• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2011-01-30 20:53:05 följande:
    Precis min åsikt! (tänkte svara på ditt mess men skriver här istället)

Enda trösten är att Danmark inte heller vann Demon
    HAHAAAAAAAAAAAA jag undrade just ifall du nog helst inte såg att de gick och tog guld så de kan tracka dig imorgon på jobbet...

Men ÅH vad de offrade sig och hade ONT och slet och kämpade de arma pojkarna! Jag fick tårar i ögonen själv när jag såg hur ont Doder och Kjellkvist hade. Och Carlén som inte ens kunde hoppa upp vid skotten. Heder åt kämpainsatsen! Jag tror vi kommer att få anledning att fira stort framöver med det där landslaget!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

KRAM Bruttan och krya på ryggen! HUGA för ryggskott! Det har jag haft flera ggr senaste åren. It SUCKS! Försök gå omkring så gott det går. Fast det vet du väl redan att man ska.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Börjar med att trösta Fjällbruttan med att du inte alls behöver känna dig gammal för att du fått ryggskott - jag fick mitt första strax efter att jag hade fyllt 14...

Naprapat är en synnerligen god idé, håller tummarna hårt för att du hittar nån och får en akuttid. Familjemedlemmar som skrattar när man hasar runt som en vinkelhake får man kasta blöta disktrasor på. Det är tillåtet

I dag harvade jag och Äldsta iväg med Yngsta till veckans ridlektion (skitskaftet jobbade sent), ett riktigt teamwork är slika projekt. Jag kör och pekar och visar Äldsta vilka tåtar och remmar det ska meckas med. Äldsta meckar med tåtar och remmar och svär över brutna naglar. Yngsta pratar oavbrutet.
    Typiskt teamwork

Dagens ridlektion var smått kaotisk.
    Skulle ha varit uteridning men små hästar i djup snö funkar inget vidare och det är pruttråkigt att skava runt runt på gårdsplanen. Så uppvärmingen skedde ute och sedan avslutades lektionen inne med gångarter.

En pappa till något av barnen i Yngstas ridgrupp visade prov på enastående hål i huvudet i dag.
    Han står med ryggen mot dörren som går från läktaren in på ridbanan och pratar med någon annan förälder. Tydligen var han på väg in på ridbanan under pågående lektion för hupp som det är så trycker han upp dörren med ryggen.
    Rakt i ansiktet på en av ponnyerna...
    Som givetvis blir aprädd - skriker puma och mord i högan sky - och börjar skena.

Summa summarum:

- Yngstas ponny stegrar sig för att sedan promt bocka av Yngsta som landar på ansiktet i sanden.

- 2 av 5 småhästar skenar som besatta varpå båda barnen ramlar av. Den ena hann jag inte se när den damp i backen, den andra fastnar med foten i stigbygeln (det är därför även små barn ska ha vettig skor när de rider och inte snowjogging...), slungas in under hästen, blir översprungen och får hjälmen avsparkad... Det visade sig efteråt att mamman hade lossat på remmarna på lånehjälmen för att "det inte skulle sitta så hårt" på hennes barn...

- 1 ponny springer mycket fort men hindras från att börja skena av kvicktänkt förälder (tur ändå att det är små hästar!)

- 1 ponny tittar förvånat på (stallets segpropp)

Sån't här händer visserligen blixtsnabbt men jag hinner se hela händelseförloppet ovan innan jag får pappskaftet till pappa att FLYTTA SIG UR DÖRRHÅLET så vi andra föräldrar kunde komma in för att sopa av små barn och fånga ponnyer...

Det stackars barnet som hamnade under sin häst skrek i högan sky, trodde på fullt allvar att hon gjort sig riktigt illa ett tag men förutom huvudvärk och ont i foten som fastnade så verkar det ha gått bra tack och lov.

Barnet som satt kvar på hästen som stått still hela tiden ville åka hem (!)

Yngsta fick sand i ögat och var upprörd en stund tills hon lyckats blinka ur all sand och fått tårarna torkade. Lite småskakig var hon allt men inte värre än att hon traskade fram till mamman till barnet som blev översprungen och förkunnade på ett utpräglat lillgammalt sätt att  - "Man ska ha säkerhetsväst på barnen när dom rider, TÄNK om hon hade blivit trampad!!!!"

