• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Nu har jag pratat med honom. Han har sovit ut inför bilresan hem. Men som sagt, nuförtiden vet jag inte vad som är sant och inte. Och jag orkar inte bry mig nämnvärt i nuläget.

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-01-31 11:24:56 följande:
    Nu har jag pratat med honom. Han har sovit ut inför bilresan hem. Men som sagt, nuförtiden vet jag inte vad som är sant och inte. Och jag orkar inte bry mig nämnvärt i nuläget.
    Det föratår jag definitivt. När kommer han hem?
  • passionsblomman

Klockarbol, "man ska ha skyddsväst när man rider, så det så!" HAHA! Underbart-och typiskt sådant jag sa till folk redan som barn. Hejja lilltjejen!
    Och resten av historien är ju bara
    Förutom fågelberättelsen, som är magisk. I know! man fick sig sina sådana stunder medan man bodde i skogen.

Flamman, tänk om han kunde fatta hur ont i hjärtat barnen har! Vad tror han att han uppnår liksom. Sedan ska det heta att DU vänt dem emot honom. Tycker han jobbar rätt bra på den biten helt själv.

Ninnis,

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Här håller sonen på och betar av den där barnkokboken han fick av ig i julklapp.
    Igår kokade han ägg och gjorde äggmacka till sin far och sig själv. (jag avstod stoiskt trots att äggmacka är bland favoriterna)
    Idag har han gjort fruktsallad så vi sitter och äter den nu.
    Naturligtvis har vi gjort sådant ihop förr, men nu är grejen att han ska göra alla moment helt själv och läsa på receptet.
    "Hittills har alla mina försök lyckats mamma, sockerkaka, äggmacka och fruktsallad"
    Han är jättestolt och nöjd med sig själv.

(Om ni undrar vad han gör hemma, så är han sjuk. Har haft feber hela helgen och halsen gör ont. Då måste man vara hemma från skolan)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Blommis, vad duktig han är, Fin-sonen! Min lillasyster hade också en barnkokbok när hon var liten och det väckte verkligen hennes intresse för att laga mat, baka etc. Hon lagar fortfarande en del recept från den boken

• Ninnnis

Ikväll ska jag träna ett nytt pass, Dans Fuego. Jag har alltid varit mer för styrka och kondition än dans och koordination, så vi får väl se hur det går... Väninnan ville gärna testa så jag hänger på. Jag hoppas att alla har så fullt upp med att hålla koll på sina egna arnar och ben att ingen ser mig flaxa

• Im yours

Flamman; Grattis till reafynden. Det är du verkligen värd min vän. Jag skrev ett långt mail till dig, men så plopp var det borta:( Har du lust så inboxa gärna mig din mailadress. Kram 

Heloise; Kopierade in den fina och tänkvärda dikten i min blogg. Kul att höra om lilla Elizas framsteg. Kramar.

Alla ni andra Kramar i massor.

• Norrskensflamman

Fina Blommispojken. Hoppas han kryar på sig.

MIn T grät i går kväll och sa att denna gång vill inte ha några presenter alls när pappa kommer hem. "Det viktigaste för mig är min familj och att vi alla ska vara tillsammans. Jag vill aldrig mer ha presenter om vi bara kan fortsätta bo tillsammans" grät hon helt tröstlöst
    Vad svarar man?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård