Fråga prästerna 14
Jag är halvfinsk. Min gudfar är finsk och även präst i Finland.
Det är min mors systers man.
Jag undrar hur det funkar.
Får han viga oss och skriva under vigselattest?
Är det giltigt även om han inte är svensk?
...och dessutom kommer ni ju inte att ha mikrofoner, så det är främst prästen som kommer att höra vad ni säger. Det kommer att gå jättebra, jag lovar!
Hej!
Är det tillåtet att spela upp en cd-skiva i kyrkan och hur vanligt är det ?
Har en son på 14 som är duktig på att sjunga men är just nu i målbrottet.
Han har redan spelat in en sång hos et skivbolag som skulle kunde spelas upp.
Den här frågan hittade jag av någon anledning i "Fråga juristen". Eftersom jag inte får svara där - och det är lämpligare att en präst svarar än en jurist - så svarar jag här och hoppas att frågeställaren läser den här tråden.
Hej
jag o min sambo "planerar" bröllop o vi har en präst i vår bekantskap som vi hade velat ha men frågon är hur funkar det?räknas det som borglig om vi väljer att gifta oss ute vid havet fast han är präst? eller om vi gifter oss i en kyrka men som inte är "hans"?bör man tänka på något speciellt när det gäller detta?
Om en präst är vigselförrättare är vigseln kyrklig, oavsett om man befinner sig i kyrkan, vid havet, i en trädgård eller på Coop Extra. Vilken kyrka man väljer spelar heller ingen roll. Det enda man bör tänka på är att en "inlånad" präst som regel inte gör detta i sin tjänst utan på sin fritid. Det kan innebära vissa kostnader, för förberedelsearbetet och eventuell resa till kyrkan - däremot får prästen inte ta betalt för själva vigseln, och ska självklart inte ha några svarta pengar i något kuvert heller.