Norrskensflamman skrev 2012-01-26 10:19:39 följande:
Exet har fått en påminnelse o straffavgift för skatten på bilen... Som han sålde mitten av december.
Räkningen kom i början av december och avsåg perioden jan-apr (dieselbil) 2012. Den förföll 2 jan och han (och jag) trodde att man inte behöver betala den, eftersom ägarbytet skedde mitten av december. Trodde att nya ägaren får inbet.kort att betala. Men så var det inte.
Tror ni exet kommer betala?? Har mejlat honom men han har inte svarat. Gissa EN gång vem som kommer få reda ut soppan??!!!
Snart får bilen körförbud och de nya ägarna blir nog inte glada...
Ring transportstyrelsen och prata med dom.
Den som äger bilen vid ingången av betalningsmånaden är ju skattskyldig. Men det som känns lite lurigt här är förfallodagen 2 jan. Jag är rädd att den egentliga betalningsmånaden är december (pga helgerna) och då är det exet som ska betala.
Å ja, jag inser problematiken...
Samtidigt antar jag att DU inte fick pengarna för bilen han sålde???
Så varken juridiskt eller moraliskt har du skyldighet att betala bilskatten.
Nya ägarna blir säkert inte glada alls om de får ett oväntat körförbud så du kanske ska prata med dom iaf (om du vet vilka dom är).
Jag gjorde nåt liknande när jag sålde förra bilen, både jag och köparen var helt övertygade om att bilskatten skulle gå till honom men icke. Fast han var ju införstådd med att han skulle skatta bilen så vi löste det över telefon och allt gick väl.
Men kolla med transportstyrelsen först innan du gör nåt!
Eventuella betalningsanmärkningar och krav hamnar ju på exet så det är ju skräp samma och
inte ditt ansvar.
(Jag utgår ifrån att han stod på regpappret på bilen?)
Stort grattis till sund fk-handläggare!!!