• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-02-08 11:05:32 följande:
    Bruttan länkade någonstans.. Var det på FB? Eller var det här? Jo, FB:  www.minus56.se
    Åhh vad söta. Skickar vidare den länken till henne.
  • Fru sy
    lanovia 08 skrev 2011-02-08 11:08:05 följande:

Tja, vill du sy en kan du ju köra på alternativ så länge. Du kan ju till exempel ta en vanlig ryggsäck och lägga barngrejerna i. Men du skall def ha ett alternativ redo, för när han väl är född så blir det ganska snabbt turer utanför huset, tillbaka till bb, besök på BVC etc. Och man vet aldrig när en liten skiter eller spyr.

Men jag skulle nog köpa en om jag var du. Första tiden går mycket energi åt till återhämtning, amning, sömn etc. Kan vara skönt att inte känna att du MÅSTE sy.

Låter klokt. Borde nog bli så. Jag skulle iofs kunna tänka mig att köpa en blå nu först och sen en svart när vi byter del... men då får nog mannen krupp på mig
  • Fru sy

Hvidis: Hur är det med dig nu? Skönt för kroppen att vara hemma och ta det lite lugnare kan jag tänka mig?

• Hvidbrud

Har försökt att hitta mönstret till skötväskan jag sydde till E, men det är pust väck!
    Det är iallafall en kombinerad skötväska/skötbädd som man kan hänga på vagnen. Den har fickor på sidorna av skötbädden med plats för extrakläder, blöjor och tvättservetter (och en liten leksak..) Jag sydde den i vattenavvisande tyg, vadderad och med ett plastat velourstycke på bädden, som man kan ta av och tvätta eller byta ut.
    Den har varit ovärderlig och är det fortfarande, men inte i samma utsträckning. Det finns så många läskiga skötbord ute i världen (tåg, köpcentra ect ect ) där man måste byta på sitt barn och då var det så skönt att kunna ta upp väskan, öppna den och hela hennes egna värld rymdes liksom där inne... Och nu är mönstret borta... Nåja.

• Hvidbrud

Tack det är bra! Tänkte ta en lite blund innan jag ska hemta på dagis. Det blåste så mycket inatt att jag och e låg sömnlösa halva natten. Två gnälliga är inte bra, så om jag sover lite får jag mer tålamod.
    Tålamod är en välsignelse.

Jo, det är underbart att inte jobba. Faktiskt. Rör mig i slowmotion och tar min tid. Det är bra. Och pratar med lille Elvis, som jag har börjat kalla honom, han rockar järnet inne i sin etta!

• ingenjörsbruden

*kryper in o kollapsar i en hög....trööööött*

Jobbar o sliter...men har roligt....dock väldigt pressat att hinna med bussen hem....kommer jag försent så har de slagit ihop avdelningar o det känner jag är lite för stressigt o jobbigt för loppan.....om ett tag så är det inga problem...men inte nu......

Trodde vi skulle bli ruinerade på bilrep...men där var inget fel enligt mekaren....förbluffande.....är i chock.....
    jag o maken har hört missljud höger hjul fram...men det är tydligen bara trämasken som gnaskar mellan våra öron....

Insåg i helgen att busan fått alla sina 4 huggtänder....just en snygg mamma som står för tandborstningen o helt missar 4 nya tänder....inte konstigt hon sovit kasst....verkar dock sova mkt bättre nu...*peppar peppar ta i trä*

Hinner inte med att läsa....försöker men det går kasst.....tänke ta igen lite igår kväll när loppan somnat...men då skattejämkade vi....så där försvann den "fritiden"........tänker massor på er alla och hoppas att ni mår bra o har lite roligt mellan varven o inte blåser bort o vet att jag tänker på er alla....

• Fru sy

Nu har jag fastnat bland skötväskorna Har surfat runt på dem fram tills nu... Hoppas ni inte tycker jag är allt för tjatig men jag har nga funderingar som jag undrar vad ni tycker om.

Det som störde mig med skötväskorna som gjorde att vi inte beställde en när vi beställde barnvagnen var att jag tyckte det kändes som den var ivägen när den hängde på handtaget. Som man slog i knäna på den när man går med vagnen. Eller är det så att det är smidigare att ha den under vagnen i korgen? När man kollar i Emmaljungas broschyrer finns det inte ngn miljöbild där faktiskt skötväskan hänger över handtaget...

Och när man har sittdelen på, vänd mot oss. Då känns det som barnet får väskan i knät...

Känns inte som det spelar ngn roll vilket märke eller modell vi väljer på väska, utan att det blir likadant i vilket fall. Ska vi ha den hängande över handtaget, ja då vill jag att den skall matcha... då blir det en blå och så får vi se om vi byter sen. Men ska den ligga under vagnen i korgen ja då behöver jag ju inte tänka på att den ska matcha.

Ni som använt vagn och skötväska ett tag, både city cross och andra vagnar... hur funkar det? Skulle ju vilja åka och kolla och testa igen, men det är ju inte möjligt. Borde ju ringa och komplettera beställningen snart så att den kommer samtidigt som vagnen...

• Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-02-08 11:54:48 följande:

Tack det är bra! Tänkte ta en lite blund innan jag ska hemta på dagis. Det blåste så mycket inatt att jag och e låg sömnlösa halva natten. Två gnälliga är inte bra, så om jag sover lite får jag mer tålamod.
    Tålamod är en välsignelse.

Jo, det är underbart att inte jobba. Faktiskt. Rör mig i slowmotion och tar min tid. Det är bra. Och pratar med lille Elvis, som jag har börjat kalla honom, han rockar järnet inne i sin etta!

Hoppas du fick en skön vila, så att tålamodet är på topp nu i eftermiddag!

Lille Elvis ♥, så mysigt!! Har ni börjat fundera på några namn annars? Eller blir det kanske en Elvis när han är född oxå?
  • Fru sy

Skickar över en stor kram till Ingis. Jobbigt med stress för att hinna med bussen, men underbart skönt att det inte var ngt fel på er bil!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård