maxmamma skrev 2012-10-29 19:38:41 följande:
En fråga till er här inne eller till Kjell-Präst!!
Finns det vinterpsalmer som passar när man gifter sig på vintern??
Och det där med nu får du kyssa bruden är väl inget som måste vara med?!
Skulle tycka det känns pinsamt o kyssas framför mina föräldrar o svärföräldrar.
Och till sist, har fått godkänt av Skatteverket om hindersprövningen o namnbyte.
ska dessa godkända blanketter ges till Prästen vid vigsel eller hur gör man?
Tack för svar mvh maxmamma
Chicita har talat väl, som indianerna säger
Jag ber alltid att få hindersprövningen vid vigselsamtalet. Strängt taget går det ju bra att ta med den på själva vigseldagen - men skulle ni då råka glömma den så blir det ingen vigsel. Prästen får inte viga er utan den. Därför känns det tryggast att ha den i god tid.
Som sagt, det ingår ingen kyss i ordningen för vigsel, traditionellt ges den på kyrktrappan efteråt. En del brudpar vill ha med en kyss i alla fall, och en del präster tycker det är fint att ha med momentet. Jag brukar säga att jag räknar med att brudparet är moget nog att själv avgöra när de vill kyssas, utan prästerligt påbud. Jag säger alltså aldrig till om någon kyss (utom från min fru, men det är mera privat
)
Vid en vigsel mitt i vintern passar 518 bra, "Hur härligt vittna land och sjö/ännu i frost och vintersnö". Den sjungs på samma melodi som "I denna ljuva sommartid" så många kan nog sjunga med även om de inte hört texten tidigare. Är det mer framåt vårkanten finns det ett par andra alternativ, 197 "Den blida vår är inne" (Samma melodi som "Den blomstertid") eller 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" (samma melodi som "I denna ljuva sommartid"). Sedan finns det ju vigsekpsalmer också, som är obundna av årstid. Exempelvis nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". Båda ganska lättsjungna även om man inte hört dem förr.