MrsT2011 skrev 2010-12-15 15:57:04 följande:
Hej präster! Jag läste ett inlägg av Burre Präst som nämnde en handbok med tips på lämpliga bibelord vid vigsel samt löftesformuleringar. Är det er egen handbok i er yrkesutövning, eller kan man som församlingsmedlem titta i en sådan för inspiration?
Har ni tips på dikter också? Jag vill ha Karin Boyes "morgon", men en dikt till hade varit trevligt. De flesta av våra gäster har akut scenskräck, kan man be prästen läsa upp dikten om det krisar?
Vad är skillnaden mellan en vigselgudstjänst och en brudmässa? Mina föräldrar hade det på 70-talet, men jag uppfattade inte riktigt skillnaden. Är det vanligt med brudmässa nu för tiden?
Och en fråga till: Jag vill minnas att jag varit på vigslar där brudparet inte pratat alls utan bara svarat "ja" på frågorna. Men så som svaren ser ut i denna tråd undrar jag om "alla" brudpar nu för tiden gör som prinsessan Victoria och prins Daniel, alltså läser efter prästen?
Det är vår handbok. Vigselritualet finns också tryckt i psalmboken, men om jag minns rätt finns inga bibeltextförslag där (däremot de två versionerna av löftena).
Jag har tyvärr inga tips på dikter. Skulle någon be mig läsa upp en dikt vid vigseln skulle jag säga ja till det.
Beträffande ordet "brudmässa" så har jag ganska luddiga begrepp om vad det ordet innebär, men jag misstänker att det handlar om en vigsel med nattvard, helt enkelt. Det är väldigt ovanligt, men inte alls omöjligt, det finns ett ritual för det i ovan nämnda handbok.
Frågor och löften är två skilda saker. Vid frågorna (Vill du ta NN) svarar man "ja", vid löftena läser man, antingen efter prästen eller själva, sina löften till varandra. Det finns ingen möjlighet att utesluta löftena och bara svara "ja".