• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Har inte hunnit mer än läsa de sista inläggen här så jag vet inte vad jag borde kommentera.
    Blommis behöver säkert en stor kram och Flamman också. Så det får ni! BAMSEKRAM!!!

Och alla andra som behöver får också det.

Fru sy förresten läste någon dag att din tapp hållt sig oförändrad. Hurra vad bra. fortsätt nu som du börjat, ta det lugnt.

• lanovia 08

Bruttan, vi har suttit och gogglat lite på floaties nu. Vart har du köpt din/dina? vi hittar något som verkar vara det du menar för typ 200kr. Är det typ vad man får räkna med att det kostar eller?

• Aleta

*Vinkar lite trött* Har ont i huvudet ikväll.
    Kram på er.
    Jag har köpt en ny baddräkt idag, svart, med lite ben. Döljer lite fläsk och man slipper bry sig om ansningen.

• Klockarbol

*Vinkar till Lanovia och alla andra*

Nu får jag bestämt rodna lite för jag har helt enkelt inte tänkt på att presentera mig här! Skäms

Har ju mest smygit i kulisserna förut och ber om ursäkt för min oartighet när jag nu klev ur kulissen! Självklart ska jag ju presentera mig!

Jag är lite över 40 år gammal, ursprungligen från huvudstaden men efter en mindre turne hamnade jag i en by i mälardalsregionen.
    Utbildad djurvårdare utanför animalieproduktionen från början och arbetar idag, efter en inte speciellt krokig men ganska lång resa, med bl.a kartdatabas och annat smått & gott. Är anställd av Svenska kyrkan och arbetar inom kyrkogårds- och begravningsverksamhet.

Fram till jag fick värk i handleder och händer för dryga året sedan var mina passioner hantverk, (mest mjuka men har fipplat lite med näver också. Symaskinen och jag har däremot aldrig tyckt om varandra)  trädgård och skogen (med fokus på sån't man kan stoppa i burkar och frys).
    Nu är jag mest vilsen passionsmässigt sett och saknar något otroligt mycket mycket det vilsamma och kreativa i livet.

Jag har 2 döttrar, den Äldsta har nyss fyllt 19 och den Yngsta fyller snart 9. Älskar dom högre än livet självt men tycker inte alltid om dom

I höstas gifte jag mig med min sambo sedan mer än 20 år och 4 november kollapsade mitt liv, det liv som jag trodde att jag hade.

Så just nu är jag ganska trasig, ordentligt förvirrad och ohyggligt sårad och arg.

Låter sunt och stabilt va? Skäms

Det jag fastnade för både i den här tråden och i min "stamtråd" är känslan av genuin omtanke och uppriktighet. Och alla er fantastiska kvinnor, självklart inte förglömma mannen i den här tråden, som jag får äran att möta.

Vet inte om det är relevant i den här tråden men jag har skostorlek 38 (39 i gummistövlar och av nån anledning 37 i pumps) och jag älskar all slags choklad som är ljusare än 40% - den mörka chokladen ger mig prompt stygga migränanfall. Samma lika gäller rödvin, lagrad ost och fransk löksoppa... Men det kan jag glatt leva utan

Nu ska jag sopa ihop spillrorna av mig efter den här kvällen och hälla dom i ett hörn i sällskap med en god bok.

• dfk

Lanovia och klockarbol, tack för omtanken!Hjärta Jo jag har ju känt en längre tid att det här inte är hållbart i längden! Jag har börjat titta mig omkring efter andra arbeten,det ska också matcha mitt andra jobb. Jag har numer 50% på ena arbetet och 50% på andra arbetet. Jag inväntar rätt läge bara, och då tackar jag för mig!
    Som du säger klockarbol är det inte värt att bli sjuk pga sitt arbete!

Klockarbol, Vilken trevlig presentation! Det som var tråkigt att höra var att ditt liv har kollapsatRynkar på näsan
    Det låter väldigt ledsamt! Stor kram

• Fru Bygg

Hej hej! *vinkar till alla*
    Ledsen att jag inte har svarat på era inlägg. Jag har helt enkelt inte haft tid att sitta vid datorn. Det är full fart igen på jobbet och eftersom vi har varit lite sjuka så ligger jag låååångt efter. Tur (och lite deppigt) att man börjat jobba heltid igen.

Jag försöker titta in och läsa lite när jag har tid, men har varit dålig på det.
    Vill skicka en STOR kram till flamman!

Lanovia, såg ditt inlägg om dagis. E går på ett montessoridagis och nu har hon visserligen bara varit där på inskolning i två veckor, men vi är supernöjda. Sen vågar jag inte svara på om det är personalen och stämningen eller om det är montessoriverksamheten, men när vi fick en rundvisning i våras så pratade de en hel del om den delen. Så länge barnen har roligt på dagis, så ser vi bara det som en stor fördel att de får lära sig lite också.
    Oj, vad mitt svar blev rörigt, men hoppas du förstår ngt ändå!

Ninnnis, spännande med RUL. Hur känns allt? Några graviditetssympton eller har det varit lugnt. Syns magen ngt ännu?

Hvidis, du måste ju verkligen se till att få en tid tidigare för sjukskrivning. Du och lillen i magen är ju det viktigaste! Ta det lugnt och ta hand om dig!

Ingis, skönt att det går så bra för Busan på dagis. E ska vara sin sista dag på inskolningen imorgon, sen är det heltid som gäller! Spännande! Men E trivs toppenbra på dagis, så det är skoj!

Muggles, vad skönt att allt gått bra med operationen! Har hållit tummarna för er!

Fru Sy, skönt att tappen är oförändrad. Passa nu på att vila ordentligt, så Orvar stannar så länge som möjligt i magen.

Nu har jag glömt allt annat som jag skulle kommenterar. Ni vet att jag tänker på er alla!
    Massor med kramar till alla som vill ha!

• Ninnnis

Klockarbol, tack för presentationen! Jag gillar ditt sätt att uttrycka dig på, liksom allvarligt och humoristiskt på samma gång. Jag tror faktiskt inte jag har hälsat på dig ordentligt? Jag är ju en trogen smygläsare av den andra tråden, så jag har följt dig där.

Jag har tänkt mycket på dig och den fruktansvärda situation du har hamnat i. Jag har dock inte velat "hoppa in" och kommentera, det kändes inte rätt. Finns det någon räddning, tror du? Eller har det satt för djupa sår i själ och hjärta för att kunna repareras? Att du dessutom plågas av din ledvärk känns liksom inte rättvist...

I den här tråden är vi inte så intressarade av skostorlek och favoritchoklad. Man behöver faktiskt inte ens ha varken skor eller favoritchoklad  

• Soldemor

Vinkar till alla och säger välkommen till Klockarbol, fin presentation!

Idag arbetar jag med söndagens gudstjänst (har stängt av den eländes byggfläkten!). Har skön träningsvärk efter gårdagens step-pass. Idag blir det förhoppningsvis natt-aerobic (börjar 20.15).

• lanovia 08

Klockarbol tack för en trevlig presentation. Mindre kul att höra att ditt liv kollapsat? Är det maken det blivit problem med? (och detta behöver du inte alls svara på om du inte vill).

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård