• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-02-10 15:24:47 följande:
    *eldar också upp mig*

Nä nu får det vara nog börjar jag känna. Jag är FAN I MIG värd KÄRLEK o RESPEKT *fingrar på det fina halsbandet jag fick av er härliga trådisar* !!!

Så det så!!!

Jag vet inte hur det kommer bli med oss i framtiden, jag vet inte heller riktigt vad jag vill längre. Men jag vet vad jag INTE vill. Jag vill INTE:

-behöva ha ont i magen när jag åker hem från jobbet för jag vet inte på vilket humör maken ska vara och vilka uttryck det skall ta sig den här gången.

- behöva vara nervös för att få skit för att jag inte hunnit, dammsuga, tvätta hans kläder, laga finmiddag eller nåt annat bagatellartat

- ständigt bli attackerad och kritiserad för allt jag gör och inte gör

- känna dåligt samvete för att jag skiter i dammtorkandet utan lägger mig och slappar på sängen

- behöva be om lov och ursäkta mig för att jag vill sjunga i kör, gå till en väninna på tjejfest eller ens gå ut och ta en öl med jobbarkompisarna

- behöva acceptera att HAN åker var o varannan helg utanför landets gränser på diverse "rekreationsresor" och jag tar hand om barnen, medans jag ALDRIG kan åka NÅGONSTANS utan att ta ungarna med mig

- längre vara rädd, orolig, nervös, curla så jag slår knut på mig själv, och hela tiden be om ursäkt så fort jag tänker på mig själv en liten stund

Så.
    There you have it.
    När man ser det på skrift så blir det så tydligt att detta är helt bort-i-tok, som min mamma skulle ha sagt. DU SKA INTE BEHÖVA NÅGOT AV DET DU SKRIVER. Det är jag glad att du vet. Och när du vacklar hoppas jag halsbandet kan påminna dig.

KRAM! ♥

(ursäkta versalerna men jag kände ett behov av att skrika i skrift)
  • Fru E

Snabbt inlägg

Såg att många frågat om lilla E:s namn och det är inte ett i tråden men vill inte outa det här eftersom det är relativt ovanligt men inboxa så berättar jag

Flamman-BRA att du står på dig och är stark så ärkeaset får sig en tankenöt!!

Fru Bygg-hoppas att tröttheten släpper snart!

Ankan-iofs är kommunen stor men i närheten bli det då

Blommis-stooooooooooooooooooor KRAM vi finns här!!! Kom ihåg vad du sa till mig när jag drog mig undan

Ninnis-härligt att beställa vagn och planera för fullt men mindre roligt med bilen

• muggles

Ninnnis: fy vad surt med så dyra bilräkningar! Shit pommes frites vad mkt pengar Vad är det för märke på bilen? Ska man ha krångelfritt är nog bästa märket Toyota.

• muggles

EA: usch så din väninna sprack så mkt? Inboxa gärna namnet, är nyfiken!

PB: många kramar!!!

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-02-10 16:18:52 följande:
    Ninnnis: fy vad surt med så dyra bilräkningar! Shit pommes frites vad mkt pengar Vad är det för märke på bilen? Ska man ha krångelfritt är nog bästa märket Toyota.
    Citroën C4. Jag älskar den och har varit jättenöjd med den, men nu börjar det bli lite väl mycket reparationer. 
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-02-10 16:03:45 följande:
    Såg att många frågat om lilla E:s namn och det är inte ett i tråden men vill inte outa det här eftersom det är relativt ovanligt men inboxa så berättar jag
    Nyfiken i en strut vill gärna veta!
  • Ninnnis

Nu ska jag hämta hunden på dagis och åka hem till maken och svärmor. Imorgon åker vi till stugan i Småland så jag har tagit ledigt. På lördag ska vi passa lilla brorsdottern då min bror och svägerska ska på bröllop.

Så nu tar jag helg

• dfk

Har varit dunderförkyld, börjar sakteliga må lite bättre nu!

Flamman, herrejösses, så nu är det du som vill allt detta med skilsmässan enligt exmaken....
    Jag tycker att det var bra att du gick på "date" och att du ska iväg på fredag. När du skriver att du nästan blev lite rädd,menar du att han var hotfull?
    Du har så rätt om allt det du beskrev, att du vet hur du inte vill ha det!

Ninnis, det lät härligt med helg och stugan i Småland. Det kan du behöva efter allt biltrassel!

Blomman, kram på digHjärta

• passionsblomman

Hej alla!

Jag inser att det kanske är bäst att jag skriver en rad så ni slipper spekulera och undra.

Jag har det skittufft just nu och mår verkligen inte alls bra. Det känns väldigt mycket "ett steg fram-och två tillbaks" eller hur jag ska uttrycka mig.

Det har inte hänt något särskilt-och det är väl egentligen det som skrämmer mig mest och verkligen är jobbigt. Om jag hade ett visst speciellt skäl så vore det mindre ångestfyllt.
    Jag ska till kuratorn imorgon och får väl där försöka sätta ord på mina känslor. För jag är mest överfylld av dem just nu, trots att jag på sätt och vis mest känner mig alldeles tom.
    Jag orkar inte delta som vanligt i trådarna och jag blir ledsen av vad som helst. Det räcker tex med att läsa om alla namn och så plötsligt slås av inskiten att jag aldrig får ge de namn jag själv har i hjärtat till någon.
    Jag kommer till och med på mig själv att tänka saker som"jag önskar hellre att jag hade en grav att gå till än att det är som nu-att jag själv är själva graven, med ett dött och ofruktsamt inre" Jag ber om ursäkt om det verkar som ett övertramp på alla som förlorat barn genom missfall eller som Snorkis. Jag menar inte att jag verkligen vill byta, utan det är mest ett exempel på hur svarta tankar som rätt som det är kommer. Då självföraktet är som värst eller vad jag ska säga.

En faktagrej: jag fick ett brev av läkaren där jag uppmanas att komma in för omprov. Mina blodprover visade på för hög ämnesomsättning-dvs det kan om proverna återigen visar samma, vara fel på min sköldkörtel. Det kan ge symtom som kan förväxlas med depression...

Jaha! Så just när jag själv kapitulerade och insåg att "jag måste nog ha medicin ändå, för så här kan jag inte ha det" så visar det sig att jag kanske inte alls sak ha antidepp utan annan medicin och "laga" sköldkörteln istället?

Iallafall så var det ju bra att jag hade dem att ta en massa prover då. Imorgon åker jag och gör det där omprovet.

Förresten så fick jag nästan panik när jag fattade att det kanske är något sådant. Jag blev tvungen att ringa CvL för att få bekräftat att de verkligen hade koll på just sköldkörteln under mina behandlingar-annars hade det ju VERKLIGEN varit pengarna i sjön, eftersom både för höga och för låga värden påverkar fertiliteten och dessutom själva graviditeterna, med missfall etc. OCH kan skada barnet.
    Som väntat var det såklart så att de hade koll på värdena. och då var de bra.

Så. En rad senare....Skäms Nu vet ni åtminstone lite löst. Jag ligger lågt just nu, helt enkelt för att jag inte riktigt orkar. Men jag försöker läsa så smått så jag inte tappar bort er helt. kram

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Lyxigt med långhelg Ninnis och att passa brorsdottern. ha det så bra!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård