Daa, min fina vän, var inte så hård mot dig själv! Betänk att man faktiskt använder just sömn-eller bristen på densamma-som ytterst effektiv och raffinerad tortyrmedtod på hemska ställen där man gör slut på människor och deras själsförmögenheter.
Du gör det bra och även för en mamma måste förtvivlan och hopplöshetskänslor få ta lite plats. I nöd och lust var det väl? Att ha det som du har det nu, är nöd. En annan fas i livet är det någon annan i familjen som behöver mer stöttning. Jag önskar verkligen att jag fanns närmare, för då hade jag ju kunnat hjälpa dig lite med någon liten avlastning här eller där.
Det här med att det skulle vara "duktigt" att "få" barnen att ditten eller datten, tycker jag bara är sådant jävla uppfuckat sätt att tävla mammor emellan så det tänker jag inte ens befatta mig med att kommentera vidare, och jag HOPPAS att det inte är något vi behöver låta sprida sig i tråden, för VEM fan är i någon annans skor och vet bättre hur man borde eller inte borde-egentligen? Jaså, ditt barn äter sover och skiter enligt ett schema som passar dig bra och du sover bra och är smal igen, sexlivet är tillbaka på topp, avkomman är ett A-barn och maken är en A-make. Du hinner minsann baka bullar och tränar gör du också och om alla bara skärpte sig lite så vore det inte en så big deal egentligen det här med att styra upp livet efter en förlossning och förälder är man ju egentligen nästan född till att vara-jamen vad BRA. Här-stoppa in den här bullen också i kakhålet-du har ju ändå förbränt den innan du ens powerwalkat hem igen.
Goda råd och tips kan ibland tippa över-nästan obemärkt- i en stress för att man får så mycket olika input och tips och info om hur andra gör har det och lyckas. Jag är ibland glad att jag inte satt i trådar på forum när jag blev förälder, för jag hade inte hela internet av kunskap, vetskap och åsikter. Jag delade inte mitt barn och föräldraskap med så många och orkade bara lyssna med ett halvt öra på allt jämförande på mammagrupperna och läste med egna glasögon i föräldratidningarna. Vad sväron och föräldrar sa, kunde man också hålla lite ifrån sig. Jag tror att gänsen är hårfin mellan att faktiskt vara hjälpt av all den där inputen och att istället få för mycket att tänka på, så saker som kanske aldrig hade behövt vara en issue, plötsligt blir ett problem att grubbla över. Så att man sitter och känner att det finns så många andra duktiga mammor som tycks lyckas så bra med allt.
Det går förresten att applicera på allt annat förutom föräldraskap också. Det är lätt att lägga ihop alla andras berättelser om vad de gör så att ALLA plötsligt gör ALLT och man själv ta mig fan ingenting. Så kan jag känna trådledes så att säga-och det är ju lite folk sammantaget i "mina" trådar. Då kan jag behöva lite distans och perspektiv.
Och med hela den här harangen menar jag inte att vi ska sluta utbyta tankar och erfarenheter eller inte tipsa om bra knep och berätta om saker som går bra -eller dåligt-i våra liv. men det hoppas jag ni känner mig väl nog för att förstå utan vidare förklaringar.