• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Hej alla!   *vinkar frenetiskt*

Här på min front är det nästan som vanligt. Chefan är knäpp och skall styra och ställa, men jag fick faktiskt en ovanligt hög löneförhöjning, märkligt! Söker och söker och söker andra jobb men det verkar alltid vara de nyvigda som får jobben. De är väl formbara och vill inte ha så mycket lön – iaf känns det så. Men nu söker jag kyrkoherdeutbildningen för fjärde gången el så och hoppas att bli antagen.

Var i stora staden Stockholm i mitten av månaden och såg Spök (vill adoptera Loa Falkmans 239-årige betjänt, han för läcker), satt på en uteservering och sippade vin med Olle Waller och passade på att fylla år, sisådär 50 st.

Solde går från klarhet till klarhet på alla utställningar. Var i Ljungbyhed för några veckor sedan, där hon blev BIS i två klasser, och så har hon blivit av med ytterligare en tand, vilket inte verkar bekomma henne ett dugg. Antagligen sväljer hon torrisarna…

Maken lider svårt av att vara pensionär. Han arbetar två timmar i veckan för veteranpoolen men det är för lite. Mest går han rastlöst runt på stan på dagarna. Vet inte riktigt vad jag skall göra av honom. Det är tur att vi har vårt gym så nära, men helst går han med mig, fast där är många bra pass på dagtid. Ja, ja.

....och så hittade jag post från stiftet i brevlådan när jag kom till jobbet idag - jag har - ta-da-ra-da-da - kommit in på kyrkoherdeutbildning som är på 15 poäng och skall avverkas under 4 x 3 tillfällen under 2014. Nu så kanske livet vänder!

...och bara med en snabb  genomögning så verkar Hvidis vara gravid och studera?
    Kan man få lite uppdatering, eller mycket?

Skall skärpa mig och försöka vara här så mycket det går  - och hu´r gick nu detta till att stilen blev så stor? Knorr!
  • Soldemor

...och det blev den tydligen inte  när jag postade - ha, jag är en hacker av stora mått! inte...

• passionsblomman

Hvidis, jag har försökt igen att maila på den adress jag har till dig. Du kan väl inboxa mig så jag kan se över om det är något tokigt med den adress jag har?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Hej September och Solde!!! Ja och alla andra förstås

September... mycket jobbigt du har och har haft omkring dig... Ta hand om dig vännen!

Solde; Så kuuuuuuul att du hittat tillbaka!! Duktiga fina kissen och GRATTIS till utbildningen och löneförhöjningen. Snart löser sig det där med jobbiten också ska du se

Hvidis, kram till livliga magen ♥ Håller tummarna att du fixar tentan också.

Ja Blomman, han ser ut som Musse Pigg eller nåt med de där stooooora öronen När han är pigg (!) har han såna där öron. När han är trött skrynklar han ihop dem och lägger dem platt mot huvudet.

Jo, körerna är väldigt roligt, både ger och tar energi. Gospelkören kan jag säga GER väldigt mycket energi. De övriga körerna både ger och tar. Det är så himla mycket repande så då blir jag trött. Men konserterna ger energi, mötena med "artisterna" och musikerna och nya låtar.

Blomman jag fick ditt mejl. Jag håller själv på och prånglar Ullmax just nu och får stödköpa till dotras fotbollslag så jag har fullt upp med det... Sedan brukar de slänga in Newbody till våren också... Pust.

Ikväll har vi faktiskt BF därhemma. Knoll o Tott är hos sin morbror med familj och leker med deras barnbarn. Idag har de bakat klådda med Fritids och sedan åkte de till morbror. Där ska de övernatta och imorgon ska de visst till badhuset. Fredag är vi lediga allihop. Jag och K måste till residensstaden och hämta hennes pass, för de kommer från ambassaden i Stockholm dit och hämtar/lämnar dokument. Funderar på att göra något skoj med barnen då när vi ändå är i "storstan". 
    Hoppas musikern också får ledigt så kan vi åka dit allihop och ha lite skoj.

Ikväll blir det mys.

• Soldemor

*vinkar till Flamman*

Saknat alla så här, men haft dåligt med engergi och i ganska stor mån tid också. Maken har sabbat hemmadatorn och än har vi inte fått tummarna loss att köpa ny. Fast jag lär ju behöva en när jag skall gå kursen, bra skäl nog att gå och titta på datorer kanske?

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-09-12 16:34:30 följande:
    . Sedan ska vi gratulera min ambo som fyller år idag. Han ska få ugnsstekta revbensspjäll m potatis och en god sallad, kall öl och sedan lite fika. Hej svejs!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Lite gulligt att du har en ambo vars födelsedagar ni firar (ambo - typ talarstolen man har i en kyrka där man läser texter och även prästen predikar från ibland)
    *ond och trött  prästtant som mycket väl förstår  men ändå inte kan låta bli att vara lite, lite elak*
  • start september

Tack PB för alla bra magtips! Jag har haft trög mage sedan förra barnet  men klarat mig med allmänt sunt förnuft och psylliumfröm på youghurt. Eftersom jag har lätt att få n typ av  hemorojder eller i alla fall sprickor (ledsen för detaljer) så är det viktigt att jag inte behöver kämpa för mycket. Graviditet, järntabletter i tre månader och sen att jag inte fått gå längre än till bilen en månad (sammandragningarna) gör det ju knepigt. Den dubbla dosen järntabletter varannan dag är ett minimum har de sagt, HBt ligger bara på 100 och det är ju inte så kul, så jag vågar inte låta bli. 

Läkaren sade rödbetor varje dag för att få ett jämnt fiberintag och det är ju gott så det provar jag gärna också.  Ska fråga om den medicin du nämner också. Lactulos ger bubblor absolut   Kanske funkar psylliumskalen bättre än de hela? Hm.

Sen visade det sig att det tydligen inte är fara på taket för förlossning idag just, men tappen är påverkad så ny kontroll om tre veckor. Är den mycket kortare så blir det vila sen. Inte kul - gillar mitt jobb och framför allt så är vila en enorm påfrestning för övriga familjen. Men blir det så är det inget att göra.

• start september

Och nu har jag lärt mig ett nytt ord - ambo. Aha.

Solder - grattis till löneförhöjning! Spännande med utbildning.

Hvidis - kul att se dig! Jag är också stor. Men du verkar må bra i övrigt vad jag kan läsa - så skönt! Du fortsätter med studierna fram till jul?

Flamman, gospelkör låter alldeles fantastiskt. Det är svårt det där med ge och ta energi.

• start september

Och Flamman- klokt att sitta och lyssna på alla helgons dag. Man behöver smälta.

Syrinx - stort lycka till på provspelningarna!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård