• Helena Mikael

Tips på Buffé?

Hej!
    VI ska ha buffé på vårt bröllop som vi ska göra själva, söker nu tips och idéer på mat då vi har total idé torka!
    Gärna annorlunda ideér :)

• Svar på tråden Tips på Buffé?
  • Jossis81

Ska ni gifta er på sommaren? isåfall så har ja ett bra tips :) Brukar ta små färskpotatis  (med skal, gärna lite varma)å varva det med ruccola, vattenmelon, avokado, smulad fetaost, körsbärstomater på ett stortfat!
    Brukar bli en hit på kalasen:)

• Helena Mikael

Ja det är 9 juli :)

Åhh det är ju faktiskt jätte gott!
    Vi funderade på att ha typ en grillbuffé men det blir svårt att få varmt kött till ca 60pers på samma gång....
    Men en sån sallad är inte helt tokigt. Kanske man kan göra lite grillspett till det?

Tack för tips :)

• 363

Får jag låna din tråd lite Ts? Skulle vilja skriva min buffé och se vad folk tycker och om de har tips att utöka den med. Är detta okej?

• Fröken T
    Helena Mikael skrev 2010-11-18 09:32:11 följande:
    Ja det är 9 juli :)Åhh det är ju faktiskt jätte gott!Vi funderade på att ha typ en grillbuffé men det blir svårt att få varmt kött till ca 60pers på samma gång.... Men en sån sallad är inte helt tokigt. Kanske man kan göra lite grillspett till det?Tack för tips :)
    Vi kommer att ha grillbuffé och vi kommer nog att ha runt 70 gäster. Tror att det kommer att bli finfint. Vi har inte planerat färdigt ännu men tror att vi hyr en eller två stora grillar så att man kan grilla mycket på en gång. Vi kommer också att ha ngn som sköter grillen/grillarna. Om man bara planerar tid och har tillräckligt med utrymme så tror jag inte att det blir problem att servera alla gäster samtidigt.

Ska prata med vår kompis som är kock men tror att vi kommer att köra kycklingspett, ngn fisk och ngn form av helstekt kött. Till det kommer vi ha en tillbehörsbuffé. Några olika matiga sallader och röror.

• Helena Mikael

363 skrev 2010-11-18 10:36:06 följande:
    Får jag låna din tråd lite Ts? Skulle vilja skriva min buffé och se vad folk tycker och om de har tips att utöka den med. Är detta okej?

Absolut, inga problem :)

• Helena Mikael

Fröken T skrev 2010-11-18 10:51:28 följande:
    Vi kommer att ha grillbuffé och vi kommer nog att ha runt 70 gäster. Tror att det kommer att bli finfint. Vi har inte planerat färdigt ännu men tror att vi hyr en eller två stora grillar så att man kan grilla mycket på en gång. Vi kommer också att ha ngn som sköter grillen/grillarna. Om man bara planerar tid och har tillräckligt med utrymme så tror jag inte att det blir problem att servera alla gäster samtidigt. Ska prata med vår kompis som är kock men tror att vi kommer att köra kycklingspett, ngn fisk och ngn form av helstekt kött. Till det kommer vi ha en tillbehörsbuffé. Några olika matiga sallader och röror.

Ok, då kanske vi ska köra på den idén trots allt.
    Vi kommer ha en kompis lillebror & hans tjej som arbetskraft på bröllopet. Båda inom restaurangbranchen, super bra :)
    Tänkte att man kan få tag i gamla oljefat och ha som grillar, blir rustikt och härligt i vår skärgård :)

Fisk, kött & kyckling e ju super så passar det alla.

Tack för infon!
    När gifter ni er?

• Fröken T
    Helena Mikael skrev 2010-11-18 11:59:33 följande:
      Ok, då kanske vi ska köra på den idén trots allt. Vi kommer ha en kompis lillebror & hans tjej som arbetskraft på bröllopet. Båda inom restaurangbranchen, super bra :)Tänkte att man kan få tag i gamla oljefat och ha som grillar, blir rustikt och härligt i vår skärgård :)Fisk, kött & kyckling e ju super så passar det alla.Tack för infon! När gifter ni er?
    Oljefat låter ju som en superidé! Och bra med folk från restaurangbranschen. Han som ska grilla åt oss jobbar också på restaurang och är också en kompis lillebror :)

Vi gifter oss 6 augusti i Sthlm.

