• S2011

2011-07-30 Någon mer som ska gifta sig?

Emmilie87 skrev 2011-05-09 20:38:51 följande:
    Hur lång tid tar det innan man får tillbaka hindersprövningen? Vi ansökte för snart två veckor sen...
    två och en halv vecka ungefär tog det innan vi fick "tillbaka" våran.

samma dag som jag tänkte "men ska de aldrig skicka tillbaka papperna för hinderprövningen?!" så landade de i brevlådan :) 
  • S2011
    Bröllop201187 skrev 2011-05-15 21:58:34 följande:
    75 dagar kvar, jag kommer inte att hinna.....

Jag är så otroligt less på alla dessa släktingar som ska ställa till det..... Och vi ska fixa och dona åt dom, med sovplats och så vidare...... Lust att be dom fara dit det inte snöar 
    "här är några förslag på boende: x vandrarhem, y hotell, z camping. prova kontakta dem" är vad jag skulle råda dig till att säga.

hela min släkt kommer från långt ifrån (72 mil) och allihopa har fått ordna sitt eget boende.
    i inbjudan skrev vi med förslag på boende, med telefonnummer - sen har var och en fått se till att ordna sitt eget.

svärföräldrarnas boende är inte en fråga för dig och din blivande, det är svärföräldrarnas egen sak att ordna. 
  • S2011

nu har det börjat klia i fingrarna på min blivande och igår sa han att han oroade sig över sin del av klädkontot och att det nog skulle kosta mer än vi trodde först. men för mig är det viktigt att han inte tummar på det han vill ha - så nu verkar det som att han tycker det känns okej att köpa det han vill ha, istället för "det som kostar minst".

vi kollade budgeten igen häromkvällen och nu verkar det äntligen ha trillat ner att det är hela bröllopet, inklusive allt, som kostar 35,5 (fast det kommer ju bli lite mer iom det ökade klädkontot bl.a.). hittills har min sambo lyckats få det till att endast bröllopsmiddagen kommer kosta 35 000 och att allt annat skulle läggas uppe på det.. nu verkar han dock kunna andas ut iallafall :)

vår att-göra-lista har alltså blivit lite längre igen och nu har vi kvar:

pyssel
    *färdigställa bordsplaceringen

kläder
    *köpa skor till mig
    *köpa skor till min blivande
    *inhandla skjorta
    *eventuellt beställa väst och kravatt

övrigt
    *köpa caketopper
    *gravyr i ringarna
    *transport från vigseln
    *träffa prästen
    *bestämma tårtfyllning (möte bokat 6/6)
    *bestämma psalmer

tror inte det är mer än så?

härligt att se att det rullar på för allihopa! inte så värst länge kvar nu :D 

• S2011

i förra veckan ringde vår präst, mest för att kolla hur det låg till med hindersprövningen, eftersom han hade erfarenhet av par som trodde han skulle fixa den alternativt hade ordnat hindersprövningen 6-12 mån i förväg och alltså inte gällde längre.

idag ska vi prova tårtfyllningar och på torsdag ska jag och tärnan iväg till frisören för lite konsultation.

alla har osa:t (två veckor innan osa går ut!) och det mesta känns klappat och klart.

ska ringa festvåningen och kolla ett par detaljer med dem, samt kontakta kyrkan och kolla hur de ställer sig till riskastning.

trolljentan: vi bjuder på dricka till middagen och sen får man köpa själv i festvåningens bar (restaurangpris), annars hade det aldrig gått ihop, även fast vi "bara" är 39 pers. 

• S2011

Nu har det hänt lite igen Skrattande

Igår var jag och tärnan på konsultation hos frisören. Kändes superbra och kommer bli en helt otrolig frisyr, känns det som Glad Därefter bokade vi tid för manikyr ett par dagar innan bröllopet.

Inhandlade även lite prylar till "festhäftena" (inte så himla festliga kanske, men åtminstone informativa) och har gjort ett provhäfte. Dessutom har vi äntligen fått ändan ur vagnen och beställt caketoppern från E-Bay!

Mailade kyrkovaktmästaren häromdagen och har fått klartecken för riskastning (som tydligen var jätteviktig för min blivande "jag-är-inte-så-mycket-för-traditioner" man.... trodde vi skulle kunna peta bort det momentet, men icke..
    Sålunda är även tyg och saker till rispåsar inhandlat (som man tydligen ska göra nuförtin?). Fick käbbla en ganska lång stund med kassörskan i tygaffären som uppenbarligen inte gillade mina åsikter om storleken på rispåsarna. Men det ska väl för bövelen inte rymmas ett halvkilo i varje påse?!?!

