• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • andbeyond

HEJ! 
    Jag är KASS på att hålla mig aktiv men nu ska jag ta me tusan ta ett nytt försök och inte vara en sån "Bofink" ;)
    Har läst tillbaka några veckor så here it goes:
    Klockarbol: SÅ HIMLA BRA med ekonomin! Det är ju så himla bra gjort! Kan inte vara lätt att liksom komma tillbaka men du klarar det ju galant! Sjukt imponerad! Solig
    Daa: Dina ungar är ju för underbara! Jag älskar också klädmärket ;) Tungt med höstblåsor och svinkoppor, M hade också något liknande förra året - vi blev aldrig på det klara om det var höstblådor, svinkoppor eller kanske t.o.m. extremt lindriga vattkoppor. Jag är ganska säker på att det bara var några virusprickar egentligen men det är inte lätt det där "prick-universumet". Flört
    Flamman: GRATTIS i efterskott! {#emotions_dlg.flower}
    Ingis: STOR KRAM, jag vet precis hur det känns att jogga och känna sig som en elefant. Särskilt när man möter alla dess människor som joggar lite sådär som att det inte skulle vara några problem alls när jag själv ser ut som en tomat i ansiktet och flåsar som en galen ko. Jag har också försökt få pepp av min så snälla make men han har ett annat sätt att kommunicera. Men nu har jag börjat se det som att ibland räcker det faktiskt inte att vara snäll (för jag har liksom inte velat vara på honom för han är ju så utbota SNÄLL jämt) och att jag vill att han ska träna på att kunna uttrycka sig och förstå mig. Blivit lite bättre. Hur som - heja dig! Skulle kunna skriva en massa (sanna) klyschor som "den bästa träningen är den som blir av" osv. men vet inte om det hjälper just nu? Tungan ute
    Blommis: Ska hålla tummarna för din kyckling, tråkigt med den andra Rynkar på näsanOch KRYA till blompojken, så tråkigt för honom att det blev sådär, hoppas tiden flyger och han snart är tillbaka på banan.Nalle Det blev visst inget besök i sommar, blev lättare att vara hemma än jag trodde - kanske mycket tack vare vädret. Dottra är en riktigt badgalning så hon var glad så länge vi badade/hon badade några timmar om dagen så då var det plötsligt semester för maken också och då fick jag sällskap och hade en fantastisk avslutning på sommaren. Men jag kanske kan få komma och hälsa på i höst/vinter? Bara för att umgås liksom? Kanske utan dottern till och med FlörtSkrattande
    Maken har just varit på arbete utomlands i en vecka och bott på lyxhotell så då kan väl jag få lite ledigt för blommismys kan en tycka! Glad 

Här hos mig är det nya tider. Sist jag skrev här var jag lite fundersam över hur ni andra lyckades med att ta beslutet om fler barn. För mig behövdes det "bara" bättre sömn med dottern och bättre relation till maken så blev vi lite sugna igen... Så pooff är jag nu i chock över ett Plus  som förhoppningsvis blir Baby i början av juni...
    Är ju tidigt men vem ska man dela sådant här med om inte er?!
    Jag är superlycklig och skiträdd på samma gång över förlossningen (våga chansa på vaginalt  igen eller kejsarsnitt som är minst lika läskigt) och hur det ska gå med två barn när jag ibland helst bara vill gömma mig bakom sängen och inte komma ut när jag "bara" har ett.  