Sen fick hon byta häst med den flickan så alla vågade sitta upp igen och lektionen avslutades i lugn och ro med alla ponnysar i grimskaft med vidhängande förälder el dyl.

Hästar är ju som bekant flyktdjur och på vår ridskola ingår obligatorisk föräldrautbildning för att vi föräldrar inte ska orsaka olyckor genom okunskap. Antar att just den pappan funderade över något annat när de gick igenom ridhusvett?

Om ni kan ana så vansinnigt stolt min lilla höna är över att hon "Minsann suttit kvar på en häst som stegrade sig!!!!"
    Vi hindrade henne dock från att inga mormor och farmor för att skryta om bedriften

I övrigt suger livet ganska fett. Jag jobbar hårt (mycket hårt) på att hitta vila i små händelser och stunder, att orka se det som finns runt omkring mig. Som tex kalabalik i ridhuset.

Eller duvhöken jag såg i går när jag var ute och rökte. En ung duvhök (tror jag iaf den var ganska brunaktig) som kom farande från höger och misslyckades kapitalt med att ta sig en talgoxe i syrenhäcken. Efter kraschlandningen i syrenhäcken satte den sig på gungställningen 3 meter ifrån mig och putsade på sin självkänsla.
    Där satt den i flera minuter innan det körde förbi en bil.
    Vackert och rent magiskt  Solig

Nattinatt

• dfk

Heloise, Hejja Elise!!

Bruttan, åh så hemskt med ryggskott! Hoppas att du snart får lindring.

Klockarbol, Tänk vad som kan hända på minde än en minut.... Så läskigt. Tur att barnen klarade sig så pass ändå!

• dfk

Flamman, Bra att du hade mys med vänninan och trevligt utan maken!! Härligt med lite vårnya och fina kläder. Klart du ska ha det!

• Norrskensflamman

Nu har jag ungarna försökt ringa och sms:a sin pappa igår hela kvällen och på  morgonen. Akut pappasjuka. Lillan gråter i högan sky efter honom. Förutom att han hörde av sig vid 18-tiden och skulle gå på bio och sedan sova, för att stiga upp och åka hemåt vid 8-tiden idag, så har han inte brytt sig om att svara varken på telefonsamtal eller sms. Undrar med vad/vem han är upptagen???? Slamkryparhelvetet har väl rest till honom och underhåller honom. Han nekade förstås när jag frågade. Men tror ni jag litar på han över huvud taget. Vad han än säger som kommer jag för all framtid förutsätta att han ljuger.
    JÄVLA ASSHOLE, GLOBALPUCKO, EGOIST, KUKSKALLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Norrskensflamman

Klockarbol !!! Vilken hästhistoria! Som gammal hästtjej tillika fd hästägare så vet jag hur skygga hästar är och flyktbenägna SAMT att de är flockdjur så skenar en så skenar oftas alla.
    Det där hade kunnat gå riktigt illa!
    Var det nån som sa åt puckopappan?

Kram till dig från en annan som också har ett liv som suger fett just nu

• Ninnnis

Klockarbol, ! Vilken tur att det gick bra trots allt. I övrigt skickar jag en stor KRAM för att du orkar kämpa på. *KRAM*

Flamman, (väljer smiley istället för ord för att undvika tt väcka anstöt)

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-01-30 20:57:45 följande:
    HAHAAAAAAAAAAAA jag undrade just ifall du nog helst inte såg att de gick och tog guld så de kan tracka dig imorgon på jobbet...

Men ÅH vad de offrade sig och hade ONT och slet och kämpade de arma pojkarna! Jag fick tårar i ögonen själv när jag såg hur ont Doder och Kjellkvist hade. Och Carlén som inte ens kunde hoppa upp vid skotten. Heder åt kämpainsatsen! Jag tror vi kommer att få anledning att fira stort framöver med det där landslaget!
    Exakt

Ja, vilka kämpar de är! Trots skador både här och där. De var så himla värda en medalj.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård