.maxiander.se

Nja, egentligen FINNS det en etablerad tidsgräns för NÄR tackkorten senast ska skickas.

Etikettgurun Magdalena Ribbing skriver:

"Förr sade man att en månad fick brudparet ha sin lediga smekmånad, och månaden därefter skriva tackkort. Alltså åtta veckor. Kanske ett modernt brudpar kan få tre månader på sig? Det kan vara okej i dessa tider av stress och jäkt mellan allt man måste göra."
    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan?kategori=Tack

Jag tycker att man bör försöka få iväg tackkorten senast tre-fyra månader efter bröllopet. Lika bra att få det gjort, och gästerna slipper undra om de alls kommer att få något tackkort.

Har i.ofrs. fått tackkort 11 månader efter ett bröllop en gång; då hade nog största delen av gästerna redan övergett tanken på att få något tackkort.

Jag tycker inte att det är fel fast någon i släkten drabbats av sjukdom eller dött. Jag skulle inte ta illa upp av att få ett tackkort fast någon närstående gått bort.

• fryser

vi fick våra tack kort nu i måndags så vi tänkte sätta oss med det i helgen o förhoppningsvis skicka de på mån

• JT2010

Tack för alla svar! Känner mig inte alls stressad :P

Det är just en nära släkting som gått bort och för oss känns det inte som en tid att tacka för vårt lyckligaste ögonblick. Därför vill vi vänta ett litet tag till. Kanske kan skicka som julkort eller är det fult?

För övrigt fick vi inte våra kort från fotografen förrän för 3 veckor sen så har ju inte heller tekniskt sett kunnat skicka någa kort och nu när det tragiska hände för en vecka sen så har det varit otänkbart den närmaste tiden...

Förväntar man sig som gäst att få ett tackkort? Det känns lite konstigt. Jag trodde tackkort var ett extra pluss bara... Jag skulle aldrig förvänta mig att få tackkort...

• passionsblomman

Ja, man ska få ett tackkort! Absolut! Och inte som julkort, utan ett eget.

Likaväl som att man självklart inte ska svara efter OSA-datum som gäst, ska man givetvis inte vänta onödigt länge med att tacka sina gäster för uppvaktningen!
    Det har varit oräkneligt antal trådar just på ämnet upprörda brudar som inte fått omedelbar respons på sina inbjudningskort, och reaktionerna brukar som regel vara "gaaaah, FATTAR folk inte att man..." osv osv. Då kan man ju stilla reflektera över varför det isåfall inte skulle vara precis lika viktigt att brudparet själv uppför sig etikettsmässigt i gengäld.

Jag håller inte med om att det är en smaksak hur man gör i det fallet, utan det finns en rimlig gräns att hålla sig inom för att man inte ska kvala in som oartig. Ribbibgs tidsperspektiv på max tre månader känns som vettigt.

• JT2010
    passionsblomman skrev 2010-11-10 18:09:38 följande:
    Ja, man ska få ett tackkort! Absolut! Och inte som julkort, utan ett eget. Likaväl som att man självklart inte ska svara efter OSA-datum som gäst, ska man givetvis inte vänta onödigt länge med att tacka sina gäster för uppvaktningen! Det har varit oräkneligt antal trådar just på ämnet upprörda brudar som inte fått omedelbar respons på sina inbjudningskort, och reaktionerna brukar som regel vara "gaaaah, FATTAR folk inte att man..." osv osv. Då kan man ju stilla reflektera över varför det isåfall inte skulle vara precis lika viktigt att brudparet själv uppför sig etikettsmässigt i gengäld.Jag håller inte med om att det är en smaksak hur man gör i det fallet, utan det finns en rimlig gräns att hålla sig inom för att man inte ska kvala in som oartig. Ribbibgs tidsperspektiv på max tre månader känns som vettigt.
    Håller med inte om att det är lika självklart att få tackkort som att få svar på OSA. Vi hade inte ens OSA. Jag menar man tackar ju varje gäst enskilt när man träffar dem på bröllopet för att de kom och även när de säger hejdå. Dessutom fick de en liten present som tack för allt så egentligen har vi redan tackat dem tillräckligt tycker jag. Tycker mest att tackkort blir ett pluss i kanten som sagt, en kul grej.

Det är ju inte tvång att gå på ett bröllop eller ge presenter eller liknande så känns konstigt att tackkort skulle vara det...

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 17:40:06 följande:
     Förväntar man sig som gäst att få ett tackkort? Det känns lite konstigt. Jag trodde tackkort var ett extra pluss bara... Jag skulle aldrig förvänta mig att få tackkort...  
    Jag förväntar mig absolut att få tackkort!

Tycker det känns nästan lite förmätet av brudpar att tro att man väldigt gärna satsat både tid och pengar (på present) för att delta i deras stora dag, utan att ens få ett tackkort.

Tackkort ska helst innehålla ett konkret tack för den present man gett, typ "tack för den vackra vasen", undertecknat av både brud och brudgum och helst med foto på de lyckliga tu.

Däremot ska man inte tacka gästerna för att de ätit och druckit på ens bekostnad, utan enbart för uppvaktningen.

Orkar man inte tacka för enskilda presenter är det bättre att skriva "Tack för uppvaktningen på vår stora dag, vi är väldigt tacksamma för den fina presenten" på alla kort.

Tackkort ska inte förväxlas med julkort.

• passionsblomman

Nej det är inte ett tvång att ha en present med sig till vare sig födelsedagsbarn eller brudpar. Men god ton och taktfullt är det och detsamma gäller skriftliga tackkort.

Tycka vad du vill kan ju ingen hindra dig från, men du får nog räkna med att det är ett så pass etablerat artighetsbeteende att folk nog tycker det är dåligt om du inte skickar tackkort, ÄVEN sådana som gratulerat med telegram eller på annat sätt utan att närvara ska ha ett.

Svar på tråden Tackkort, när?