Åter till studierna. Som är svåra att fokusera på. Drömmer

• ingenjörsbruden
    andbeyond skrev 2013-10-08 11:56:37 följande:
    HEJ! 
    Jag är KASS på att hålla mig aktiv men nu ska jag ta me tusan ta ett nytt försök och inte vara en sån "Bofink" ;)
    Har läst tillbaka några veckor så here it goes:
    Klockarbol: SÅ HIMLA BRA med ekonomin! Det är ju så himla bra gjort! Kan inte vara lätt att liksom komma tillbaka men du klarar det ju galant! Sjukt imponerad! Solig
    Daa: Dina ungar är ju för underbara! Jag älskar också klädmärket ;) Tungt med höstblåsor och svinkoppor, M hade också något liknande förra året - vi blev aldrig på det klara om det var höstblådor, svinkoppor eller kanske t.o.m. extremt lindriga vattkoppor. Jag är ganska säker på att det bara var några virusprickar egentligen men det är inte lätt det där "prick-universumet". Flört
    Flamman: GRATTIS i efterskott! {#emotions_dlg.flower}
    Ingis: STOR KRAM, jag vet precis hur det känns att jogga och känna sig som en elefant. Särskilt när man möter alla dess människor som joggar lite sådär som att det inte skulle vara några problem alls när jag själv ser ut som en tomat i ansiktet och flåsar som en galen ko. Jag har också försökt få pepp av min så snälla make men han har ett annat sätt att kommunicera. Men nu har jag börjat se det som att ibland räcker det faktiskt inte att vara snäll (för jag har liksom inte velat vara på honom för han är ju så utbota SNÄLL jämt) och att jag vill att han ska träna på att kunna uttrycka sig och förstå mig. Blivit lite bättre. Hur som - heja dig! Skulle kunna skriva en massa (sanna) klyschor som "den bästa träningen är den som blir av" osv. men vet inte om det hjälper just nu? Tungan ute
    Blommis: Ska hålla tummarna för din kyckling, tråkigt med den andra Rynkar på näsanOch KRYA till blompojken, så tråkigt för honom att det blev sådär, hoppas tiden flyger och han snart är tillbaka på banan.Nalle Det blev visst inget besök i sommar, blev lättare att vara hemma än jag trodde - kanske mycket tack vare vädret. Dottra är en riktigt badgalning så hon var glad så länge vi badade/hon badade några timmar om dagen så då var det plötsligt semester för maken också och då fick jag sällskap och hade en fantastisk avslutning på sommaren. Men jag kanske kan få komma och hälsa på i höst/vinter? Bara för att umgås liksom? Kanske utan dottern till och med FlörtSkrattande
    Maken har just varit på arbete utomlands i en vecka och bott på lyxhotell så då kan väl jag få lite ledigt för blommismys kan en tycka! Glad 

Här hos mig är det nya tider. Sist jag skrev här var jag lite fundersam över hur ni andra lyckades med att ta beslutet om fler barn. För mig behövdes det "bara" bättre sömn med dottern och bättre relation till maken så blev vi lite sugna igen... Så pooff är jag nu i chock över ett Plus  som förhoppningsvis blir Baby i början av juni...
    Är ju tidigt men vem ska man dela sådant här med om inte er?!
    Jag är superlycklig och skiträdd på samma gång över förlossningen (våga chansa på vaginalt  igen eller kejsarsnitt som är minst lika läskigt) och hur det ska gå med två barn när jag ibland helst bara vill gömma mig bakom sängen och inte komma ut när jag "bara" har ett.  

Åter till studierna. Som är svåra att fokusera på. Drömmer
    Ah men Shit POMMEFRITE! GRATTIS GRATTIS GRATTIS!
    Guuuu va roligt med ett   Plus  !!!! Så ljuvligt med en liten bebis till! Hur långt blir det då mellan barnen?!

Jag är ibland.....ganska sällan.....men det händer......lite sugen på en bebis till.....men rätt ofta helt tvärsäker på att två räcker länge!

Än en gång GRATTIS!
  • Norrskensflamman

Kjell, så intressant det måste vara att åka till Jerusalem. Jag har länge velat åka dit, göra en kombo; 1 vecka temaresa till de bibliska platserna man hört talas så mycket om och en vecka sol och bad. 
    Blomman, ska vi...?

Idag åker min lillskrutta med lågstadiet till residensstaden med buss. Där ska de minsann gå på Teknikens Hus och få uppleva och lära sig en massa intressant. Hon har pratat om detta en vecka nu. De var där förra läsåret och hon tyckte det var jätteskoj. De ska visst få prova att gå ner och jobba i "gruvan"  

• Norrskensflamman

Andbeyond!!! Så kul att se dig här igen Och GRATTIS till + !!!
    Underbara nyheter. Hur många här i tråden går egentligen i väntans tider nu? Och hur i tid ligger ni?  

• Daa

Men vilka nyheter, Andbeyond! STORT grattis! Så spännande och roligt.
    Och jätteroligt att se dig här.

• Daa

Flamman: ååååh, teknikens hus! När är parvlarna nog gamla för att åka dit, tror du? *längtar*

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2013-10-09 08:17:20 följande:
    Kjell, så intressant det måste vara att åka till Jerusalem. Jag har länge velat åka dit, göra en kombo; 1 vecka temaresa till de bibliska platserna man hört talas så mycket om och en vecka sol och bad. 
    Blomman, ska vi...?
    Fresterska!

