Inlägg från: Klockarbol |Visa alla inlägg
  • Klockarbol

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Vinkevink på tråden - förbereder lite  Kaffe till frukostens lussebulle som givetvis är utan saffran men med russin i knorparna Skrattande
    Saffranet (heter det så??) finns i saffranslängden tillsammans med mandelmassan och ännu mera russin! Jag lägger fram en längd brevid lussebullarna till i morgon bittida Glad

Det verkar som om det är många som har en slitsam höst i år och även om jag är tacksam att det inte är någon snö här ännu så saknar jag allt ljuset som blir en del.
    Jag och flickorna har klarat oss skapligt från höstens stygga förkylningar men vi är väl rätt slitna ändå. I synnerhet äldsta har det väldigt jobbigt just nu, det räckte ju inte med att tillvaron havererade på ett känslomässigt plan utan hennes kropp tyckte att det var ett strålande tillfälle att klämma i med ett skov i den kroniska tarmsjukdomen hon har. Å en släng av depression fullbordar det hela.
    Hon är hemskt upprörd över att hon inte orkar som hon brukar, att hon inte presterar tillräckligt myckt/bra/snabbt och hon "gillar inte läget" alls vilket gör det hela än mer komplicerat.

Så jag säger samma sak till Fru Bygg som jag säger till Äldsta dottern -

Det finns inget "jag borde inte - klaga/ känna så här/ må så här/ tänka så här/vara så här trött (osv)"
    Det som finns är här och nu med dom förutsättningar just Du har just nu.
    Och jag förstår att det inte alls var så här du tänkte dig att det skulle vara.
    Och det är ok att sörja eller att vara arg för att det just nu inte är som Du hade önskat, velat eller hoppats.
    Och det är ok att vara lite hygglig mot sig själv.
    Det är till och med lite modigt att vara snäll mot sig själv.
    Att våga tänka - Just nu behöver jag det här.
    Att våga säga - Nej, jag behöver vila nu.
    Eller att säga - Ja, jag önskar din hjälp.

Men - det är inte ok att be om ursäkt för att Du inte duger, orkar, gör tillräckligt eller att du tänker/känner "fel".
    Det är inte ok alls.
    Dina tankar och känslor kan aldrig vara fel.
    För Du har ingenting att be om ursäkt för.
    Du behöver inte jämföra dig med andra - du kan ju trots allt bara jämföra din insida med andras utsida och det blir ju inte så rättvist, eller hur?
    Du gör det Du behöver och kan med dom förutsättningar Du har här och nu.
    Och det, det är precis som det ska vara just nu.

Och Du - kom ihåg att "just nu" kanske ser annorlunda ut i morgon.

puss och God Natt på allra finaste tråden Hjärta

• Klockarbol

Åh BS sån skit

*makar åt mig i soffan, håller fram mjukaste filten, tänder den rosa adventsljusstaken och bjuder en plats, en axel, snytpapper, mörk choklad, valnötter och ett glas flädersaft*

Om ni inte redan blivit erbjudna det så be om samtalsstöd för både dig och maken - först för att bara ha ett forum att ösa oro och när det blir lite lättare att andas för att få stöd och information.

• Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2011-12-02 10:15:52 följande:
    Och så kan jag meddela att igår var jag i kontakt med Familjerätten på kommunen och fick prata med en ung stjärna som sa såna urbota dumma saker och i princip inte kunde hjälpa mig alls... Istället för att hjälpa så uppmanade hon mig att överväga att ansöka om besöksförbud... för annars så kan jag bli ifrågasatt som mamma om jag inte vidtar alla åtgärder för att barnen ska slippa att se när pappa är arg.
    "Barn ska inte behöva se sina föräldrar arga" sa hon. Eeeeeh???

*går och dunkar huvet i väggen*

Tack för stödet Soc!
    Stön. Stolpskott...

Jodå, jag förstår väl till del vad hon menar jag med men frågan är om inte vederbörande borde satsa på en karriär på frukt & grönt på Maxi istället...

Vore jag du skulle jag bli så f-bannad att jag ringde upp soc /familjerätten igen och kräva att få träffa någon annan. Ögonblickligen. (alltså att få träffa någon ögonblickligen)
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2011-12-02 10:26:18 följande:

Vi har haft en obehaglig stöldvåg här uppe. En litauisk liga (bl a) som åker runt i länet och gör inbrott hemma hos folk, både när de är hemma och sover och när de är borta. De är ute efter guld.

