I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Vinkevink på tråden - förbereder lite till frukostens lussebulle som givetvis är utan saffran men med russin i knorparna
Saffranet (heter det så??) finns i saffranslängden tillsammans med mandelmassan och ännu mera russin! Jag lägger fram en längd brevid lussebullarna till i morgon bittida
Det verkar som om det är många som har en slitsam höst i år och även om jag är tacksam att det inte är någon snö här ännu så saknar jag allt ljuset som blir en del.
Jag och flickorna har klarat oss skapligt från höstens stygga förkylningar men vi är väl rätt slitna ändå. I synnerhet äldsta har det väldigt jobbigt just nu, det räckte ju inte med att tillvaron havererade på ett känslomässigt plan utan hennes kropp tyckte att det var ett strålande tillfälle att klämma i med ett skov i den kroniska tarmsjukdomen hon har. Å en släng av depression fullbordar det hela.
Hon är hemskt upprörd över att hon inte orkar som hon brukar, att hon inte presterar tillräckligt myckt/bra/snabbt och hon "gillar inte läget" alls vilket gör det hela än mer komplicerat.
Så jag säger samma sak till Fru Bygg som jag säger till Äldsta dottern -
Det finns inget "jag borde inte - klaga/ känna så här/ må så här/ tänka så här/vara så här trött (osv)"
Det som finns är här och nu med dom förutsättningar just Du har just nu.
Och jag förstår att det inte alls var så här du tänkte dig att det skulle vara.
Och det är ok att sörja eller att vara arg för att det just nu inte är som Du hade önskat, velat eller hoppats.
Och det är ok att vara lite hygglig mot sig själv.
Det är till och med lite modigt att vara snäll mot sig själv.
Att våga tänka - Just nu behöver jag det här.
Att våga säga - Nej, jag behöver vila nu.
Eller att säga - Ja, jag önskar din hjälp.
Men - det är inte ok att be om ursäkt för att Du inte duger, orkar, gör tillräckligt eller att du tänker/känner "fel".
Det är inte ok alls.
Dina tankar och känslor kan aldrig vara fel.
För Du har ingenting att be om ursäkt för.
Du behöver inte jämföra dig med andra - du kan ju trots allt bara jämföra din insida med andras utsida och det blir ju inte så rättvist, eller hur?
Du gör det Du behöver och kan med dom förutsättningar Du har här och nu.
Och det, det är precis som det ska vara just nu.
Och Du - kom ihåg att "just nu" kanske ser annorlunda ut i morgon.
puss och God Natt på allra finaste tråden