Har inte kollat runt så jättemycket på grillar men tror att det skulle räcka med typ två såna här grillar: www.aladdinsuthyrning.se/produkt/grill-trakol-stor

Folk får ju gå flera gånger tänker jag. Ta ett kycklingspett första rundan och en köttbit andra :) Är ingen stress, vi ska ha ett avslappnat trädgårdsbröllop är tanken.

• Helena Mikael

Fröken T skrev 2010-11-18 14:17:29 följande:
    Oljefat låter ju som en superidé! Och bra med folk från restaurangbranschen. Han som ska grilla åt oss jobbar också på restaurang och är också en kompis lillebror :) Vi gifter oss 6 augusti i Sthlm. Har inte kollat runt så jättemycket på grillar men tror att det skulle räcka med typ två såna här grillar: www.aladdinsuthyrning.se/produkt/grill-trakol... Folk får ju gå flera gånger tänker jag. Ta ett kycklingspett första rundan och en köttbit andra :) Är ingen stress, vi ska ha ett avslappnat trädgårdsbröllop är tanken.

Ja harregud va bra! Dem rymmer ju en hel del kött :)
    Vilket superbra pris det var på dem!

Va härligt det låter med ett trädgårdsbröllop :) Såg bilderna på stället ni ska vara på! Underbart!

Vi har hyrt en lokal en liten bit från vårt hus på Orust. Precis vid havet, så det blir lite skärgårdstema på hela kalaset, älskar havet.

Först tänkte vi att vi skulle ha skaldjurs buffe för att matcha skärgården på västkusten... men sen tänkte vi om rätt fort. Luktar illa, kostar mängder... nej, det får bli hederlig sommargrillning :)

• JustMeAndMyLove

Vi kommer ha kallskuret :)

Isländskt fårkött (jag är från Island och det är min absoluta favoriträtt, hehe)

Älgkött

Till det ska vi ha olika såser, potatis och hemgjord rödvinbärsgelé.

Sen ska vi ha pepparlax med potatis och romsås. (både för att den är så himla god men också till hänsyn av några vegetarianer som äter fisk men inte kött)

Sen två olika sorters sallad. En med massa fetaost, oliver mm och en lite enklare för de som inte tycke rom oliver osv :)

Vi tänkte köpa catring först men det möttes av HÖGLJUDDA protester från min syster som älskar att laga mat och det känns faktiskt jättekul att så många i familjen erbjöd sig hjälpa till med maten utan att vi ens frågat :) Så då kör vi hemlagat, hehe

• Helena Mikael

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-18 15:07:03 följande:
    Vi kommer ha kallskuret :) Isländskt fårkött (jag är från Island och det är min absoluta favoriträtt, hehe) Älgkött Till det ska vi ha olika såser, potatis och hemgjord rödvinbärsgelé. Sen ska vi ha pepparlax med potatis och romsås. (både för att den är så himla god men också till hänsyn av några vegetarianer som äter fisk men inte kött) Sen två olika sorters sallad. En med massa fetaost, oliver mm och en lite enklare för de som inte tycke rom oliver osv :)   Vi tänkte köpa catring först men det möttes av HÖGLJUDDA protester från min syster som älskar att laga mat och det känns faktiskt jättekul att så många i familjen erbjöd sig hjälpa till med maten utan att vi ens frågat :) Så då kör vi hemlagat, hehe

Vi kommer också få hjälp av familjen, det är pay back time från deras bröllop ;) Nu ska lillsyran gifta sig! hahah!

Spännande mat ni ska ha, älskar älgkött men det är lite känsligt med mesiga göteborgare tyvärr. Annars hade vi haft det.