Tårtfyllningarna är utprovade och bestämda (vanilj/stracciatella).

Sambons kostym har kommit hem också (superfin, så himla nöjda med suitopia) och han ska bege sig på skjort- och slipsjakt tillsammans med sin best man.

Kvar att ordna är ev. parfymer, skor till oss båda, transport från vigseln (delegerat till best man) och boka blommor. Det närmar sig med stormsteg.. 

• S2011

idag har vi köpt skor till oss bägge och skjorta till m2b.
    har också bokat alla blommor hos floristen (känns så himla skönt att ha skjutit över det ansvaret på nån som kan!)

kvar nu är:

-slipsar till m2b & best man (får de inhandla själva)
    -ev. inköp av nya parfymer
    -ordna transporten från kyrkan till festvåningen
     -frisörtid för m2b

på pysselschemat kvarstår:

-stora bordskartan till festvåningen
    -skriva ut innehållet till festhäftena och sätta fast i omslagen
    -rispåsarna 

• S2011
    Emmilie87 skrev 2011-06-12 17:42:43 följande:
    Gaaah! Vi har verligen beslutsångest angående dansen! Därför skulle jag behöva era råd.

Vi vill egentligen dansa till Sonja Aldéns Du är allt, men det är ju ingen vals.

Därför har vi hittat filmmusiken till Ciderhus reglerna. Den är jättefin och det är en vals, MEN om vi tar den är det enbart för taktens skull. Vi vill ju egentligen dansa till Du är allt, men är rädda att dansen inte blir vals utan istället nån trist tryckare som folk gäspar åt....

Vad tror ni? Ska vi ta låten som vi vill ha och vars text som vi tror berör många av gästerna och därmed stunta i att det inte bli nån vals ELLER ska vi hålla på traditionerna och dansa vals till filmmusiken?

Hur gör ni? Ska ni dansa vals? :)
    förstår er! :)

vi vill helst inte dansa alls.
    vi åker dock på mothugg hela tiden, bl.a. av svärfar, som menar att det "inte är ett riktigt bröllop om man inte dansar vals".

tjaa... gifta blir vi ju iallafall, oavsett om det blir vals eller inte.
    och eftersom vi inte har något större dansintresse och ingen av oss KAN valsa (jag kan grundstegen och hur jäkla vackert är det egentligen??) - varför SKA vi då valsa för att nån annan tycker det?

• S2011

ok, nu behöver jag fräsa av mig lite (igen) känner jag.

vi pysslade med bordsplaceringen rätt tidigt och fick ihop den hyfsat.
    var inte helt lätt, eftersom min blivande hade en ganska lång kravlista på vem som "kunde" sitta var och ihop med vem...

sen har jag tittat på placeringen då och då och känt att jag stört mig jättemycket på att ett bord var 7 från min sida och 2 från min blivandes, ett annat bord bara 6 st totalt, ett tredje 6 från min blivandes sida och 2 från min.

jag ville ha lite jämnare fördelat och ville stuva om lite, kanske bara börja om från början och kolla om det gick att tänka annorlunda än vi gjorde sist. detta ledde dock till ett Major grinighetsutbrott från min blivande som tyckte allt var "bra som det var innan jag började övertänka och peta i allting". Och jag blev arg och slängde ifrån mig allting och menade att det inte blir bra när allt hela tiden måste följa hans "regler".

Jag gillar bordsplaceringen mindre och mindre ju mer jag tänker på den. Vad fasen gör jag nu? 

• S2011

Vår Corpse-Bride-caketopper har kommit!! Glad
    Kan man checka av det från listan också, så himla skönt!

Bordsplaceringen verkar med ha löst sig.
    Jag färgmarkerade "mina" och "hans" gäster så blev det väldigt tydligt hur jag menade.
    Extra tydligt, är mottot man behöver leva efter tillsammans med min sambo...
    Nu förstår han iaf vad jag menade och jag har gjort några alternativa placeringar som vi ska titta på idag.

Tiden tickar, hörrni. Hur går det, nån som har nåt att uppdatera? 

• S2011
    Margris skrev 2011-06-14 21:30:10 följande:
    Jag var lite orolig över att så få hade osa:t för nån vecka sen men nu är det bara 7 utav ca 45 som ej svarat och hittills är det ingen som svarat nej, så roligt!!!
    Härligt!! :)

Jag är impad över våra gäster som allihopa hade osat nästan två veckor innan osa-datum gick ut.
    Sist var min storasyster som hade glömt att hon inte sagt att de skulle komma...... (hade koll på det ändå iom att hon har diskuterat kläder och skor att ha på bröllopet, men ändå)  
Svar på tråden 2011-07-30 Någon mer som ska gifta sig?