• Syrinx

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Norrskensflamman skrev 2012-07-19 11:29:45 följande:

Hade en urmysig kväll med mina tjejkusiner igår. Så god mat så jag dreglar fortfarande. Vad sägs om Löjromstoast med rödlök och citruscrème till förrätt och Gremolatakyckling med potatisgnocci, och en massa härliga grönsaker till och en syrlig, typ youghurtsås till varmrätt?

Kaffe o efterätt blev det hemma hos mig med supergod Carte d'Or mascarponeglass med björnbär o hallon.

*dreglar* Oh så gott det låter! Vad härligt att ni har som tradition att träffas, tjejkusinerna. Jag tycker alltid det känns speciellt att träffa mina kusiner, även om vi inte alla har så mycket kontakt på egen hand. Men det känns som att där är ett speciellt band som är något annat än "bara" vänskap. Väldigt flummigt och förmodligen bara inbillning, men det känns så iallafall!

Underbart att läsa om hur ni håller på och flytta in musikern! Glas och porslin brukar det alltid bli väldigt mycket av. Vi har, trots väldigt få flyttar och bara dryga fem år tillsammans, behövt sortera ut ett par gånger redan. Det finns liksom inte så mycket plats i skåpen...
  • Syrinx

Lanovia, det låter verkligen kul med mycket tid med din bror och familj! Det är ju inte konstigt att det blir mycket konflikter periodvis bland såväl syskon som kusiner. Jag kan fortfarande komma ihåg flera konflikter med mina kusiner, men också just den här speciella känslan av att vara som syskon fast ändå inte riktigt, och att ha massor av kul (mellan bråken )!

Så jobbigt med så mycket dålig sömn! Hoppas att det fortsätter att hålla sig på det bättre planet nu när A inte äter medicin. 

• Syrinx

Här kommer nu en bra grej och en dålig grej: 

Det dåliga först, eftersom det alltid är trevligare att sluta positivt. 
    En av mina allra äldsta vänner, som också var en av tärnorna på vårt bröllop, slutade helt höra av sig efter bröllopet och när jag äntligen fick tag på henne en månad senare ville hon att vi skulle ha en paus i vår vänskap. En paus. Jag trodde inte man hade pauser i vuxna vänskapsrelationer. Självklart kan det bölja naturligt upp och ner hur nära varandra man är, men att någon väljer att klippa av helt och bestämma att nu ska vi inte höras förrän jag har tänkt? 

Hon tyckte hur som helst att vi bara hördes på mina "villkor" och att jag var för dålig på att svara på sms. - Jag är hemskt dålig på att svara på sms, tyvärr, till precis varenda en av vänner och familj. Ofta glömmer jag mobilen i väskan, ofta läser jag sms medan jag övar för att se om det är något akut (är det inget akut tänker jag att jag svarar när jag har övningspaus, vilket jag sedan ofta glömmer bort), ofta hittar jag sms som är över en vecka gamla som jag har glömt att svara på. Jag försöker verkligen bli bättre, men så bra som mina småsystrar är på att svara på sms kommer jag aldrig bli - de har ju mobilen med sig jämt och svarar inom en minut, även på sms som inte behöver svaras på!
    Att vi skulle höras på mina villkor är väl precis hur det är - lika mycket som att vi också hörs på hennes villkor. Jobbar hon hela dagarna under veckorna är det ju ingen idé att jag ringer, och ringer jag för sent på kvällen orkar hon inte prata. För henne blir det för sent redan efter halv nio, vilket är en tid som jag oftast fortfarande övar på.  Skulle det då vara bara på mina villkor för att jag inte har möjlighet att svara när hon ringer vid halv sju på kvällen? Eller för att jag har en av mina mest jobbfyllda helger, utan någon som helst ledig tid, på hela våren, just den helgen som hon för ovanlighetens skull inte har något inplanerat och därför försöker ringa flera gånger. En annan helg är det precis tvärtom, men det räknas tydligen fortfarande som att vi bara hörs på mina villkor? 

Alltså, förlåt för den här svadan, men jag förstår verkligen inte. Nu vill hon inte höra något av mig alls förrän hon har tänkt klart, vad det nu innebär, och då kommer hon ringa upp och ska allt vara som vanligt då? Den här pausen är något hon funderat på hela våren, och ändå säger hon ingenting. Kommer på bröllopet och står vid min sida som tärna (brudfölje hade vi för att vi ville ha våra närmaste vänner sedan många år bredvid oss även på bröllopsdagen, inte för att det skulle se snyggt ut eller matcha eller något annat trams), för att direkt efter bara klippa av och vilja ha en paus. Jag tycker att det känns så oärligt att inte säga något alls, komma på vårt bröllop och låtsas att man är den där närmaste vännen utan att det faktiskt är så. 

Det känns som att det nog blir ganska svårt att kunna reparera den vänskapen vi faktiskt har haft, om hon nu skulle vilja det. Hur ska man kunna känna förtroende för en vän som så tydligt har klippt av en? 

MEN det positiva som jag är väldigt glad för just nu är operan! En viss Syrinx får massor av beröm från både dirigent och kollegor. Att flöjtkollegan råkar vara en av de främsta i en av orkestrarna här i staden och tycker att det är "verkligen är ett nöje" att spela med mig, gör ju att chanserna för mer jobb till hösten ökar markant! Hurra! En mängd duktiga musiker i orkestern, maken och jag är de klart minst rutinerade och etablerade. Roligt att allt funkar så bra då - ju mer man bygger upp sitt förtroendekapital, desto större chans att de vågar prova en på de stora institutionerna. 

Två föreställningar kvar, imorgon och på lördag, då jag ska njuuuta av att få spela fantastisk musik med fantastiska musiker! Solig 

• Syrinx

*kikar in och vinkar glatt* Hej på er alla! Oj, vad fullt upp det har varit ett tag för mig - härligt!, men nu har jag massor av sidor att läsa ikapp på här. Har tänkt en massa på er allihopa iallafall! Hjärta 

Ingis, nej, vad trist! Bedrövligt att det inte finns plats. Jag har läst om det i tidningen ganska mycket, ibland undrar man ju verkligen hur styrande politiker tänker. Håller tummarna för att allt ska gå bra på tisdag, om det inte drar igång nu i helgen av skogspromenader alltså.

Hvidis, fy för existenskriser! KRAM och hoppas det reder ut sig i tankebanorna snart!

Ninnis, vad spännande med RUL om två veckor. Men bort med huvudvärken! *räcker fram en stor kopp thé med honung, en skål med choklad och ett par alvedon* 

Blomman, det låter ju superhäftigt, det där BioBlitz! (Fast namnet är ärligt talat lite knepigt för mig...) Vilken bra grej! Heja med all matlagningen! Tappad mat är verkligen, verkligen trist - hoppas du fick tid att göra en ny lasagne. 

Daa, så jobbigt med bakslag i inskolningen och trist att det sammanfaller med sjuk make. Hoppas att det bara var tillfälligt och att det flyter på bra snart igen!

Flamman, oj, det låter väldigt dramatiskt! Usch! Skickar en stor, varm kram! {#emotions_dlg.flower}  

Fru E, hur går det för dig? Hur långt gången är du nu? Så spännande med alla kommande trådbebisar!!!

I'm yours och Solde, oh, Vasakonditoriet har jag varit på många gånger. Min huvudsakliga uppväxtstad, minsann, men det kan (tack och lov) inte höras.   

• Syrinx
    Klockarbol skrev 2012-09-07 11:44:52 följande:
    Hwidis och Solde - håller alla tummar jag har för att det ska ordna sig på jobbfronten för er bägge! Man ska min själ inte behöva må dåligt över att gå till jobbet...
    Enig!!! 
  • Syrinx

Förutom en sanslöst fullsmockad augusti (och sommar i stort, faktiskt - men maken och jag lyckades ta fem semesterdagar lördag-onsdag mitt i augusti där vi bara njööööt av att gå promenader, äta god mat och ligga på soffan), så har det varit tre dagar med feber här. Så blir det om man har feberkänningar och slarvar med sömn... Nu är jag iallafall ganska pigg, så imorgon tror jag att jag är helt på benen igen! 

Mycket stickning har det också blivit i övningspauser, på tåg till rep och konserter och på kvällarna i soffan. Ibland är det så skönt med något där man ser ett konkret resultat och faktiskt blir färdig med - till skillnad från övningen.

På jobbfronten intet nytt direkt, men väldigt, väldigt mycket positivt från många håll efter sommarens jobb. Hurra! Jag hoppas, och TROR, att det kommer kunna leda till en del nytt! Det känns SÅ skönt och SÅ fantastiskt att vingarna faktiskt bär nu. Måtte inte vinden mojna! 
    Maken har kontrakt hela september ut i en av orkestrarna här, jättekul! Denna vecka har det blivit otroligt långa arbetsdagar för honom, med ett långt och väldigt svårt program till torsdagskonserten, ett nytt program till lördagslunchkonserten (alltså idag) och så modernt program i veckan som kommer. Mycket övning för att lära sig allt - hans stämma spelar verkligen hela tiden.  När han är färdig nu för kvällen ska vi laga en av favoriträtterna - linssoppa med kanel och smör. Mums! 

Hoppas ni alla får en mysig lördagkväll! 

• Syrinx

Här kommer ett till GRATTIS till stora lilla Bellabus! Och heja, heja och massor av lycka till idag, Ingis!!! Jag hjälper gärna till med Hvidis igångtryckningar! Det finns mycket chili i min kyl, jag kan laga en superstark chiligryta så tar det nog fart. KRAM! Krya på K idag! När man har hosta är det jättebra att äta mycket glass... och gott dessutom! Jag känner mig helt pigg och feberfri idag, skönt. Ska ta det så lugnt jag kan ändå, så det inte smyger sig tillbaka. Några varv på stickningen i lite mer frekventa övningspauser är nog min plan. Hur gick det i helgen med BioBlitz, Blomman?

• Syrinx
    Ninnnis skrev 2012-09-10 09:47:01 följande:
    Eller det kanske redan har hänt något, Ingis??
    Ja?!

Och ps, mitt förra inlägg skrev jag från telefonen - den åt upp alla mina radbrytningar! Så kasst!

Ninnis, åh, puss på stora As lilla panna!  
  • Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-09-09 19:57:10 följande:
    Vet ni, idag kände jag extra starkt att det är ta mig fan en ynnest att få bo där jag bor; där en av våra Nationalälvar möter havet. Vi har både och; både en fritt strömmande älv och ett härligt hav. Och skooooog. Hur mycket som helst. Och berg o dalar o ängar. Även om det är rätt platt just här vid kusten, så har vi berg o fjäll inte alltför långt bort.
    Tack gode Gud för att mina barn får växa upp här.
    Underbart! Hjärta
  • Syrinx

*läser tillbaka några sidor till* Men Leksi! Förlåt, jag missade ju helt! GRATTIS till liten i magen!!! SoligSkålHjärta Vad underbart!!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård