• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Fru sy; jag mår bättre men är inte helt pigg. Har så fruktansvärt ont i ryggen, Ellie blir ju tyngre så det känns när man ammar.

Apropå skötväska så har aldrig min varit i vägen, varken när jag använt vagnen som liggvagn eller sen som sittvagn. Har aldrig haft den i varukorgen, dels för att jag behöver den till annat och dels för att jag vill ha väskan tillgänglig om man behöver ta upp något ur den (vilket man gör rätt ofta).
    Jag har två stycken, en Everest svart/röd från Stadium och så Babyproffsens egna, en grå.

Hvidis: Elvis, vad sött!

Heloise: så då var det "tant"-symptom ändå, hur känns det?

Solde: ryser jag också!! Man har ju sett på tv när katter går in i trånga hål och sen så hör man ett jamande i väggar och tak.

• Fru sy

Villemoa: Skönt att du mår bättre idag! Jobbigt med ryggont, finns det någon hjälp du kan få eller hur ska du göra för att det ska bli bättre.

• Fru sy

Tack för era beskrivningar ang skötväska. Jag har faktiskt bestämt mig nu. Ska beställa en blå, vill att den matchar vagnen och stör jag mig på färgen sen till sittvagnen får jag väl fixa det då... antingen syr jag en svart eller köper en ny.

Mannen har fått tag på golv till vår hall idag. Vi vill ha gummimatta med "ploppar" och har letat runt efter det. Bara hittat riktigt dyra där bara mattan skulle gå på väl 2500. Blev tipsade om Hornbach, de hade mkt billigare... matta och lim för 800 kr. Förstår att kvalitén inte är den samma men det kommer funka kanom där vi ska ha det.

• ingenjörsbruden
    Fru sy skrev 2011-02-08 14:34:23 följande:
    Nu har jag fastnat bland skötväskorna Har surfat runt på dem fram tills nu... Hoppas ni inte tycker jag är allt för tjatig men jag har nga funderingar som jag undrar vad ni tycker om.

Det som störde mig med skötväskorna som gjorde att vi inte beställde en när vi beställde barnvagnen var att jag tyckte det kändes som den var ivägen när den hängde på handtaget. Som man slog i knäna på den när man går med vagnen. Eller är det så att det är smidigare att ha den under vagnen i korgen? När man kollar i Emmaljungas broschyrer finns det inte ngn miljöbild där faktiskt skötväskan hänger över handtaget...

Och när man har sittdelen på, vänd mot oss. Då känns det som barnet får väskan i knät...

Känns inte som det spelar ngn roll vilket märke eller modell vi väljer på väska, utan att det blir likadant i vilket fall. Ska vi ha den hängande över handtaget, ja då vill jag att den skall matcha... då blir det en blå och så får vi se om vi byter sen. Men ska den ligga under vagnen i korgen ja då behöver jag ju inte tänka på att den ska matcha.

Ni som använt vagn och skötväska ett tag, både city cross och andra vagnar... hur funkar det? Skulle ju vilja åka och kolla och testa igen, men det är ju inte möjligt. Borde ju ringa och komplettera beställningen snart så att den kommer samtidigt som vagnen...
    Vi har emmaljunga...hela kittet o det har inte varit något som helst problem med skötväskan....den har jag tyckt varit toppen....var nog exklusive som modellen hette på väskan....tog helt svart väska....liggdel o sittdel är svart med silvriga inslag (titan hette den då).... silver funkar till allt ju!
    I skötväskan så ingick en liten vadderad skötbordsunderlägg o det har jag använt mkt....är löst så det skulle lätt gå att tvätta....har kombinerat den med Liberos engångs skötunderlägg....som jag oftast har kunnat använda massor av gånger.

Men Hvidis väska är i en klass för sig! Hoppas hon hittar mönstret!
  • ingenjörsbruden
    Fru sy skrev 2011-02-08 14:40:44 följande:
    Skickar över en stor kram till Ingis. Jobbigt med stress för att hinna med bussen, men underbart skönt att det inte var ngt fel på er bil!
    Tack sötis!

btw....lilla lusen slocknade helt framför tvn idag efter dagis (som varit roligt o gått bra *yes! *) men som tur var så hann hon inte sova så länge.....

på alla söta goa magar med eller utan bebisar!!!! *kramar massor*

Har fått migrän så jag ska gå o knoppa...jädrans blåsandet.

*släpar mig in i sängen o slockar*
  • Fru E

Skickar en snabb kram till alla och konstaterar att jag inte hinner med denna veckan alls
    Efter imorgon lugnar det ner sig lite förhoppningsvis så jag hinner kommentera och inte vara ego.

Ankan-då blir vi "nästan" grannar

Vårt hus verkar ha klarat sig i stormen men själv sov jag gissningvis 2-3 timmar natten till idag vaknade till för minsta lilla ljud i huset och undrade vad det var som gått sönder.

Andra nyheten är att bästa väninnan fick en liten E i natt!! Har bara hunnit prata kort med henne men tydligen sprack hon en del och fick opereras akut efter förlossningen. Konstaterade att jag blev uppriktigt glad för deras skull även om det är liiiiiiiiiite blandade känslor
    Som grädde på moset konstaterade hennes man att deras uterumstak blåst bort i stormen så maken skyndar dit imorgon och hjälper till.

Nu sängen för lite mer sömn i natt

& kram

• lanovia 08

Stor mening att komma till jobbet kl 7när man inte kommer in i det program som jag gör allt mitt jobb i. Bara att sitta och vänta på att någon som kan hjälpa mig börjar jobba.

• lanovia 08

Fru Sy jag har en stor skötväska och den har aldrig hängt i vägen. Varken med liggdel eller när E sitter upp.

Skulle du få för dig att sy så har  väl du mönster? Du skickade ju ett mönster till mig som påminner om den Hvidis har. Ialla fall var det med skötbädden fast i väskan. Den jag sydde blev utan skötbädd.  Jag har gjort som Ingis haft en vaderad vid sidan om.

• lanovia 08

Ankan hur mår ni? Har ni andrat klarat er än så länge?

Villemoa, stackars rygg. Ja det sliter på att bära och amma.

Hilemoa, gravidsymptom och tantsymptom kan vara skrämmande lika varandra. hur känns det då? Hade du helst varit gravid eller skönt att det dröjer lite till?

• Aleta

Kram från förkylda familjen! Orkar inte rikgtigt kommentera, men tänker på er alla. *trött* 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård