Fråga prästerna 14
Jag kan bara säga "Amen" till Chiqita
Jag kan bara säga "Amen" till Chiqita
Normalt ska det gå att vigas i vilken kyrka man önskar, men kanske kan undantag finnas
En i brudparet ska vara medlem i SvK för att få kostnadsfri vigsel, dop och konfirmation är inget krav
Nimrin: Jag vet inte om det går att få tag på vigselordningen på engelska på Internet, men käre farbror Google borde väl kunna ge besked? Man kan ha delar av vigselordningen på annat språk om prästen är bekväm med det. Vilka delar det i så fall handlar om gör man upp med prästen. Löftena och bibelläsningarna är ett par förslag. När det gäller kyssen så är det ofta så, att paret sedan de gått ut, gömmer sig antingen utanför kyrkan eller i ett rum inne i den. När sedan gästerna gått ut kommer paret ut till gästerna och pussas och får ris i håret . När man bör ta kontakt med församlingen för att boka vigsel beror på om kyrkan är en populär vigselkyrka eller ej, på vissa ställen måste man boka ett år i förväg, på andra kan det räcka med ett par veckor.
Thessan: jag har förstått, främst genom att läsa här på BT, att det enligt gammal sed finns restriktioner för om tärnor får vara gifta/ogifta och huruvida de kan gä in tillsammans med gifta/ogifta män etc. Jag känner inte till exakt hur det ligger till där, men hur som helst tycker jag att detta i så fall är en förlegad sed. Kyrkan har inga synpunkter på detta och ingen kommer att fråga om tärnornas eller marskalkarnas civilstånd. Någon förolämpning mot kristna är det absolut inte, vi är i de flesta fall både tänkande och moderna människor, ganska lika alla andra faktiskt
Jag tror som Chicita att obehaget blir mycket mindre än man tror, när man väl står där. Men för att svara på din fråga: det ska vara två psalmer, ett par bibelläsningar, böner, löften, frågor, tillkännagivande och lite till- ändå har jag haft ett par vigslar som inte tagit mer än ca 20 minuter.
1) Ganska vanligt
2) Säkert också ganska vanligt, men det ingår inte i ritualet så de flesta brudpar får nog ta initiativet till kyssen själva, prästen säger alltså normalt inte till om det (även om det förekommer)
Här var det livat. Eller inte.