JulyBrud skrev 2011-02-03 03:54:02 följande:
Hej!
Tack för en jättebra tråd, man får reda på så mycket som man inte tidigare visste att man behövde ta reda på :)
Har en fråga. Jag ser hela tiden svaret "bara en av er är medlem så får ni viga er i svenska kyrkan", och det var vad dom sa när vi först bokade kyrka ett helt år i förväg. Men sedan fastnade vi för en annan kyrka som jag har mer anknytning till och avbokade vår första för att kunna viga oss i denna fantastiska domkyrka.
Till första församlingen jag kontaktade informerade jag om att bara min fästman var medlem i svenska kyrkan, men dom svarade (som jag nu har förstått är det som gäller) att det inte var några problem utan att det räckte med en av oss. Därför nämde jag det inte ens när vi bokade vår nya vigselkyrka då jag inte trodde det var ett "issue". Nu har "den nya kyrkan" sagt att dom tagit reda på att bara min fästman tillhör svenska kyrkan och skrev "Vi vill att du ska göra det också. Vigselprästen tar med an ansökan som du ska skriva på." Har jag inget val i detta? (givetvis valet att vi gifter oss någon annanstans) men det känns lite konstigt. Jag har i of svarat att okej, att det går bra, för jag vill hemskt gärna gifta mig just där ...men jag går inte med för att jag tror, eller känner att jag egentligen vill vara medlem, utan bara av praktiska skäl, det känns lite fel. Är jag verkligen "tvungen" att gå med för att vi ska få gifta oss där? Egentligen ingen stor grej eller något egentligt problem, vill mest bara veta "vad som gäller" det kanske är olika för olika församlingar/stift och varje enskild har rätt att bestämma hur dom vill att det ska fungera?
Detta är alltså en svenskkyrklig kyrka? För i så fall är det otroligt märkligt. Så länge en av er är medlem har ni rätt att vigas gratis i Svenska kyrkan. Du ska alltså
inte vara tvungen att bli medlem för att ni ska få vigas. Inte så lite fräckt att begära det, tycker jag (utan att veta vilken kyrka det gäller och varför man har den "regeln")