• Kjell Präst

Fråga prästerna 14

När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • lmcl
    Kjell Präst skrev 2012-06-28 09:33:36 följande:
    Hej!
    Det finns en ordning för välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Man kan utforma denna välsignelse så att den till viss del påminner om en vigsel, men den blir kortare eftersom man utelämnar de juridiska delarna dvs , frågorna,löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet - dessa har man ju redan klarat av vid den borgerliga vigseln. Att man däremot  välsignar ett tidigare ingånget kyrkligt äktenskap tror jag aldrig förekommer. Detta inte minst eftersom man ju redan får välsignelsen över äktenskapet i själva vigselgudstjänsten - för oavsett om man har hundra gäster eller bara två vittnen så använder man ju samma kyrkliga ordning för vigselgudstjänst. Alla moment som ingår i jättevigseln Bertil med 100 gäster, symfoniorkester och tre solosångare ingår ju också i vigseln där brudparet står ensam med kyrkans personal. Jag hoppas du förstår hur jag tänker. Det är väl möjligt att det går att hitta en präst som är villig att välsigna ert äktenskap en andra gång, men det hör alltså inte till rutinerna i kyrkan - och skulle det gå, så blir alltså den andra gudstjänsten (välsignelsen) kortare än den första (vigseln) eftersom de ovan nämnda momenten som sagt utgår vid en välsignelse av ett redan ingånget äktenskap. Slutsats alltså: Vill ni vigas enkelt och sedan få en kyrklig välsignelse över äktenskapet vid ett senare tillfälle så bör vigseln vara borgerlig.  
    Tack för svaret! Det verkar logiskt
  • Green

Frågar prästen om det är någon som har något att invända mot att man ingår äktenskap?
    Har ingen aning själv och frågan kom upp på min arbetsplats (med bara män och så jag) och dom hade ingen koll alls.

• Kjell Präst
    Green skrev 2012-07-17 20:35:12 följande:

Frågar prästen om det är någon som har något att invända mot att man ingår äktenskap?
    Har ingen aning själv och frågan kom upp på min arbetsplats (med bara män och så jag) och dom hade ingen koll alls.

Nej, den frågan ingår inte i en svensk vigsel. Inte heller någon bröllopskyss, vilket diskuterats i en annan tråd
  • Green

Tack!
    Det var det jag misstänkte man vågade inte säga det helt säkert.

• BlåAugustibröllop

Hej!

Jag undrar hur och var jag kan få tag på vigselordningen på ryska?
    Den prästen som vi skulle ha sa att "vi får se om jag hinner kolla upp det" och jag måste fixa med vigselhäftena snarast  (sen kommer det massa folk och annat som ska fixas, så det kommer inte att finnas någon tid). Vi fick förslaget att få en engelsk översättning, men ingen av de rysktalande kan engelska.

• Krystal
    BlåAugustibröllop skrev 2012-07-18 21:09:08 följande:
    Hej!

Den prästen som vi skulle ha sa att "vi får se om jag hinner kolla upp det" och jag måste fixa med vigselhäftena snarast (sen kommer det massa folk och annat som ska fixas, så det kommer inte att finnas någon tid). Vi fick förslaget att få en engelsk översättning, men ingen av de rysktalande kan engelska.

Kan du inte skriva in det i Google Translate och översätta det ifrån svenska till ryska och sen kopiera in det i häftet?

• Kjell Präst
    Hej!

Den prästen som vi skulle ha sa att "vi får se om jag hinner kolla upp det" och jag måste fixa med vigselhäftena snarast (sen kommer det massa folk och annat som ska fixas, så det kommer inte att finnas någon tid). Vi fick förslaget att få en engelsk översättning, men ingen av de rysktalande kan engelska.

Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa dig här. Det finns en handbok där ordningen för exempelvis dop, vigsel och begravning finns på olika språk - men ryska är inte ett av dessa språk.

• Pyttsan
    Hej!

Den prästen som vi skulle ha sa att "vi får se om jag hinner kolla upp det" och jag måste fixa med vigselhäftena snarast  (sen kommer det massa folk och annat som ska fixas, så det kommer inte att finnas någon tid). Vi fick förslaget att få en engelsk översättning, men ingen av de rysktalande kan engelska.
    Kan du inte fråga någon av de rysktalande som kommer på bröllopet. Vigselordningen är ju inte så lång att översätta ändå. Annars kan du skicka den svenska åt mig så gör jag det, men jag hinner först i början av nästa vecka, om det är bråttom. 
  • BlåAugustibröllop

Jag kan översätta skapligt själv, men det känns som att det vore bra med en "riktig" version, eller en som är iaf på ett lite bättre nivå än min eller google translates översättning. Har försökt googla fram det, men får inte upp någonting!
    För vi har några (2 pers) som pratar/skriver bra på båda språken, men de ville faktiskt inte ge sig på vigselordningen, för den vill man ju ha så "kyrkligt" korrekt som möjligt även på det andra språket.
    Sen så är de ganska upptagna med att översätta tal som de fått in och annat som ska vara med under middagen. (tur att vi har projektor, annars skulle man få höra alla tal 2 ggr  - nu kan man ha en löpande text på projektorn medans personen talar)
    Tack iaf för hjälpen. Jag inboxar dig Pyttsan. Glad Vet inte om det blir någon översättning, ska nog försöka få klart det den här helgen - men jag är nyfiken på vad du kan mer om ryska och ryska bröllopstraditioner. Solig

• Melton85

Jag undrar, vi ska ha en präst/pastor som inte tillhör svenska kyrkan utan en frikyrka, får han ändå viga oss i en kyrka som tillhör svenska kyrkan? Eller är det upp till varje församling?

Svar på tråden Fråga prästerna 14