muggles skrev 2011-10-19 21:56:04 följande:
Jag/vi kurade Moa lite lätt när hon var ca 8-9 mån. Hon började sova hela nätter regelbundet när hon var 6 mån (sov sin första hela natt när hon var 2 mån) men så fick hon återfall och blev skitjobbig att lägga vid 8-9 mån. Det är visst vanligt iom att de börjar krypa, drömma mer etc. Då körde vi lite buffning och ramsa (vagning på dagen). Det funkade bra! Nu känner jag mig säkrare på själva verktygen (det är ju en hel arsenal som man kan - och ska - lära sig) så nu kör jag både tidigare och mer by-the-book. Ska bli spännande att se resultatet
Ninnnis: ingen fara! Skönt för dig med nätterna! Vi hade ju bra nätter förr, snyft!
Reclaim the night - eller nåt
Åh gud jag känner mig verkligen handfallen när det kommer till detta med sömn... A är ju snart 18 mån och det längsta han sovit i sträck någonsin är kanske 5h, men oftast sover han bara 3h i stöten.
Det du skrev om tidigare, det där om att få dem att somna om igen om de hela tiden vaknade efter 25-35 min för att få dem att sova längre på dagen - det provade jag faktiskt med A när han var yngre (då det var ett problem) men jag lyckade aldrig få honom att somna om! Hur jag än vaggade, buffade, fortsatte gå med vagnen om vi var ute... helt hopplöst! Piong sa det bara om de där ögonen och så var han klarvaken efter sin ynka knappa halvtimme. Så jag gav upp försöken efter en tid. Nu sover han dock jättebra på dagen sedan vi gick över till bara en tupplur om dagen men jag har verkligen ett tungt ok över axlarna som stavas n-a-t-t-s-ö-m-n och som vi bara måste ta tag i. Anyday now.