muggles skrev 2010-12-22 11:42:39 följande:
Ninnnis: Snaily i vår granntråd fick precis som du dåliga siffror på KUB, beroende på blodprovet. Hon har också gjort ivf. Hon bestämde sig för att inte göra FVP och hon födde en frisk flicka för en vecka sedan.
jag har liksom du googlat en del inför vårt KUB (jag är ju nästan 40 år så åldersrisken för mig var ganska hög) och hittade massor med artiklar som bekräftar det du redan vet; vid ivf kan man få konstiga blodprovssvar som inte behöver betyda ngt. De har försökt göra kompensation för detta i sina dataprogram som räknar ut siffrorna men det verkar som om konstiga resultat är lite stokastiska så det är tydligen svårt att kompensera för detta.
Vi bestämde oss innan KUB för att gå väldigt mycket på vad NUPP visade. Vi har ju gjort NUPP en gång tidigare och fått en frisk flicka och vi fick samma värden nu som då (dvs lika fina värden på nackspalt mm). Mitt råd är att gå på vad NUPP visade.
Vår "KUB-sköterska" sa att nackspalten är den starkaste indikatorn tillsammans med näsbenet. En enda gång av 7000 prov syntes inget på NUPP utan resultatet blev ett Downs-barn trots att inget syntes på NUPP. 1/7000 alltså...
Tänk på att siffrorna i sig inte säger ngt alls. Även om du hade fått 1/19000 så hade du kunnat vara den där enda av de 19 000 som fick ett Downsbarn.
Jag skulle gått på NUPP-resultatet om jag var du.
Kram på dig!!!
Detta inlägget visade jag för maken. Det stärkte vad jag tidigare sagt till honom och han tyckte det var klokt skrivet. Det var nog där någonstans han började lita på min övertygelse
TACK Muggles! Kram på dig