• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-01-13 09:50:16 följande:
    Ja det kanske kan vara värt en extra koffeindos. Massage ska jag be maken om nästa gång. Jag har en "huvudmassagespindel" som faktiskt lindrar litegrann.

Idag är huvudvärken faktiskt borta *peppar peppar* så idag mår jag bra igen.

Tack för tips och omtanke!
    Hoppas den håller sig borta ett bra tag nu.
  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-01-13 12:31:43 följande:
    Branchen är tuff. Många om få jobb. Men jag har sökt ett jobb jag vill ha. HOppas hoppas hoppas!
    Och jag söker runt med lampa för att hitta något, men inte lätt.
    Ja, just det! Det minns jag ju nu. Jag hoppas också!
  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-01-13 12:23:45 följande:
    Känns skit med tanke på hur han lyckas få till det när jag fyller. Men det går ju inte nu. Pengarna finns inte... och förra året var jag höggravid... ja han får min kärlek i alla fall.
    Gumman, det räcker och blir över, det är jag helt säker på!

När är det han fyller?
  • Fjällbruttan

Hej!

Har masat mig från sängen till soffan, via köksbordet och en stor kopp the med honung

Det är bättre idag men jag vilar medans maken är hemma (han jobbar kväll) så nu hör jag hur dammsugaren morrar och ungarna busar, och jag njuter!

Det gick förbi ett il igår som jag hängde på och nu är julgardinerna nerplockade och vårgardiner uppsatta..
    ser lite lätt vansinnigt ut med snön utanför med jag skiter i det eftersom jag är borta i sommar

• Fjällbruttan
    Ninnnis skrev 2011-01-13 11:57:48 följande:
    Tar mig friheten att kopiera inlägg från Lapinette i andra tråden:

"Sms från mugglan:
    Vi blir utskrivna idag och får äntligen komma hem. Ada och Beda har nu normala flöden båda två men vi får bereda oss på för tidig födsel enligt doktorn."

Åååååhhhh vad glad jag blir!!!  

Hurra, och heja små starka tvillingarna! Och deras starka mamma  
    Hurra hurra hurra hurra!!!!

Heja Ada och Beda och familjen Mugglan!!

Oh måtte A och B få bo kvar så länge som möjligt i mammas tvåa med kokvrå

Kramar och dansar runt av glädje!
  • lanovia 08

Daa börjar med en stor styrkekram.
    Din reaktion är fullt normal, nervärdera den inte brevid vad andra går igenom. Som andra som har ammat så kan jag också säga att jag känner igen mig. tårar när man inte räcker till.
    Ellens fjärde dygn upptäckte vi att hon inte gick upp tilräckligt i vikt och mina bröstvårtor blödde så jag önskade att jag aldrig mer skulle behöva amma - hon ville däremot hänga där dygnet runt.
    BB:s lösning på det var att amma det jag kunde/ville, men att därefter ge ersättning som tillägg. Jag kommer inte ihåg mängderna nu. Men det gjorde absolut att hon lugnade sig.
    Samtidigt som hon fick ersättning var jag tvungen att pumpa för att få igång produktionen. Tog inte många dar så klarade hon sig utmärkt på bara min mjölk.

Ett annat tips som jag fick från BVC var att inte låta henne amma för länge. Jag lät henne suga så länge hon ville utan att avbryta- och det kunde bli länge vill jag lova. Hon somnade, och vaknade snart därefter vrålhungrig och arg. Vet att jag en dag satt och ammade precis hela dagen utan avbrott. Tårarna sprutade.
    BVC sa att hon skulle få amma högst 30 min, därefter är hon bara trött, somnar och ligger mer och bara snuttar utan att få i sig något.

Delar med mig av mina erfarenheter för att du KANSKE skall hitta något däri som funkar för er, jag hade ju bara ett barn så går ju inte jämföra helt.
    Men framförallt tycker jag du skall göra som de andra sagt och ringa amningshjälpen. De skall vara bra vad jag har hört från andra.

• lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-01-13 12:47:14 följande:
    Gumman, det räcker och blir över, det är jag helt säker på!

När är det han fyller?
    Lördag. Så han får middag imorgon kväll, Lördag skall vi till hans päron.
  • Fjällbruttan

Daa, Blommans tips på mat är guld!!

Enda jag kan komplettera med är omeletter, man kan alltid vräka på skinka eller kräftstjärtar och massa grönt för proteiner är också viktigt, och det finns det ju i nutrilett

Eller kokta ägg, går att ha på macka, i sallader eller med tonfisk på macka

Och du får gärna ringa, jag har bara lite ont, jag är inte hes så käften går som vanligt

Underbart att höra att skruttarna växer och ert teamwork verkar förträffligt!

Operation Biffa Bebis, vilket underbart namn!!

• lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-01-13 12:45:07 följande:
    Ja, just det! Det minns jag ju nu. Jag hoppas också!
    Tack.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård