Flamman, hälsa lillasyster att på badhuset där vi bor, får inte barn gå och bada utan en ansvarig vuxen förrän de går i fyran. Det är stora steg och jag tycker det är en högst glidande gräns för om ungar ens i min sons ålder verkligen borde vara själva vid vatten, med tanke på hur skiftande mognad de visar i fråga om vad de tar sig till-och även en mogen unge kan ju råka ut för vad de omogna lyckas ställa till med. Och å ena sidan växer de och blir mer självständiga, och å andra behövs man fortfarande-på alla möjliga plan.
Min egen pubertala blommiga pojke sover halva dagarna numera. Klockan tolv visade han upp sitt rufsiga huvud idag. Visst, han är en nattuggla, precis som jag, och har lov, men ändå...
Piggelin, vad bra att ni har logopedkontakten! Vad säger de då? Vad tror de? Och vad säger lilleman för något? är han intresserad av att alls berätta och kommunicera, eller är han helt tyst?
Jag kan just nu se honom framför mig, emd de där stora vackra ögonen och så uppsträckta armar "lyft upp mig"-vem fasen behöver snacka när man så tydligt kan visa vad man vill åt? Tänker på min son, som inte sa många ord alls es när han var 2,5 men som babblade ändå, med blandade tecken och ljud. Så himla konstigt att han tecknade (tror vi prtatade om det i somras?), eftersom jag inte använde tecken alls med honom, trots att jag kan. Det var en orolig tid att se honom genom förskole- och lågstadieålder och höra honom ligga tydligt efter andra med tal och både läsning och stavning. Därför vill ajg verkligen peppa er med och påminna om, att vår son idag ligger MYCKET väl till i svenska och har en ord- och läsförståelse i toppklass, och där stavningen ligger helt inom det normala spannet för hans ålder. Fortsätt bara prata med honom och läs osv, så han hela tiden får del av orden-du har ju minst lika många ord som jag , så du har ju massor att dela med dig!