• JustMeAndMyLove
    Helena Mikael skrev 2010-11-18 15:09:53 följande:
      Vi kommer också få hjälp av familjen, det är pay back time från deras bröllop ;) Nu ska lillsyran gifta sig! hahah! Spännande mat ni ska ha, älskar älgkött men det är lite känsligt med mesiga göteborgare tyvärr. Annars hade vi haft det.
    Hehe, ja älgköttet kommer nog mina norrländska vänner frossa i medan min syster (hon som älskar laga mat) kommer prata om bambi och hans mamma :P

Vi försöker ha nått för alla. Var därför vi valde buffé. Det och att jag gillar det här med att alla kliver upp och plockar mat och man tjattrar lite vid långbordet osv :) Tycker det känns avslappnat och skönt på något sätt!

• Helena Mikael

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-18 15:19:14 följande:
    Hehe, ja älgköttet kommer nog mina norrländska vänner frossa i medan min syster (hon som älskar laga mat) kommer prata om bambi och hans mamma :P Vi försöker ha nått för alla. Var därför vi valde buffé. Det och att jag gillar det här med att alla kliver upp och plockar mat och man tjattrar lite vid långbordet osv :) Tycker det känns avslappnat och skönt på något sätt!

Kan inte hålla med mer! Det är det absolut socialaste sättet man kan ha det på. Trevlig stämmning, alla blir mätta, dem som räker behöver inte skämmas om dem reser sig vid "fel" tillf osv. Buffé e klockrent!

• JustMeAndMyLove
    Helena Mikael skrev 2010-11-18 15:24:29 följande:
      Kan inte hålla med mer! Det är det absolut socialaste sättet man kan ha det på. Trevlig stämmning, alla blir mätta, dem som räker behöver inte skämmas om dem reser sig vid "fel" tillf osv. Buffé e klockrent!
    Ja precis :) Jag tycker det är jättefint med trerätters och så med men det är inte min och min sambos "stil", hehe. Var nyligen på en jättefin bal med trerätters. Man fick skämmas ihjäl när man behövde gå på toa mitt i maten för alla satt ju hela tiden så man SYNTES när man harklade sig och lämnade rummet :P
  • Helena Mikael

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-18 15:27:18 följande:
    Ja precis :) Jag tycker det är jättefint med trerätters och så med men det är inte min och min sambos "stil", hehe. Var nyligen på en jättefin bal med trerätters. Man fick skämmas ihjäl när man behövde gå på toa mitt i maten för alla satt ju hela tiden så man SYNTES när man harklade sig och lämnade rummet :P

Samma här, jätte fint men inte avslappnat.
    Nej det är inte vår grej heller.

Man ska inte behöva känna sig uttittad av folk när man behöver göra sitt ;)

• 363

Tack TS!

Vi kommer inte heller att ha 3-rätters utan buffé ist. Då kan man ju välja att ta ex sallad, bröd, paj osv först och ta den "riktiga"  maten sen eller blanda hejvilt vilket man vill.
    Våran buffe kommer se ut såhär:

Mat
    Pastasallad
    Potatissallad
    Paj(tomatochfetaost och kall västkustpaj.)
    Qourn(bitar och kallskurna fileer.)
    Kyckling fileer i 2 olika marinader kallskurna
    Kassler
    Rökt lax

Såser
    Tzatsiki
    Kall Beranaise
    Chili Parmesan

Ost och kex
    4 olika sorters kex
    Baguetter(grova+ljusa)
    Smörgåsrån
    Ostochromtårta
    Brie
    Blå och grönmögel
    Camonbert
    Hårdost
    Skrattande kon

Övrigt
    Ananas
    Honungsmelon
    Physalis
    Päron
    Vindruvor
    Passionsfrukt

Oliver
    Parmesanoststänger
    Godisbuffé

Så har vi tänkt än så länge någon som har tips eller åsikter?

Till kaffet serveras tryffel och snöbollar.

• Tinzi

Min väninna (Kock) tipsade om att göra färdiga kycklingspett som man fryser in när de är grillade & sedan värmer i ugn på plats innan de ska serveras....så tänkte vi iaf göra.

Svar på tråden Tips på Buffé?