passionsblomman skrev 2012-01-26 13:14:15 följande:
Och det är precis det som är så förbenat jobbigt med att på endera sättet vara utlämnad till någon instans i vårt system. Oavsett om det är soc, AF, FK, VC eller någon annan där det sitter människor som dels har ansvaret att bedöma, utreda och också se till att få saker gjorda, men som också har faktiskt makt över ens liv på olika sätt-inte minst då ens ekonomi. Det är otroligt påfrestande att ladda upp för att säga de rätta sakerna, fylla i de rätta uppgifterna och ändå i slutände vara beroende av att man råkar få välsignelsen att tilldelas rätt människa.
När man sedan några gånger i tillvaron haft den rakt motsatta turen att stöta på personer som man verkligen skulle vilja undersöka hjärnan lite närmare på, så blir man nog lätt både cynisk, uppgiven och defensiv.
Men, jag har i mitt eget liv hittat åtminstone ett litet men effektivt knep: Lägg alltid på minnet vad personen som svarar i telefon heter! Öppna sedan din egen del av samtalet med "Hej Kerstin " (förutsatt att människan sa att hon heter det förstås). Det är högst sannolikt att du får ett gott bemötande. Forskning visar på att vårt namn och att bli kallad vid sitt namn, har väldigt mycket större betydelse än vi tänker på.
Fortsätter man sedan med "jag hoppas du kan hjälpa mig" och så vidare, hellre än att ösa sin frustration är det givetvis också bättre än om man redan är så arg efter telefonkön att man fräser åt stackarn i andra änden. Men det fattar väl egentligen vem som helst.
Ja visst är det så, jag ger dig rätt i båda sakerna du beskriver!
Min väninna har ett flertal gånger hamnat hos stolpskott till handläggare och råkat riktigt, riktigt illa ut pga det. T om så att hon fick överklaga och tillslut fick rätt 1½ år senare.
Och nu är hon i samma sväng igen.
Jag är alltid noga med att vara vänlig när jag pratar med såna där instanser. Man vinner ju inget på att hacka på dem. Då blir de ju ännu mer avogt inställda.