Men allvarligt, oj så roligt det hade varit!

Andbeyond-det är liiiite läskigt speciellt att jag stod i förnstret härhemma igår och tänkte på dig medan jag tittade på blommorna på din brudorkidé-som bara  blommar och blommar. Tänkte på dig och undrade hur din sommar egentligen blev och om vi kanske kunde få höra av dig igen i tråden-det var SÅ kul när du dök upp igen-sedan kollar jag tråden och då har du precis varit här!!! Jag nästan tänkte hit dig ju!!!
    andbeyond skrev 2013-10-08 11:56:37 följande:
    Men jag kanske kan få komma och hälsa på i höst/vinter? Bara för att umgås liksom? Kanske utan dottern till och med FlörtSkrattande
    Lysande idé! När kommer du!DrömmerJag är sjukskriven året ut så minst till dess är jag hemma heeeela tiden, och efter det lär jag väl "åtgärdas" på ett eller annat sätt, men knappast 8 timmar/dag utan slow start. Du är SÅ välkommen, med eller utan utombordare, inombordat barn anmodas följa med! Varmt grattis till Plus!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ingen mjölk till kaffet. Inget pålägg till mackorna...
    ..och för den delen heller inga mackor, när jag ser noga efter.

Jaha-det är då man får masa sig iväg till affären. -Kom nu hunden så går vi!

• andbeyond

Tack för alla Grattis Skrattande
    Det kommer bli 3 år och 2 månader mellan barnen som det verkar nu. Ganska läskigt känns det, mer än förra gången faktiskt då jag funderar mycket på hur M ska reagera och så...

Blommis: Ja du när kommer jag? Att det ska vara så himla mycket tentor och skräp här i kalendern *bläddrar fram å tebaka*. Kanske blir först i januari som det lättar upp :(, har "ledig helg" efter tentan den 16/1. Kanske kanske ska till Jönköping i slutet av november också, då kanske jag ska passa på att svänga förbi?

Om det blir något alls då jag REDAN har foglossningskänningar. Kom ju ganska sent i graviditeten förra gången men alltså har så ont i höft/ljumsken så jag vet inte vad. Kryckor i vecka 10 denna gång? ÅNGEST!
    Ringde MVC och bokade inte inskrivningssamtal och hon sa att det ibland kan komma mycket ont direkt när hormonerna flödar sen avta lite igen, jag hoppas verkligen att det är så.

Teknikens hus låter kul! Jag ser framemot att ta med M på naturhistoriska och Tom Tits i södertälje så småningom!

• passionsblomman

Idag är jag så full av tankar  att det känns som om jag ska implodera. Sent igårkväll läste jag ett mess från min svägerska. Alldeles för sent för att kunna ringa upp.
    De har separerat! Familjen vi tillbringat SÅ många av firanden, storhelger och dyrbart prioriterad tid med under de senaste femton åren, Blompojkens kusiner (tre st) och så mycket som kretsat runt dem, deras hus, knutpunkt och samlande faktor i familjen. Nu ska de inte vara en familj längre-och min svägerska och jag då? Vi som varit lite av bundsförvanter OCH också stått för mycket av allt praktiskt runt att träffandet verkligen blivit av-hur blir det med oss nu? Det är ju inte vi två som är bröder. Ska jag inte få ha kvar henne nu? Hon är en av dem jag pratat mest med under femton år.
    Och kusinerna-de är ju nästan vuxna, utom yngsta som är 11, får man knappt se röken av dem mer nu?
    ÅÅÅH! Jag känner mig uppriktigt skitledsen och världen liksom gungar till.
    Om DE av alla separerar-borde nästan inte vi gjort det för länge sedan då? Var det några jag faktiskt på allvar trodde skulle bli gamla tillsammans, så var det de.
    Nej, jag känner att jag inte går med på det här! "ni får ändra er, för jag står inte ut med det här", skulle jag rent känslomässigt vilja säga åt dem. Inte precis så rationellet eller realistiskt, jag vet. Men faktum kvarstår: en sådan sak innebär något inte bara för dem, utan för alla oss andra i omkringfamiljen. nu ändras saker. Radikalt. Och jag känner sorg och vill gråta. Och så vill jag prata med svägerskan och få veta mer om vad som egentligen hänt och vad som ledde till det här beslutet.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård