Fråga prästerna 14
Haha, det kom ett gäng turister med kameror på magen när alla andra redan var bänkade. Det var ganska tydligt att de inte hörde till gästerna.
Haha, det kom ett gäng turister med kameror på magen när alla andra redan var bänkade. Det var ganska tydligt att de inte hörde till gästerna.
Aniara4: Självklart, man måste först själv ordna en präst, sedan meddelar man vigselförsamlingen att man gjort det.
Nu har min gamla konfirmationspräst tackat ja till att viga oss :0)
Han är numera pensionär så givetvis kommer vi ersätta honom för det hela (det är det värt, han är bäst). Om han inte vill ha något annat så åtminstone milersättning .
Det jag undrar nu är om man bör bjuda med honom på middagen? Och isf bara han eller hans fru också (har aldrig träffat henne)?
Måste, trots att det delvis är OT, dela en text med anledning av de senaste dagarnas artiklar i DN om Svenska kyrkan
http://kyrkligating.blogspot.se/2013/04/108-en-dag-i-svenska-kyrkan.html
Hei,
Vi er et norskt par som har funnet et sted i Sverige hvor vi ønsker å ha bryllup. Vielsen ønsker vi å ha i en svensk kirke i nærheten. Vi bor i Norge og er medlemmer av den norske kirke.
Har vi mulighet til det, enligt Borgågemenskapen?
Louva: Jag är osäker på det, att ni inte kan bli gifta på riktigt är givet, och det vet du ju också redan. Man kan ha en välsignelse i kyrkan efter ett borgerligt ingånget äktenskap, men jag har aldrig hört talas om någon spm haft den kyrkliga ceremonin FÖRE den juridiska vigseln. Men kanske det går, jag vet som sagt inte säkert. Jag kan bara uppmana dig att kontakta er vigselpräst eller -församling.