Nu senast (men då var det inte litauer utan svennar) så ringde de på hos en familj på natten och hotade med köttyxa!!!

*ryser*

Otäckt. Väldigt, väldigt otäckt...

Först tänkte jag fråga om har hund men sedan tänkte jag om och vill istället föreslå att du skaffar gäss!

Gäss är milt uttryckt MYCKET revirhävdande och dessutom högljudda! Sägs även vara goda enligt dom som äter fågel, äggen är riktigt goda (för ägg äter jag).
    För många år sedan skulle min bror serva vitvaror på en gård och han fick sitta i bilen och vänta tills ägaren kom hem och tog in gässen Skrattande

Personligen har jag fått spö av en skånegås - gåsakarln bet tag i sidofickan på mina arbetsbyxor och slog mig med vingknogarna från knähöjd upp till brösthöjd.
    Resultat - 6 veckors sjukskrivning för 4 avslagna muskelfästen, 2 spräckta revben och en kroppsfärg som fick regnbågen att rodna av mindervärdeskomplex. (Samt en gås mindre i parken... man blir väldigt stark när det gör ont o man blir rädd! Fast jag gick faktiskt in i stallet med gåsfan hängande på benet först så parkbesökarna såg aldrig avslutningen Oskyldig )

Gäss är mycket bra vakthundar!

Nä, jobba var det.
  • Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2011-12-02 11:05:54 följande:

Klockarbol, fick du mitt meddelande?

fått och precis svarat!
    Jag hann elda upp mig lite Flört så det blev rätt långt!

Nu måste jag jobba!

Pöss på er alla, jag hoppas på att hinna läsa ikapp i helgen
  • Klockarbol
    Heloise skrev 2011-12-05 11:38:32 följande:
    Jag och Elise fick se ett litet knytte vars hjärta slog starkt och fint. V6+1 gammalt :)
    Åh så roligt! Hjärta

*vinkar till BS* Äpplen är det dåligt med här men jag kan bjuda på en fantastisk Tacogratäng som Äldsta testlagat för Buffé!

Blomman - väntar också på nyheter om villavagnen, håller tummarna så de blånar!

Eller nej, så hårt håller jag inte... är hemma idag med värk from hell i vänster handled. Är endå tacksam för det milda vädret så här långt, mina leder har klarat sig riktigt bra!
  • Klockarbol

Solde - fy så tungt det är att förlora en kollega. Ta väl hand om varandra.

Och grattis till fint resultat i Danmark!

• Klockarbol

BS - tackar för äpplet! då blir det paj till kvällsmat Skrattande

Flamman - har du någon som kan vara hos dig när han kommer för att hämta flickorna? Så kanske han blir så illa tvungen att bete sig hyfsat? För både din och flickornas skull.
    Testa att ringa folkbokföringen i morgon och hör vad som händer nu, i vilken ordning och om de har någon tidsuppfattning. Jag tänker att det är onödig press för dig att gå och oroa dig om det är så att de inte kontaktar honom direkt?

Och eeek så dyrt med slalomutrustning! Får nog säga att jag är lite glad att Yngsta gillar längdåkning... Hon är hemskt bekymmrad över att det inte är någon snö ännu - hon måste ju träna så hon kan åka Lilla Vasaloppet vilket år det nu var hon skulle göra det Skrattande

• Klockarbol

Flamman - låter som ett klokt upplägg vid hämtning/lämning men jag förstår att det är oroligt ändå. Att bli styrd av rädsla är vidrigt. Det är vad terrorism bygger på...

För allt vad det är värt tycker jag att du har gjort rätt med brevet. I bland är det viktigt att vara modig och göra rätt för sin egen skull. Jag hoppas att du kommer kunna känna någon slags tillfredställelse framöver med det faktum att du agerat, oavsett vad resultatet blir rent ekonomiskt o praktiskt.

Det var ju faktiskt ganska mycket som ingick i pengen för slalomgrejerna och eftersom tjejerna tycker det är så roligt är det ju värt varenda krona!

Solde - ler lite åt duktiga Paddan som reder sig själv Glad. Första katten vi hade syddes mest hela tiden och alltid med stålsutur - "för då gör det ingenting om han krånglar av sig tratten för stålsuturer sticks i munnen och då låter han bli stygnen ändå" - Jo tjena... Jag tror varje sårskada syddes minst 2 gånger!

Nu dags att agera taxi

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård